کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بررسی عملکرد مرکز ملی فضای مجازی در انتخابات ریاستجمهوری
مرکز ملی فضای مجازی با هدف استفاده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ظرفیتهای فضای مجازی در رقابتهای انتخاباتی، اقدام به ایجاد ستاد انتخابات کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی فضای مجازی، این ستاد خدمات متنوعی به ستادهای نامزدها ارائه داد.
مرکز ملی فضای مجازی بهعنوان نقطه کانونی مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه در فضای مجازی، برای استفاده از فرصتها و مقابله با آسیبهای این فضا در ایام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ستاد انتخاباتی به ریاست حجتالاسلام محمدمهدی تجریشی تشکیل داد. این ستاد با حضور تمامی معاونتها و ستادهای مرکز ملی، همزمان با ایام انتخابات، طی جلسات متعدد به طراحی و پیگیری برنامهها و اقدامات پرداخت.
خدمات مرکز ملی فضای مجازی به ستادها
در روزهای نخست شکلگیری ستادهای انتخاباتی، مرکز ملی فضای مجازی نشستی با نمایندگان نامزدها برگزار کرد تا از ظرفیتهای فضای مجازی در رقابتهای انتخاباتی بهرهبرداری شود.
در این نشست، بسته خدمات مرکز ملی به ستادهای انتخاباتی شامل رصد و پایش فضای مجازی، استفاده از زیرساختها و سکوهای داخلی برای ارتباط با مردم و…معرفی شد. دغدغههای ستادها، به ویژه نحوه برخورد با اخبار جعلی و فیک نیوزها، مورد بحث قرار گرفت. همچنین، سامانه e-stand.ir بهعنوان ابزار ارتباط دوسویه میان ستادهای نامزدها و هواداران معرفی شد و خدمات متنوعی ارائه داد.
این سامانه شامل بخشهای مختلفی از جمله «آمار و تحلیل»، «ارتباط با خرد رسانههای بومی»، «ارتباط مردمی»، «هواداران»، «پیوندهای مرتبط»، «سرویسهای همکار»، چتباتهای «از هوش مصنوعی بپرسید»، «مشاور ستاد» و «مشاور برخط انتخاب اصلح» و «کمکهای مردمی» بود. همچنین به منظور ساماندهی تبلیغات نامزدها در فضای مجازی و مقابله با تخلفات انتخاباتی، ستاد انتخابات مرکز ملی نسخه بهروز شده مقررات فعالیت نامزدها را تهیه و به وزارت کشور ارسال کرد
مرکز ملی فضای مجازی؛ قرارگاهی برای مقابله با اخبار جعلی
در دوران انتخابات، حجم وسیع اخبار و شایعات موجب لبریز شدن ظرفیت شناختی افکار عمومی شده است. در این میان، انتشار اخبار جعلی به یکی از دغدغههای اصلی ستادهای انتخاباتی تبدیل شده است.
مرکز ملی فضای مجازی با درک اهمیت این موضوع، در دو مرحله به مقابله با اخبار جعلی پرداخت. ابتدا مقابله پسینی با اخبار جعلی و سپس مقابله پیشینی با این نوع از اخبار. این اهداف از طریق سه مسیر «خدمات به نامزدها»، «آموزشهای زودبازده» و «تنظیمگری» دنبال شد.
سخنگوی مرکز ملی نیز هشدار داد که بسیاری از کاربران توهینکننده در شبکههای اجتماعی، بهویژه توئیتر، ربات هستند. کاندیداها و هواداران باید هوشیار باشند، زیرا رباتهای توئیتر تلاش دارند تا آنها را به واکنشهای تند وادار کنند
امکان رصد و دادهکاوی مرکز ملی برای کاندیداها
یکی از خدمات کلیدی مرکز ملی فضای مجازی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که مورد توجه رؤسای ستادهای فضای مجازی نیز قرار گرفت، ارائه گزارشهای رصد روزانه از شبکههای اجتماعی بود. مرکز ملی با استفاده از امکانات پیشرفته در حوزه رصد و دادهکاوی، به کاندیداها این امکان را داد تا برنامههای خود را بهطور مؤثرتری معرفی کنند. این خدمات شامل بررسی محتوای تولید شده مرتبط با هر نامزد در سکوهای مختلف، تحلیل تعداد محتوا، ابر کلمات و میزان انتشار آنها به تفکیک هر استان بود. گزارشهای دقیق و جامع در این زمینه به نمایندگان ستادها ارائه شد تا بتوانند از این دادهها به بهترین نحو بهرهبرداری کنند
اختصاص دستیار هوش مصنوعی به ستادهای انتخاباتی کاندیداها
علاوه بر پیامهای هشدار و ارزیابیهای محتوایی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی به منظور توانمندسازی کاندیداها و ستادهایشان، دستیار هوش مصنوعی را به هر ۶ کاندیدای ریاست جمهوری ارائه داد.
چتبات «از هوش مصنوعی بپرسید» امکان ارتباط عمیق مخاطبان با کاندیداها را فراهم کرد و مردم میتوانستند پاسخ سؤالات خود را به صورت اختصاصی و دقیق دریافت کنند. همچنین، «مشاور ستاد» چتبات دیگری در سامانه Esetad بود که خدمات ویژهای به ستادهای نامزدها ارائه داد
نسبت گرفتن سکوها با جریان انتخابات ریاست جمهوری
یکی دیگر از اقدامات مهم مرکز ملی در ایام انتخابات، هماهنگی با سکوهای داخلی برای ارائه خدمات و تسهیل فرآیندهای فعالیت در بستر داخلی برای کاندیداها بود. طبق تعاملی که با مدیران پیامرسانهای داخلی برقرار شد، خدمات ارائه شده به نامزدها به صورت یکسان انجام شد و هر یک از صفحات و کانالهای رسمی به طور مساوی در صفحه گفتوگوی سکوها سنجاق (پین) شد.