کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

برندی که با یک سرقت خلق شد/قصه برند زک از زبان امیرحسین زکی‌زاده

برند زک، خالق عینک‌های چوبی است

رگ و ریشه محصولات‌شان از طبیعت است و در این سال‌ها تلاش کرده‌اند به جای کم‌کردن درخت از طبیعت، چیزی هم به آن اضافه کنند. برند «زک» خالق عینک‌های چوبی و طبیعی است. شاید در نگاه اول مشخص نباشد اما تار و پود کارها بدون اضافه شدن هیچ رنگ و لعاب اضافی، همه از چوب خشک است که هیچ درخت اضافی برای آن قطع نشده است.

تفاوت عینک‌ها در طرح و نقشی است که از طبیعت گرفته‌اند. با انتخاب نوع و رنگ خاصی از چوب، این تنوع آرام‌آرام شکل گرفته است. تصویر عینک‌ها، زاویه دیدی از طبیعت را تداعی می‌کند. انگار که مثل دوران کودکی، در تنه درختی بزرگ پنهان شده باشی و از میان حفره‌های عمیق، به جهان نگاه کنی. قابی از طبیعت برای نگاه‌کردن به دنیای خاکستری امروز.

امیرحسین زکی‌زاده، خالق برند زک است. معماری خوانده و از همان ابتدا دل در گرو کارهای هنری داشته است. 31 سال دارد و قبل از اینکه برند زک را خلق کند، به کارهای دیگری مثل دکوراسیون مشغول بوده است. خودش می‌گوید در دوران حرفه‌ای، بسیاری از کارها را تجربه کرده و همه در کار فعلی به کمکش آمده است. کارهایی مثل روان‌شناسی برخورد با مشتری، خلاقیت و… ابزاری برای رشد برند زک شده است. با همین کارها، پله‌پله به جایی رسیده که عینک‌های زک از دل تجربه‌های تلخ و شیرین گذشته زاده شود.

ماجرای شروع کار
شروع کار برند زک از یک کارگاه نجاری بود که اشیای دکوری و چوبی را تولید می‌کرد. البته کمی قبل‌تر، فعالیت‌هایی که در حوزه دکوراسیون داشت، او را بیش از پیش به بازار این حوزه نزدیک کرده بود. خلق برند زک اما، با یک اتفاق عجیب همراه بود. اتفاقی که در نهایت خالق برند زک را به سمت تولید عینک‌های چوبی برد. یک احساس نیاز در کنار جرئتی برای خلق برند.

ماجرا این بود که خودروی او چند بار مورد سرقت قرار گرفت و چند فریم عینکِ برند او در این دزدی‌ها گم شد. ناچار شد به دلیل بالا رفتن قیمت عینک، خودش دست به کار شود و عینکی چوبی بسازد. چالش تازه برای او، محک زدن خودش و ساخت عینک‌هایی بود که رگ و ریشه‌ای در طبیعت داشتند. خودش می‌گوید ساخت اولین عینک – که دست بر قضا استاندارد هم بود – برایش قابل باور نبود. استقبال از کار او زیاد شد و تصمیم گرفت کار را ادامه دهد. عینک‌های زک همین‌قدر ناباورانه شکل گرفتند.

خالق برند زک با بازار ناآشنا نبود. قبل از اینکه وارد حوزه فریم‌های ساخته‌شده از جنس چوب شود، بازار چوب را می‌شناخت و برخی محصولات ساخته‌شده از چوب را به شکل دکوری می‌فروخت. همین هم باعث شد تا بخشی از مسیر را جلو بیفتد و کارش راحت‌تر شود.
می‌گوید از همان ابتدا علاقه به کار با چوب و طبیعت داشت و به دنبال طراحی‌هایی بود که متفاوت باشد. جلوتر که رفت، تلاش کرد تا محصولی با ارزش افزوده ارائه کند که هم از نظر بصری جذاب باشد و هم بتوان از آن استفاده کرد.

زکی‌زاده می‌گوید در طراحی‌های این برند، تلاش کرده تا از المان‌های فرهنگی ایران مثل خاتم‌کاری و سوزن‌دوزی استفاده

استانداردی از جنس طبیعت
او چارچوب‌هایی مثل رعایت استاندارد برای برندش داشت. می‌گوید تلاش کرده تا تنها از چوب‌های خشک استفاده کند و هیچ درختی به خاطر تبدیل‌شدن به فریم عینک، قطع نشود. چوب‌های خشک درخت‌های کهن‌سال، اصلی‌ترین مواد کار او هستند. خالق برند زک می‌گوید این سال‌ها در کنار فعالیت‌هایش، نهال هم کاشته تا مطمئن شود محصول او قرار نیست چیزی از طبیعت کم کند.

زکی‌زاده برای بالا بردن جذابیت بصری تولیداتش، سعی کرده از گونه‌ها و نژادهای مختلف چوب استفاده کند. البته این ملاحظه را هم در کارش دارد که برای تنوع در کار، به جای رنگ کردن چوب‌ها، از تنوع موجود چوب‌های طبیعی استفاده کند تا محصولاتی متنوع داشته باشد. خودش می‌گوید این ملاحظه صرفاً برای سلامت مشتری است، چون فریم عینک به طور کامل روی پوست قرار می‌گیرد و برند زک تلاش کرده تا محصولی کاملاً طبیعی و بدون رنگ ارائه کند.

نماد ایران در کنار طبیعت
اما چیز دیگری که در عینک‌های برند زک دیده می‌شود، نمادهای کاملاً ایرانی است. زکی‌زاده می‌گوید در طراحی‌های این برند، تلاش کرده تا از المان‌های فرهنگی ایران مثل خاتم‌کاری و سوزن‌دوزی استفاده کند. ترکیب چوب با نمادهای ایرانی، مشتریان بسیاری را به سمت برند زک کشانده است. این برندسازی با نمادهای ایرانی به عینک‌های زک کمک کرده تا خاص و مشتری‌پسند باشد.

زکی‌زاده می‌گوید: «با توجه به طراحی‌های گسترده‌ای که داریم تلاش کردیم طراحی‌هایمان منطبق با سلیقه‌های مختلف باشد. همین هم باعث شده مشتریان‌مان از اقشار مختلف باشند. از افرادی که دنبال اجناس لوکس و خاص هستند گرفته تا افرادی که دوستدار طبیعت بوده و به دنبال یک کار ماندگارند. مردم عادی هم در میان مشتریان ما هستند و از طراحی‌های زک استقبال می‌کنند. در واقع تلاش کرده‌ایم قشر بزرگی از جامعه را با این تنوع در طراحی، پوشش دهیم.»

برند زک حالا روی دستان زکی‌زاده و همسرش می‌چرخد. تنها دو نفر به صورت پاره‌وقت به کمک‌شان می‌آیند و اصل کار به عهده خودشان است. صفر تا صد کار در کارگاه زک ساخته می‌شود و تنها در برخی موارد برای نصب شیشه طبی، کار به بیرون سپرده می‌شود.

طراحی‌های کاربردی اما طبیعی
زکی‌زاده می‌گوید چالش اصلی برای برندهای نوپایی مثل زک، کمبود بستر کافی برای معرفی هنر و حرفه است. به اعتقاد او، اینستاگرام با الگوریتم‌های سخت‌گیرانه‌ای که دارد، این کار را رقابتی‌تر کرده است.

با این حال برند زک تلاش کرده کار خود را ادامه دهد و چشم‌انداز خود را طراحی و ساخت محصولاتی قرار دهد که علاوه بر جلوه و زیبایی بصری، کاربردی باشد. برندی که تلاش می‌کند علاوه بر عینک، سراغ طراحی‌های خاص دیگر هم برود تا برندش را توسعه دهد و کارهایش محدود به عینک نباشد. زکی‌زاده آینده برند خود را طراحی‌های تازه و ساخت محصولاتی مثل همین فرم عینک می‌داند که در عین خاص بودن، کاربردی و مناسب زندگی امروز است.

دست‌سازه‌های زک فعلاً تمرکز خود را بر عینک‌های چوبی گذاشته اما از برخی استوری‌های اینستاگرام این برند می‌توان دریافت که قرار نیست محصولات‌شان محدود باشد. چیزی که در صحبت‌های خالق این برند هم دیده می‌شود و مهر تأیید آن ثبت ملی نشان طراحی‌هاست. باید منتظر بود تا محصولات دیگری از این برند دوستدار طبیعت را دید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ywnj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.