کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
در حاشیه بازیهای یورو 2020، واکنش رونالدو به بطریهای کوکاکولای روی میز حاشیهساز شد. ستارهای که بارها پایش به کمپینهای تبلیغاتی محصولات غذایی باز شده بود، در جریان مصاحبه مطبوعاتی خود، بطریهای کوکا را از روی میز کنار زد و بطری آبمعدنی را جایگزین کرد. عدهای معتقدند همین واکنش کریستین رونالدو زمینه را برای ریزش سهام این کمپانی فراهم کرده و عده دیگری معتقدند سهام کوکاکولا در کنار سهام بسیاری از شرکتها افت داشته و موضوع فراتر از رفتار یک ستاره فوتبال است.
قبلا دوستش داشتم، الان ندارم
از دوستی رونالدو با نوشابه کوکا، تصاویر بیکیفیتی در دست است اما رفتار عجیب رونالدو در برابر اسپانسر برنامه، زمینه را برای وایرال شدن همین تصاویر بیکیفیت فراهم کرد. ستاره پرتغالی فوتبال، سالها پیش ستاره کمپین تبلیغاتی کوکاکولا بوده، اما ناگهان در سال 2021 تصمیم میگیرد در برابر این محصول بایستد. برخی معتقدند این واکنش رونالدو از سر خیرخواهی برای مصرفکنندگان کوکا نبوده و تنها واکنش او به بازیهایی است که در پشت پرده این تبلیغات اتفاق افتاده است.
سوخاری بخورید، ولی بدون نوشابه
حتما شما هم تصویر رونالدو در کنار سوخاریهای KFC را دیدهاید. کمپینی که کمتر از یک دهه قبل، برای KFC خاورمیانه اجرا شد و تنها محدود به ویدئوهای تبلیغاتی نماند. بیلبوردهایی که رونالدو در کنار KFC روی آنها خودنمایی میکرد و تبلیغات تلویزیونی آن هم توجه زیادی را به خود جلب کرد. رونالدو در این تبلیغات تنها در کنار محصول ناسالم اما خوشمزه KFC قرار نگرفت، بعد از نشاندن توپ در دروازه، ران مرغ سوخاری را به دندان کشید. واکنش رونالدو به کوکا، بار دیگر این کمپین را به یاد آورد و منتقدان کنار گذاشتن کوکا را بخشی از یک بازی دیگر تلقی کردند.
تو تنها نیستی
جریانی که رونالدو آغاز کرد، تا زمان اخطار فیفا ادامه داشت. لوکاتلی ایتالیایی هم کوکا را از روی میز کنفرانس کنار زد و پوگبای فرانسوی هم نوشیدنی هاینیکن را کنار گذاشت. شاید اگر فیفا به میدان وارد نمیشد، هر جریان پشت پردهای میتوانست هزینه فراوانی را که شرکتها برای اسپانسرشیپ پرداخت کرده بودند، به سیاهچالهای برای سقوط آنها تبدیل کند.