به بهانه بی‌پولی عرصه را خالی نکنید

پنج ایده بازاریابی کم‌هزینه برای رشد استارتاپ‌ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بسیاری از استارتاپ‌ها سرمایه‌گذار خارجی ندارند و خود تأمین‌کننده هزینه‌هایشان هستند. در چنین شرایطی، تخصیص بودجه برای فعالیت‌های بازاریابی می‌تواند به چالشی جدی بدل شود. اما بازاریابی با وجود هزینه‌های سرسام‌آورش، قلب هر کسب‌و‌کاری است و خبر خوب اینکه گاهی می‌توان ایده‌های ناب مارکتینگی را بدون تخصیص بودجه بی‌حد و اندازه اجرا کرد. در این مطلب پنج ایده اثربخش بازاریابی را که به رشد استارتاپ‌های جوان کمک می‌کنند، با شما در میان می‌گذاریم.

پادکست‌ها
همیشه پادکست‌هایی وجود دارند که در انتظار مهمان تازه‌ای باشند و چرا این مهمان شما نباشید؟ قرار نیست موضوع پادکست مستقیما به کسب‌و‌کار شما مربوط باشد. اگر استارتاپی با حضور پررنگ زنان هستید، پادکست‌های حوزه فمینیسم میزبان خوبی برایتان هستند. پادکست‌های اقتصادی، پادکست‌هایی که داستان موفقیت را روایت می‌کنند و خلاصه هر پادکستی که می‌توانید بخشی از قصه‌تان را آنجا بیان کنید، می‌توانند میزبان شما باشند. پس مذاکره را شروع کنید. قرار نیست آن‌ها شما را دعوت کنند، بلکه لازم است خودتان دست به کار شوید و برای یک قسمت مشترک به آن‌ها ایده بدهید.

همکاری مشترک
یکی از راه‌های مؤثر بازاریابی برای استارتاپ‌ها همکاری با برندهایی است که افق دید مشابهی دارند. برندهایی که ارزش‌های شما را تکرار می‌کنند و صدایی بلندتر برای بیانشان دارند. تهیه گیفت‌ها، همکاری در تولید محتوا، برگزاری رویدادهای مشترک و… همه ابزارهایی برای نزدیک کردن شما به این برندها هستند. پس همکاری را شروع کنید و ارزش‌هایتان را با صدای بلندتری فریاد بزنید.

وبلاگ‌ها
مگر یک کسب‌و‌کار موفق بدون وبلاگ هم می‌شود؟ در شرایطی که افراد سؤال‌هایشان را قبل از هرکسی از گوگل می‌پرسند، حضور پررنگتان در یک وبلاگ مرتبط با حوزه محصولاتتان اهمیت بسیاری دارد؛ وبلاگی که در کنار سایت به‌روز می‌شود و برایتان ترافیک جمع می‌کند. یادتان نرود که این صفحه، صفحه معرفی محصولات نیست؛ این کار را در سایتتان انجام دهید و وبلاگ را به جایی برای صحبت از حوزه کلان فعالیتتان تبدیل کنید. جایی که افراد با دغدغه‌های مرتبط با شما را به خود جلب می‌کند و در نهایت به بهانه خواندن یک مقاله مفید، آن‌ها را با نام و خدماتتان آشنا می‌کند.

تاک‌شوهای آنلاین
قرار نیست همیشه منتظر دعوت شدن به صداو‌سیما بمانید. تاک‌شوها و گفت‌و‌گوهای اینترنتی، گاهی بیشتر از برنامه‌های صداو‌سیما دیده و وایرال می‌شوند. حضور شما در یکی از این برنامه‌ها می‌‌تواند به معرفی بهتر اهداف و چشم‌اندازهایتان کمک کند. سعی کنید با مجریان و سازندگان این برنامه‌ها ارتباط برقرار کنید و آرام‌آرام خودتان را به مهمان ثابت آن‌ها بدل کنید.
البته اگر به فضای مناسب، نور و امکان فیلمبرداری دسترسی دارید، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و در شبکه‌های اجتماعی‌تان، بساط گفت‌و‌گوهای این‌چنینی را با فعالان استارتاپی فراهم کنید.

شبکه‌های اجتماعی
این روزها ادامه حیات استارتاپ‌ها بدون ارتباط نزدیک با مشتریانشان امکان‌پذیر نیست و برای برقراری چنین ارتباطی، چه جایی می‌تواند بهتر از شبکه‌های اجتماعی باشد؟ قرار نیست همه بودجه مارکتینگتان را صرف جذب نیرو و تولید محتوا برای این بخش کنید، بلکه مؤثرترین شبکه را برای خود انتخاب کنید و روی آن تمرکز داشته باشید. یادتان نرود که شما باید همان‌جایی باشید که مشتریان‌تان حضور دارند. پس عرصه را برای قدرت گرفتن رقیبانتان خالی نکنید و استراتژی حضورتان در شبکه‌های اجتماعی را تنظیم کنید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1iev
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.