بقراط خبر داد: کاهش قابل توجه ثبت نسخه الکترونیکی در یک هفته

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 بقراط به عنوان، پلتفرم فعال در حوزه سلامت الکترونیکی اعلام می‌کند به دنبال قطع اینترنت همراه در ساعات برگزاری کنکوری سراسری میزان ثبت نسخه الکترونیکی در یک هفته گذشته کاهش قابل توجه‌ای یافته است.

پیش از این نیز در کارنگ در گزارشی به این موضوع پرداختیم که قطعی اینترنت در ساعات برگزاری کنکور برای دو روز چه خسارتی را متحمل اقتصاد دیجیتال کشور کرده است.

به گزارش روابط عمومی بقراط، بر اساس آمار این پلتفرم در بازه زمانی هفت روزه از تاریخ ۲۷ دی ماه تا ۳ بهمن ماه  ثبت کلیه نسخ الکترونیکی با کاهش ۴ درصدی مواجه شده است. سهم بیمه سلامت از این کاهش منفی ۶ درصد و سهم نسخه‌های بیمه تامین اجتماعی نیز منفی ۴ درصد بوده است.

در حالی که نوبت دهی اینترنتی به دلیل مشکلات شدید اینترنتی با کاهشی ۶ درصدی مواجه شده، نوبت دهی تلفنی با رشدی ۲ درصدی همراه شده، که نشان می‌دهد بیماران و کاربران به دلیل معضلات اینترنتی ترجیح داده‌اند نوبت پزشک خود را به صورت تلفنی دریافت کنند.

از طرفی در زمینه مشاوره آنلاین  تصویری پزشکی نیز شاهد کاهشی ۶ درصدی هستیم. این در حالی است که مشاوره تلفنی با رشدی ۸ درصدی مواجه شده که آنالیز این موضوع نیز نشان می‌دهد کاربران به جای مشاوره اینترنتی ترجیح داده‌اند برای کمتر روبرو شدن با مشکل کندی اینترنتی، مشاوره تلفنی را جایگزین تصویری کنند.

رضا دفاعی هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی بقراط  در رابطه با آمار بقراط  و با  تاکید بر تشدید مشکلات قطعی و کندی اینترنت می‌گوید:«در ماه‌های گذشته مشکل کندی اینترنت یکی از مهم‌ترین مشکلات ما و سایر دوستانی است که کسب و کار آنلاین دارند، اما این موضوع در یک هفته گذشته به شکل قابل توجهی بیشتر شده و مشکلات زیادی برای ما که در حوزه سلامت که مستقیم با جان بیماران سروکار داریم ایجاد کرده است.»

او ادامه داد:‌«طبق گفته‌ها دلیل اصلی مشکلات یک هفته اخیر تغییراتی در قسمت زیر ساخت بوده است. همین موضوع که بدون اطلاع قبلی به کسب و کارهای آنلاین بود، باعث شد در بخش نسخ الکترونیکی و بارگذاری و بارگیری پرونده پزشکان چالش‌های زیادی داشته باشیم. حتی در این مدت در بازه‌های زمانی شاهد بودیم که دیتاسنتر ما نمی‌توانست بیمه سلامت را ببیند یا برعکس نمی‌توانست بیمه تامین اجتماعی را ببیند و همین باعث عدم ثبت نسخه شده بود.»

دفاعی با اشاره به سردرگمی بیماران و پزشکان  اعلام کرد:«از طرفی پزشکان گمان می‌کردند مشکل از سمت پلتفرم بقراط است در حالی که سامانه ما مشکلی نداشت و مشکل فراتر از داستان سرورهای ما بود و به تغییرات زیرساختی کشور باز می‌گشت. این چالش در بحث نسخه پیچی هم عملا معضل شده بود. در حالی که از سمت پزشک بقراط نسخه صادر می‌شد؛ داروخانه بنا به اختلالات نمی‌توانست بیمه سلامت را ببیند و به بیمار می‌گفت نسخه‌ای صادر نشده است.»

به باور او عملا یک چند ضلعی ساخته شده بود که سردرگمی از تمام جوانب را در پی داشت، به‌طوری که بیمار از پزشک پیگیر نسخه می‌شد و پزشک از پلتفرم.

هم‌بنیان‌گذار بقراط با اشاره به اینکه بار مشکلات کاهش ترافیک اینترنتی را این روزها تیم‌های پشتیبانی به دوش می‌کشد ادامه می‌دهد: «قطعی در زیر ساخت حتی به ما هم اعلام نمی‌شود و به یکباره پزشک به دلیل مشکلات زیرساختی نمی‌تواند سرور بقراط را ببینید. در این شرایط پزشک با پشتیبانی تماس می‌گیرد و شکایاتش را مطرح می‌کند. عملا بار مشکلات زیرساختی کشور به گردن تیم پشتیبانی کسب و کارها افتاده و از یک سو باید به نارضایتی بیماران رسیدگی کننند و از سویی به مشکلات پزشکان و در نهایت حجم بزرگی از نارضایتی به ما منتقل شود. نارضایتی که عملا ما به عنوان پلتفرم آنلاین نقشی در آن نداریم.»

مدیر فنی بقراط با اشاره به قطعی اینترنت در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی بنابر برگزاری آزمون سراسری کنکور می‌گوید: «این دو روز مصادف با آخر هفته بود و حداقلش این بود که مراکز درمانی کمتری مشغول کار بودند. اما یک سردرگمی بزرگ شامل اینکه این قطعی اینترنت شامل چه محدوده و مکان‌هایی است وجود داشت که عملا بی پاسخ بود.»

او در این مورد توضیح می‌دهد: «سازمان سنجش  و وزارت ارتباطات از قطعی اینترنت خبر دادند اما وزارت بهداشت و حتی دو بیمه گر اصلی(بیمه تامین و بیمه و سلامت) دستورالعملی در این خصوص صادر نکردند و همه بلاتکلیف بودیم و بدون راهکاری جایگزین؛ نمی‌دانستیم در این بازه زمانی پزشک باید نسخه کاغذی صادر کند یا نسخه الکترونیکی؟ عدم وجود دستورالعملی قاطع موجب سردرگمی پلتفرم‌های آنلاین، پزشکان، بیماران و حتی داروخانه‌ها شده بود. از طرفی حتی بسیاری از دستگاه‌های پرداخت هم  قطع شده بود و این موضوع هم معضلی شده بود.»

دفاعی معتقد است آینده سلامت دیجیتال کشور در خطر است و اگر شرایط به همین منوال پیش برود پلتفرم‌های آنلاین به سمت نابودی خواهند رفت. او در توضیح این موضوع می‌گوید:« وقتی در هیچ چیز ثبات نداریم همه به سمت نابودی پیش می‌رویم. هیچ چیز قابل برنامه ریزی نیست و با یک علامت سوال بزرگ در رابطه با فردا و فرداها مواجه هستیم. شرایط به شکلی شده که پزشکان در صحبت با ما  عنوان می‌کنند:« مشکلات اینترنتی به قدری زیاد است که ترجیح می‌دهیم به روش سنتی به کارمان ادامه دهیم. چه فرقی می‌کند پلتفرمی آنلاین داشته باشیم و به دلیل قطعی اینترنت نتوانیم استفاده درستی از آن داشته باشیم!» اگر این مسدود سازی‌ها ادامه دار باشند حتما و حتما در آینده نه چندان دور با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jaux
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.