کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
جیتکس نمایشگاهی است که از سال ۱۹۸۰ درباره فناوری و روندهای آن در امارات متحده عربی، دبی برگزار میشود. امسال نیز چهلوچهارمین دوره این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۷ مهر برگزار میشود. در این نمایشگاه توسعهدهندگان، فعالان حوزه نرمافزار و برنامهنویسان به تبادل تجربه و شبکهسازی میپردازند. در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ نزدیک به دویست هزار نفر از بیش از شش هزار غرفه دیدن خواهند کرد؛ غرفههایی که از کشورهای مختلف آخرین محصولات و خدماتشان را به همراه پیشرفتهترین فناوریهای دردسترس ارائه میدهند و جهان الکتریکی متأثر از این نوآوریها را در حوزههای تجارت، اقتصاد، جامعه و فرهنگ به ما نشان میدهند.
جیتکس ۲۰۲۳
جیتکس ۲۰۲۳ محل نمایش چهارده موضوع اصلی امنیت سایبری، اقتصاد داده، هوش مصنوعی و شهرهای دیجیتال، فناوری آموزشی، انرژی، اجلاس بلاکچین آینده، جهش فینتک، حرکت در آینده، Global DevSlam، بهداشت و درمان، Marketing Mania، Metaverse/WEB 3.0، North Star Startup، مخابرات و 6G بود.
تمرکز برگزارکنندگان جیتکس بر فناوری است، اما در چند سال اخیر از این حوزه فراتر رفتهاند و به این موضوع میپردازند که فناوری چگونه بر جنبههای مختلف زندگی ما مثل تجارت، جامعه، فرهنگ و آموزش تأثیر میگذارد و آینده را شکل میدهد. به همین منظور این چهارده موضوع در کنفرانسها، غرفههای نمایشگاهی، کارگاههای تعاملی؛ بهویژه کارگاه هوش مصنوعی و رباتیک مثل رباتیک مراقبتهای بهداشتی، اتوماسیون صنعتی و استفاده عملی از هوش مصنوعی و شبکهسازی با فعالان دیگر دنبال میشوند تا بازدیدکنندگان تجربه کاملی از فناوری داشته باشند.
جیتکس ۲۰۲۴
جیتکس ۲۰۲۴ از ۲۳ تا ۲۷ مهر میزبان رهبران فناوری جهان است تا درباره آخرین پیشرفتهای فناوری بحث کنند و تصمیم بگیرند چگونه این فناوریهای نوظهور تحول الکترونیک را وارد صنایع کنند.
موضوع جدیدی که در جیتکس امسال به موضوعات مورد توجه اضافه شده، رایانههای کوانتومی هستند که به همراه بلاکچین ترکیب جذاب و قابل توجهی میسازد. با این رویکرد سعی میکنیم موضوعاتی را که در این نمایشگاه مطرح میشوند، بررسی کنیم.
۱. هوش مصنوعی مولد و اتوماسیون پیشرفته
هوش مصنوعی، بهویژه هوش مصنوعی مولد، تمرکز اصلی در جیتکس ۲۰۲۴ خواهد بود. گامهای جدید در هوش مصنوعی، از پردازش زبان طبیعی تا یادگیری ماشین، صنایع را با خودکارسازی فرایندها، افزایش بهرهوری در تصمیمگیری و بهبود تجربیات مشتری متحول میکند. مدلهای هوش مصنوعی مولد که میتوانند محتوا، محصول و حتی کد ایجاد کنند، انقلابی در بهینهسازی کارایی و نوآوری به پا میکند که برای رهبران کسبوکار مفید خواهد بود.
۲. محاسبات کوانتومی: باز کردن قفل امکانات جدید
کامپیوترهای کوانتومی که از اصول مکانیک کوانتومی برای حل مشکلاتی بسیار فراتر از تواناییهای رایانههای سنتی استفاده میکنند، ظرفیت بسیار زیادی در زمینههایی مانند رمزنگاری و شبیهسازیهای پیچیده دارند. به احتمال زیاد در جیتکس ۲۰۲۴ ما شاهد راهحلهای مبتنی بر محاسبات کوانتومی برای رسیدگی به مشکلات دنیای واقعی و کاربردهای تجاری و صنعتی این فناوری نوظهور خواهیم بود.
۳. فناوریهای سبز
محیط زیست اولویت شرکتها در سراسر جهان است و بهطور فزایندهای در رویدادها محل بحث است. در این نمایشگاه هم بحثهای زیادی پیرامون «چگونه فناوری میتواند ابتکارات پایدار بیافریند؟» شکل خواهد گرفت. فناوریهای سبز مانند مراکز داده کممصرف، انرژیهای تجدیدپذیر و زیرساختهای شهر هوشمند از راهحلهای حیاتی دستیابی به اهداف زیستمحیطیاند.
۴. وب ۳ و نوآوری بلاکچین
از دیگر موضوعات مطرح فناوریهای وب 3 مثل بلاکچین، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سیستمهای هویت دیجیتال است. بلاکچین هنوز هم جذابیت زیادی برای ایجاد سیستمهای شفاف، ایمن و غیرمتمرکز در بخشهایی مانند امور مالی، زنجیره تأمین و حاکمیت دارد. در رویداد امسال، رهبران فناوری این فرصت را خواهند داشت تا ظرفیتهای جدید بلاکچین برای ایجاد تحول دیجیتال را ببینند.
علاوهبر این، از وب 3 برای انتقال غیرمتمرکز اینترنت و حفظ حریم خصوصی، امنیت و استقلال بیشتر کاربران استفاده میشود و مسئله مهمی در آینده رگتک و بازارهای نوظهور خواهد بود.
۵. تکامل متاورس
سالهای گذشته جیتکس محلی برای بحثهای اولیه درباره متاورس بود و امسال هم مکان مناسبی برای نشان دادن کاربردهای عملی و استفاده آن در صنایع مانند مراقبتهای بهداشتی، آموزشی و خردهفروشی است. در جیتکس امسال متخصصان، ظرفیت متاورس را در ایجاد تجربیات فراگیر، هدایت نوآوری، توسعه فضاهای کاری مجازی و استفاده از دوقلوهای دیجیتال در برنامهریزی شهری نشان خواهند داد.
۶. امنیت سایبری
همزمان با رشد سریع فناوری و استفاده کسبوکارها از این فناوریها، امنیت دیجیتال هم به اولویت کسبوکارها تبدیل شده است. جدیدترین نوآوریها در امنیت سایبری، بهویژه راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی به احتمال زیاد بخش زیادی از غرفهها را به خود اختصاص خواهد داد.
۷. حرکت در آینده و فناوریهای خودمختار
فناوریهای خودمختار که به لطف الگوریتمهای هوش مصنوعی بدون تعامل انسانی و بهطور مستقل وظایف خود را پیش میبرند، یکی دیگر از موضوعات اصلی نمایشگاه خواهند بود؛ فناوریهایی از وسایل نقلیه خودران و پهپادها گرفته تا نسل بعدی سیستمهای حملونقل عمومی که صنعت لجستیک را متحول خواهد کرد و راهحلهای هوشمندتر، ایمنتر و کارآمدتر که از ادغام این فناوریها برای توسعه شهر هوشمند استفاده میکنند.
موقعیت طلایی جیتکس
یکی از بهترین اتفاقاتی که در نمایشگاه جیتکس رخ میدهد حضور گروه چشمگیری از سخنرانان است که در لبه فناوری قدم میزنند و میتوان با دیدن و گوش دادن به صحبتهای آنها مسیری بهتر برای خود تصور کرد. از سخنرانان حاضر در جیتکس ۲۰۲۴ میتوان به کریس دافی، مدیر خلاقیت ادوبی؛ ورنر ووگلز، مدیر ارشد فناوری و معاون آمازون؛ فرانچسکا رسی، دانشمند ایتالیایی؛ اکسل ووس، عضو پارلمان اتحادیه اروپا؛ مایکل اسپرنگر، مدیر ارشد عملیات هوش مصنوعی سونی و ایزابل گریدرت، معاون تحقیقات و فناوری مرکزی ایرباس اشاره کرد.
همچنین، بیش از شش هزار شرکت از بیش از ۱۸۰ کشور در این نمایشگاه حضور دارند که موقعیتی است برای شبکهسازی با بیش از ۱۸۷ هزار بازدیدکننده و شش هزار شرکتکننده که همگی در سطوح مدیریتی فعالیت میکنند. افراد حاضر در این نمایشگاه ۴۰ درصد در صنعت نرمافزار، ۷ درصد در حوزه مشاوره مدیریتی و ۷ درصد در زمینه مخابرات فعالیت دارند که ۱۹ درصد در موقعیت شغلی بازاریابی و فروش و ۱۳ درصد بنیانگذارند. ۶۹ درصد از این افراد در شغل خود حرفهایاند که ۱۷ درصد مدیر سطح بالا (C-Suit) و ۱۴ درصد مدیر و معاوناند.
علاوهبر اینها جیتکس ۹ نمایشگاه به نامهای GITEX GLOBAL، AI Everything، GITEX Impact، Future Urbanism، GLOBAL DevSlam، Expand North Star، Fintech Surge، Future Blockchain Summit، Marketing Mania برگزار میکند که بر آخرین پیشرفتهای فناوری در هوش مصنوعی، راهحلهای فناوری سبز، شهرسازی آینده، فناوری مالی، بلاکچین و بازاریابی تمرکز دارند.
شایان ذکر است تیم رسانهای راهکار در روزهای برگزاری این رویداد بینالمللی در کنار علاقهمندانی است که فرصت حضور در این نمایشگاه را ندارند یا اگر شرکت کردهاند، نمیتوانند جنبههای مختلف این نمایشگاه را ارزیابی کنند.