کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تأمین مالی خرد مبتنی بر زنجیره تأمین؛ فرصتی برای رشد اقتصادی پایدار

فردوس باقری، مدیرعامل «سککوک» تأمین مالی خرد را راهی برای کاهش هزینه مصرف‌کننده نهایی می‌داند

تأمین مالی خرد در زنجیره تأمین، یکی از مدل‌های تأمین مالی است که می‌تواند کسب‌وکارها را در جذب مشتری یاری کند. این مدل تأمین مالی در دنیا روش مرسومی است و در ایران نیز سککوک (سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار) از سامانه‌هایی است که تأمین مالی خرد در زنجیره تأمین را انجام می‌دهد.

این سامانه سال ۱۴۰۲ در پی توسعه خدمات و ابزارهایش، مدل تأمین مالی خرد در زنجیره تأمین را نیز گسترش داد.

فردوس باقری، مدیرعامل سککوک در این‌باره گفته بود: «از این ابزارها می‌توان به حوزه تأمین مالی خرد اشاره کرد که با مصرف‌کننده و مشتری سروکار دارد. ما قبلاً روی بخش مصرف‌کننده کار کرده بودیم و یک تجربه قبلی از آن داشتیم، اما ورودمان به حوزه مشتریان، جدید بود.»

در همین راستا، «کارنگ» با فردوس باقری گفت‌وگو کرده و درباره خدمات سککوک در حوزه تأمین مالی خرد در زنجیره تأمین پرسیده است.


کاهش هزینه مصرف‌کننده نهایی


فردوس باقری، مدیرعامل سککوک، با اشاره به تأمین مالی زنجیره تأمین، درباره تأمین مالی خرد گفت: «در دنیای امروز، تأمین مالی زنجیره تأمین به یکی از موضوعات اساسی در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. یکی از مدل‌های نوین در این حوزه، تأمین مالی خرد مبتنی بر زنجیره تأمین است که به جای استفاده از تسهیلات نقدی، از مدل‌های اعتباری برای برآورده کردن نیازهای مشتریان استفاده می‌کند. این مدل نه‌تنها می‌تواند به افزایش تقاضا و بهبود جریان نقدینگی در زنجیره تأمین کمک کند، بلکه باعث کاهش هزینه‌های مالی مصرف‌کنندگان نهایی نیز می‌شود.»

باقری در توضیحات بیشتر بیان کرد: «در این مدل، مصرف‌کننده به جای استفاده از پول نقد، از اعتباری مشابه کارت اعتباری یا کیف پول اعتباری استفاده می‌کند که فقط در زنجیره‌ای مشخص از پذیرندگان مصرف می‌شود. پذیرندگان نیز می‌دانند که مبلغ حاصل از فروش، اعتباری خواهد بود و پول نقد آزاد در حسابشان ندارند. این اعتبار می‌تواند در زنجیره تأمین به عمق منتقل شود یا با کمک شبکه بانکی بازخرید شود تا زنجیره تأمین بتواند به کارش ادامه دهد.»


مزایای تأمین مالی خرد در زنجیره تأمین


باقری درباره مزایای تأمین مالی خرد در زنجیره تأمین گفت: «یکی از مهم‌ترین مزایای این مدل، تحریک تقاضای مصرف‌کننده نهایی است. در روز اول که معامله انجام می‌شود، نیازی به پول نقد نیست و این موضوع می‌تواند به رشد مبادلات اقتصادی کمک کند. این مدل در جهان با استفاده از کارت‌های اعتباری، لیزینگ و دیگر روش‌های اعتباری مشابه اجرا می‌شود.»

او ادامه داد: «علی‌بابا و آنت ‌فایننشال، مجموعه فروشگاه‌های والمارت و حتی پروژه‌های بزرگ کشاورزی در قاره آفریقا نمونه‌های موفق استفاده از ابزار اعتباری در تأمین مالی زنجیره تأمین در جهان هستند. نقطه قوت در این روش تأمین مالی، اینجاست که تسویه بین صادرکننده اعتبار و تأمین‌کننده کالا یا فروشنده، نقدی و بلافاصله انجام نمی‌شود، بلکه همراه با تأخیر و مکانیسم‌های اعتباری است.»


باید منفعت همه طرفین را در نظر گرفت


فردوس باقری همچنین توضیح داد که برای موفقیت توسعه تأمین مالی خرد زنجیره تأمین نیاز است که منفعت تمام ذینفعان؛ یعنی مصرف‌کننده، پذیرنده و تأمین ‌مالی‌کننده برقرار شود.

او در این‌باره گفت: «برای توسعه موفق این مدل در ایران باید به سه جنبه اساسی توجه کنیم: منفعت مصرف‌کننده، منفعت پذیرنده و منفعت تأمین‌ مالی‌کننده و اگر هر کدام از این اجزا نتوانند منفعت خود را از این مدل کسب کنند، کارایی و توسعه این مدل تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یکی از چالش‌های اصلی این است که گاهی هزینه‌های زیادی به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود و نرخ تمام‌شده تأمین مالی برای او افزایش می‌یابد. تولیدکنندگان نیز ممکن است با تأخیر در دریافت منابع ناشی از فروش، با مشکلات جریان نقدینگی مواجه شوند. از سوی دیگر، تأمین‌ مالی‌کنندگان نیز در صورت بالا بودن نرخ تمام‌شده پول، انگیزه کافی برای مشارکت در این مدل را نخواهند داشت.»


زیرساخت‌های تأمین مالی خرد در ایران


باقری درباره زیرساخت‌های توسعه تأمین مالی خرد در زنجیره تأمین اظهار کرد: «برای تحقق این مدل باید میزان کارمزد و تأمین مالی و نیز هزینه تمام‌شده پول برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و تأمین مالی‌کنندگان متوازن شود. این توازن می‌تواند با تبدیل بخشی از زنجیره مبادلات و زنجیره تسویه به تسویه اعتباری به دست آید. در این حالت، منافع همه اجزا تأمین می‌شود و هزینه‌های مالی نیز کاهش می‌یابد. اکنون زیرساخت‌های لازم برای توسعه تأمین مالی خرد مبتنی بر زنجیره تأمین در کشور وجود دارد. ابزارهای آنلاین، احراز هویت دیجیتال، قراردادهای الکترونیکی و کارت‌های اعتباری، همه در دسترس‌اند و می‌توانند استفاده شوند. همچنین، شبکه‌های پذیرندگی در زنجیره‌های مختلف مانند لوازم خانگی و فلزات توسعه فراوانی یافته‌اند.»

او افزود: «برای بهره‌برداری کامل از این ظرفیت‌ها، نیازمند توجه بیشتر مدیران ارشد شبکه بانکی و تولیدی کشور هستیم. مصرف‌کنندگان نیز باید در این حوزه مطالبه‌گری بیشتری داشته باشند. در نهایت، با توسعه این مدل می‌توان به کاهش هزینه‌های مالی، افزایش بهره‌وری و تحریک رشد اقتصادی پایدار دست یافت.»

مدیرعامل سککوک در پایان تأکید کرد: «با توجه به اینکه تأمین مالی خرد مبتنی بر زنجیره تأمین می‌تواند بهبود چشمگیری در اقتصاد کشور ایجاد کند، لازم است همه ذینفعان با هم‌افزایی و تلاش مشترک، این مدل را به مرحله اجرا برسانند.»

باقری در آخر تاکید کرد که آینده اقتصادی کشور در گرو نوآوری‌ها و استفاده بهینه از ابزارهای مالی نوین است.

شایان ذکر است، رویداد بزرگ لندتک ایران ۱۷ و ۱۸ مرداد ماه در سالن هزار نفره ضرغام و با سخنرانی بیش از ۵۰ نفر از مدیران ارشد و متخصصان حوزه فناوری‌های مالی، بانکی و پرداخت برگزار می‌شود.

کارنگ برای مخاطبان خود کد ۲۰ درصدی شرکت در رویداد لندتک ایران را در نظر گرفته است. علاقه‌مندان به رویداد بزرگ لندتک ایران می‌توانند برای حضور در این رویداد دوروزه با مراجعه به لینک ثبت‌نام رویداد لندتک ایران و واردکردن کد تخفیف  karang بیست درصد تخفیف داشته باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r85e
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.