کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
۸۷ درصد تأمین مالی در حوزه تجارت الکترونیکی بهصورت شخصی انجام شده است
برگزاری نشست خبری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با موضوع گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۲
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۲ را برگزار کرد.
در این نشست امین کلاهدوزان، رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) به ارائه گزارش تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۲ پرداخت. مهدی فرحی، قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی از دیگر مقامات حاضر در این نشست خبری بود.
بیش از سه هزار همت؛ ارزش معاملات ۲۰۷ هزار کسبوکار دارای اینماد فعال
امین کلاهدوزان در این نشست خبری بیان کرد: «تعداد کسبوکارهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد فعال در سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۰۷ هزار رسیده که نسبت به سال گذشته رشد ۴۷درصدی داشته است.»
براساس آمارهای ارائهشده در این نشست، تعداد اینمادهای صادرشده با ۱۱۳ درصد رشد همراه بوده است.
او در بخش دیگر صحبتهای خود گفت: «در سال ۱۴۰۲ ارزش معاملات انجامشده در حوزه تجارت الکترونیکی کشور ۳۱۸۸ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ که ارزش این معاملات ۱۸۳۳ هزار میلیارد تومان بود، ۷۴ درصد رشد داشته است.»
۳.۹ میلیارد تراکنش در حوزه تجارت الکترونیکی
کلاهدوزان با اشاره به اینکه میزان رشد مبلغ کل تراکنشهای شاپرک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ درصد بوده بیان کرد: «تعداد کل تراکنشهای تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲ با ۳۱ درصد رشد نسبت به سال قبل، ۳.۹ میلیارد تراکنش و متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۸۱۵ هزار تومان بوده است.»
او در ادامه اعلام کرد: «در سال ۱۴۰۲ بیش از چهار میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که در این زمینه نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵درصدی داشتهایم.»
براساس آمار ارائهشده، تاکنون ۸.۵ میلیون گواهی امضای الکترونیکی صادر شده است.
۶۲ درصد کسبوکارها در حوزه فروش کالا فعالاند
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره سابقه فعالیت واحدهای این حوزه که دارای اینماد هستند، اظهار کرد: «۳۵ درصد از این کسبوکارها کمتر از یک سال، ۴۲ درصد بین یک تا چهار سال، ۱۸ درصد بین چهار تا هشت سال و 5 درصد بالای هشت سال سابقه دارند.»
به گفته او، ۶۲ درصد از کسبوکارهای این حوزه در زمینه فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و 3 درصد بهصورت مشترک در هر دو زمینه فعالاند.
کلاهدوزان در بخش دیگری از صحبتهای خود به پراکندگی کسبوکارهای این حوزه در استانهای کشور پرداخت و گفت: «۴۶ درصد از این کسبوکارها در استان تهران، ۷.۵ درصد در استان اصفهان و ۴.۹ درصد در استان فارس فعالیت میکنند.»
افزایش 3درصدی سهم زنان
کلاهدوزان همچنین درباره جنسیت و سن فعالان حوزه تجارت الکترونیکی گفت: «۸۱ درصد صاحبان کسبوکارهای دارای اینماد، مرد و ۱۸ درصد زن هستند. سهم زنان نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان 3 درصد افزایش یافته است. ۶۰ درصد گروه سنی صاحبان کسبوکارها بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند، ۲۴ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال، ۱۵ درصد بالای ۵۰ سال و یک درصد نیز زیر ۲۰ سال هستند.»
سهم کم دولت و صندوقهای خطرپذیر در حوزه تأمین مالی
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران درباره سهم روشهای تأمین مالی در حوزه کسبوکارهای تجارت الکترونیکی اعلام کرد که ۸۷ درصد تأمین مالی در این حوزه به صورت شخصی انجام میشود.
او ادامه داد: «سهم شتابدهندهها و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر 4 درصد است که نسبت به سال گذشته کاهش 2درصدی داشته است. همچنین سهم روش جمعسپاری مالی 2 درصد و سرمایهگذاری دولتی در این زمینه نیز 2 درصد بوده است.»
زیرساختهای تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲
بخش دیگری از گزارش تجارت الکترونیکی که امین کلاهدوزان به آن اشاره کرد مربوط به زیرساختهای این حوزه میشد. براساس گفتههای او در حوزه لجستیک اولویت کسبوکارها برای انتخاب روش ارسال و تحویل کالا، ۶۳ درصد شرکت ملی پست، ۱۵ درصد شرکتهای پست خصوصی، ۱۰ درصد باربریهای بینشهری و 6 درصد شرکتهای پیک خصوصی بوده است. او همچنین اعلام کرد حدود 6 درصد از کسبوکارها نیز از شبکه توزیع خودشان در این زمینه استفاده میکنند.
کلاهدوزان درباره رسانههای مکمل در معرفی، ارائه و تبلیغ محصول در کسبوکارهای حوزه تجارت الکترونیکی کشور سهم شبکههای اجتماعی را ۴۳ درصد اعلام کرد. تلفن با ۲۵ درصد، پیامرسانها با ۲۲ درصد و نرمافزار تلفن همراه با ۱۰ درصد از دیگر ابزارهایی بودند که کسبوکارها از آنها استفاده میکنند.
ضعف تجارت الکترونیکی فرامرزی در حوزه لجستیک
کلاهدوزان اخیراً درباره تجارت الکترونیکی فرامرزی با چین گفته بود که در حال حاضر طرفهای چینی به سامانههای ایران متصل شدهاند و میتوانند از پلتفرمهای ایرانی خرید الکترونیکی داشته باشند. او همچنین گفته بود در حال انجام اقدامات لازم هستند تا کاربران ایرانی نیز بتوانند بهطور متقابل از پلتفرمهای این کشورها ازجمله علیبابا خرید داشته باشند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار «کارنگ» درباره اینکه این اتصال چه اندازه به کسبوکارهای ایرانی کمک خواهد کرد و چینیها قرار است چه محصولاتی را از پلتفرمهای ایرانی خریداری کنند و زیرساختهایی مانند پرداخت و لجستیک در این زمینه چگونه در نظر گرفته شده است، گفت: «ما در ابتدای مسیر اتصال پلتفرمهای خود به پلتفرمهای خارجی هستیم. سالهای پیش باید خیلی بیشتر تلاش میکردیم. از ابتدای سال ۱۴۰۲ این بحث شروع شد و بهصورت جدی در حال پیگیری هستیم. ما سه استراتژی مشترک برای پیش بردن این موضوع داریم تا ببینیم کدام بهتر جواب میدهد.»
کلاهدوزان در توضیح گفتههایش اظهار کرد: «اولین استراتژی اتصال پلتفرم ایرانی به پلتفرم خارجی است؛ به این شکل که مشتریان پلتفرم ایرانی بتوانند از پلتفرم خارجی خرید کنند و مشتریان پلتفرم خارجی نیز بتوانند از پلتفرم ایرانی خرید خود را انجام دهند و این کار به شکل یکتکه و بدون درز انجام شود و مشتری احساس نکند که از این پلتفرم به پلتفرم دیگری رفته است.»
او ادامه داد: «استراتژی دوم این است که پلتفرم ایرانی یک غرفه یا پاویون در پلتفرم خارجی ایجاد کند و بالعکس. رونمایی این اتفاق را در نمایشگاه ایراناکسپوی امسال داشتیم.»
کلاهدوزان درباره سومین استراتژی نیز بیان کرد: «استراتژی سوم ما این است که تولیدکننده را به پلتفرم خارجی وصل کنیم که این کار نیز آغاز شده و تولیدکنندگانی در حوزه زعفران، خشکبار و صنایع دستی به پلتفرم خارجی متصل شدهاند. در این روش بازاریابی توسط پلتفرم خارجی انجام میشود و تأمین، تدارک و ارسال محصول بهوسیله شرکت ایرانی و ساختار داخلی کشور اتفاق میافتد.»
او تأکید کرد: «تجارت الکترونیکی برونمرزی یکی از بازارهای بسیار بزرگ است که اگر آن را فعال کنیم، از اعداد ۳۰۰۰ همت و ۵۰۰۰ همت عبور خواهد کرد.»
کلاهدوزان درباره زیرساختهای این حوزه نیز گفت: «درباره پرداخت پلتفرمهایی که قرار است با هم تعامل کنند یک زیرساخت تسویه مستقل ایجاد میکنیم. زمانی که این کار انجام شد و به نتیجه رسید، درباره آن اطلاعرسانی خواهیم کرد.»
او درباره زیرساختهای لجستیک حوزه تجارت الکترونیکی فرامرزی بیان کرد: «ما در زمینه لجستیک ضعف داریم. لجستیک ما، هم در حوزه گمرک و هم جابهجایی کالا، دچار ضعف است؛ هرچند اقدامات خوبی داشتهایم. به کمک دوستان سازمان توسعه تجارت به دنبال این هستیم که مسیرهای سبزی را میان کشورهای مقصد و کشور خودمان ایجاد کنیم تا این کار تسریع شود.»