کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تایگر گلوبال تک‌شاخ‌ها را زین می‌کند

ادامه جذب سرمایه استارتاپ‌های هندی
در راندهای بالا

ژانویه و ژوئن 2020 سیاه‌ترین زمان ممکن برای شروع سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر و استارتاپی در هند بود. به‌ویژه سه ماهه ابتدای سال مالی 2020، یعنی از آوریل تا ژوئن که سخت‌ترین دوران برای استارتاپ‌ها رقم خورد. استارتاپ‌های هندی در حالی در محاصره پاندمی، مجبور به اخراج 22 درصد از کارمندان خود شدند که شاهد کاهش چشمگیر بودجه 74 درصدی شده بودند. با این اوضاع، چشم‌انداز بودجه شرکت‌های نوپا در سال مالی 2021، چندان چنگی به دل نمی‌زد و تغییر شگرفی دیده نمی‌شد.

میزان بودجه نیمه اول سال 2020 در حالی روی 2/5 میلیارد دلار بسته شد که سال 2021، هندوها را شگفت‌زده کرد. در شش ماهه نخست 2021، کل بودجه کسب‌شده توسط استارتاپ‌های هندی، قله 8/10 میلیارد دلاری را فتح کرد و به یک رکورد تاریخی دست یافت. این میزان کسب سرمایه از 614 معامله به دست آمد. در واقع این درآمد در نیمه اول 2021، 95 درصد بیشتر از کل بودجه کسب‌شده در سال 2020 بود.

این مبلغ 2 برابر میزان بودجه‌ای است که در نیمه اول 2020 دیده شد و البته این مقدار رکورد تاریخی 7میلیارد دلاری استارتاپ‌های هندی، در شش ماهه دوم سال 2017 را نیز شکست.

اگر از نظر تعداد معاملات نیز این نیمه هیجان‌انگیز را دنبال کنیم، می‌بینیم که نیمه نخست سال 2021 از اوج تاریخی قبلی یعنی شش ماه اول 2016 با 578 معامله، فراتر رفته است. در مقایسه در نیمه دوم 2020 سرمایه 6.3 میلیارد دلاری از انجام 534 معامله به‌دست آمده است.

نکته جالب دیگر این است که در چهار ماه نخست 2021، استارتاپ‌های هند از 311 معامله، چهار میلیارد دلار کسب کرده‌اند، بنابراین بخش بزرگی از این مبلغ در سه ماهه دوم 2021 به دست آمده است، یعنی دقیقا وقتی که کرونا پیک دوم را پشت سر می‌گذاشت و زندگی و معیشت هندی‌ها به‌شدت متأثر از این ویروس بود.

این افزایش مبلغ غول‌آسا در کل مبلغ سرمایه‌گذاری (در واقع بزرگ‌ترین رقم به دست آمده در پنج سال گذشته) مدیون سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در دوره‌های رشد و تأمین اعتبار برای راه‌اندازی مراحل پایانی استارتاپ‌هایی در حوزه تجارت الکترونیک، فین‌تک، تکنولوژی‌های سازمانی، فناوری‌های آموزش، خدمات مشتریان و تکنولوژی‌های سلامت‌محور بوده است.

در مقایسه با تک‌شاخهایی که در سال 2020 به جهان معرفی شدند، ظهور 14 تک‌شاخ جدید در سال 2021، از اشتهای وصف‌ناپذیر سرمایه‌گذارانی خبر می‌دهد که حاضرند برای در اختیار گذاشتن سکوی پرتاپ به استارتاپ‌هایی که مراحل پایانی ظهور خود را از سر می‌گذرانند، بیشتر سرمایه‌های سال را درو کنند!

وقتی صحبت از سرمایه‌های کلان در سال 2021 می‌شود، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از تایگر گلوبال که در پرتفوی هند یک جهش عظیم داشته است، چشم‌پوشی کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری نیویورکی تایگر گلوبال، استارتاپ‌های مستعد هندی را به هدف 100 تک‌شاخ هندی نزدیک‌تر می‌کند. نشان به این نشان که از 13 استارتاپی که امسال تک‌شاخ شدند، هشت کسب‌وکار را تایگر گلوبال سرمایه‌گذاری کرده است. به‌علاوه این شرکت تا به امروز، سرمایه‌گذار نزدیک به نیمی از 56 شرکتی است که به عضویت باشگاه تک شاخ‌های هند درآمده‌اند.

آموزش و فین‌تک می‌تازند

از بین 614 معامله استارتاپ‌های هندی، نوآوران فین‌تک و تجارت الکترونیک، با 111 معامله برای استارتاپ‌های فین‌تک و 82 معامله برای استارتاپ‌های حوزه تجارت الکترونیک، حجم بزرگ معاملات را از آن خود کرده‌اند.

اگرچه در نیمه اول 2020، سرمایه‌گذاران پول‌های خود را خرج استارتاپ‌هایی با محوریت فناوری‌های آموزشی کردند و این بخش توانست پس از فین‌تک‌ها جایگاه دوم تعداد معاملات را از آن خود کند، اما در شش ماهه نخست 2021، حتی با افزایش تعداد معاملات، این استارتاپ‌ها سقوطی آزاد به جایگاه چهارم را تجربه کردند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/eflq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.