رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تبعیض سنی: جایی برای پیرمردها نیست

وقتی افراد به علت مسن بودن از کار کنار گذاشته می‌شوند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

15 کارمند سابق یک استراحتگاه گلف شهرستان پینلاس در ایالت فلوریدا، طی دادخواستی ادعا کرده‌اند که شغل خود را به دلیل شرایط سنی‌شان از دست داده‌اند. یکی از شاکیان، مایک مارکونیوس به مدت ۴۵ سال در اینیسبروک ریزورت کار کرد تا اینکه در سن ۶۲ سالگی از کار کنار گذاشته شد.

بر اساس دعوای تبعیض سنی که ماه گذشته در شهرستان پینلاس علیه سالاماندر اینیسبروک ال‌ال‌سی، شرکت مادر استراحتگاه پالم هاربر مطرح شد، پنج نفر از کارکنانی که از کار کنار گذاشته شده‌اند، در دهه ۷۰ زندگی خود بوده‌اند و ۹ نفر از آنها برای بیش از دو دهه در استخدام این استراحتگاه بوده‌اند.

این شرکت در سال ۲۰۰۹ با اتهامات تقریباً مشابهی از سوی چهار کارگر ارشد روبه‌رو شد. مایک ویلیامز، مدیرعامل این استراحتگاه می‌گوید که هیچ‌کس را به خاطر سن‌و‌سال اخراج نکرده‌اند و منتظرند تا روند حقوقی، حقایق را در این خصوص آشکار کند.

کارمندان سابق که همگی بیش از ۴۰ سال دارند در شکایت خود مدعی شده‌اند که همراه با سایر کارکنان استراحتگاه در شروع همه‌گیری در مارس ۲۰۲۰ مرخص شده‌اند. اما کارمندان جوان‌تر تماس‌هایی در مورد بازگشت به محل کار در ژوئن دریافت کرده‌اند، در حالی که کارمندان مسن‌تر تماسی در این خصوص نداشته‌اند و به‌کلی از کار اخراج شده‌اند.

از کار اخراج شدند. آنها می‌گویند تصمیم شرکت در مورد اینکه کدام کارمندان را رها کنند، صرف نظر از عملکرد یا سال‌های کار در استراحتگاه، تنها با انگیزه سن صورت پذیرفته است.

تیلور روبیگ، وکیل کارگران می‌گوید: «دادگاه تازه شروع شده است. ما وارد مرحله اکتشاف می‌شویم و اینجاست که اطلاعات آشکار خواهد شد.» در سال ۲۰۰۹، چهار کارمند قدیمی اینیسبروک از این شرکت به دلیل اخراج آنها به خاطر سن‌شان و جایگزین شدن کارمندان جوان‌تر شکایت کردند، اما طرفین قبل از آغاز روند محاکمه، به توافق رسیدند.

این اقامتگاه طی سال‌های اخیر چند مورد شکایت داشته است؛ دو بار به دلیل عدم پیروی از قانون آمریکایی‌های دارای معلولیت در اقامتگاه‌هایش و یک بار برای سرقت دستمزد. اینیسبروک هرگونه اتهامی مبنی بر تخلف در این موارد را رد کرد و هر سه مورد را حل و فصل کرد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که تبعیض سنی در محل کار ممکن است در پی همه‌گیری ویروس کرونا در حال افزایش باشد. تقریباً ۸۰ درصد از کارگران مسن‌تر در نظرسنجی AARP که سال گذشته انجام شد، گزارش دادند که تبعیض سنی را در کار دیده‌اند یا تجربه کرده‌اند.

این نسبت از ۶۱ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است و بالاترین درصد از زمانی است که گروه حمایت از سالمندان شروع به ردیابی این داده‌ها در حدود ۲۰ سال پیش کرده است.

بر اساس یافته‌های AARP که به داده‌های یک مطالعه توسط مؤسسه اوربن استناد می‌کند، هنگامی که کار یک فرد مسن در شرکتی خاتمه می‌یابد، احتمالاً نسبت به یک فرد جوان برای مدت طولانی‌تری بی‌کار می‌ماند. بر پایه مطالعه‌ای که ماه گذشته منتشر شد، تعداد افراد مسن‌تری که در سال اول شیوع همه‌گیری به علت بی‌کاری بازنشسته شدند، ۱۰ برابر بیشتر از دوران قبل از همه‌گیری بود.

چنین شواهدی حاکی از آن است که «استعفای بزرگ» به طور متفاوتی به کارگران مسن‌تر در مقایسه با کارگران در سایر گروه‌های سنی ضربه زده است، زیرا بسیاری از آنها به انتخاب خود بازنشسته نشده‌اند، بلکه اخراج شده‌اند.

نگرانی‌های مربوط به پذیرفتن مسئولیت سلامتی افراد مسن در برابر ویروسی که به‌ویژه برای این گروه خطرناک‌تر از سایرین بود، ممکن است تبعیض سنی را در دو سال گذشته تشدید کرده باشد. وکلای کار پیش‌بینی می‌کنند که این بحران جهانی به موجی از شکایت‌های تبعیض سنی منجر خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5u12
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.