کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تجارت اجتماعی در هند؛ آینده چقدر روشن است؟

«گلورود» تلاش می‌کند مسیر تجارت اجتماعی را در هند تسهیل کند، اگرجه چالش‌های این‌گونه از تجارت هم کم نیستند

ترانه احمددوست، کارنگ – از هفته گذشته در راستای توجه بیشتر به صنعت خرده‌فروشی و ظهور کسب‌وکارهای خرد در آن صفحات تجارت اجتماعی کارنگ را راه انداخته‌ایم. صفحاتی که با حمایت «تضمین‌چی» منتشر می‌شود. تضمین‌چی کسب‌وکاری است که با هدف گسترش تجارت اجتماعی و تسهیل کسب‌وکارهایی که در این حوزه مشغول به کار هستند، ایجاد شده است.

تجارت اجتماعی در هند رو به افزایش است. گسترش رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان این بخش را مبدل به چیزی بیش از یک افزونه برای تجارت الکترونیک کرده است. گزارش باین و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سکویا کپیتال پیش‌بینی می‌کند که صنعت تجارت اجتماعی هند تا سال 2030 از نظر حجم کل فروش به 60 تا 70 میلیارد دلار برسد.

در حالی که افزایش نفوذ اینترنت و پذیرش گسترده واتس‌اپ، فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام به پلتفرم‌های تجارت اجتماعی این امکان را داده است که مورد توجه قرار گیرند، نکته قابل توجه یافتن راه‌حل برای رویارویی با چالش‌هایی مانند انعطاف‌پذیری قیمت، اعتماد و تعامل با مشتری برای بسیاری از فروشندگان است. این بخش به صورت ویژه جمعیتی را هدف قرار می‌دهد که مشتاق امتحان کردن محصولات فروشندگان کوچک محلی هستند که نمی‌توانند با برندهای اصلی در بازارهای تجارت الکترونیک رقابت کنند. توصیه‌های فروشندگان مورد اعتماد، عامل اصلی در تصمیم‌گیری برای تجارت اجتماعی است.

با هدف بهره‌برداری از این بازار که پتانسیل بسیار زیادی دارد، گلورود (GlowRoad) و سایر بازارهای تجارت اجتماعی در حال یافتن جایگاهی در این بخش هستند. گلورود با تمرکز بیشتر بر توانمندسازی زنان کارآفرین به دنبال برجسته شدن در بازاری به‌شدت رقابتی است. در طول قرنطینه کووید 19 در سال گذشته، این استارتاپ بر مشارکت با شرکت‌های اد تک (edtech) و تشخیص و درمان بیماران از راه دور تمرکز کرد تا در بازار مرتبط بماند.

گزارش باین و سکویا تأکید کرده که تجارت اجتماعی پتانسیل توانمندسازی بیش از 40 میلیون کارآفرین در هند را دارد. هدف گلورود به ایجاد فرصت شغلی برای فروشندگان محدود نمی‌شود. آن‌ها همچنین متعهد به گسترش دامنه دسترسی عمده‌فروشان با صرف هزینه کمتر از مقدار مورد نیاز در بازارهای تجارت الکترونیک هستند. اما با وجود سقف رشد، سؤالاتی در مورد ماندگاری کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها در این بخش وجود دارد زیرا آن‌ها نیز درد گسترش و رشدی را که گریبانگیر مشاغل تجارت الکترونیک هند شده است، احساس می‌کنند.

پیشران تجارت اجتماعی هند

علیرغم وجود تجارت الکترونیک در هند برای بیش از یک دهه، تنها حدود 8 درصد از مصرف‌کنندگان در این کشور به صورت آنلاین خرید می‌کنند. تجارت اجتماعی به دنبال از بین بردن این مانع بزرگ است.

عدم اعتماد به خرید آنلاین یکی دیگر از مشکلات عمده مصرف‌کنندگان در شهرهای کوچک‌تر هند است. تجارت اجتماعی این مشکل را با استفاده از فروشندگانی حل می‌کند که اغلب در جامعه خود تأثیرگذار هستند، این شکاف اعتماد را پر کرده و مردم را تشویق می‌کند تا خرید آنلاین را به یک عادت تبدیل کنند، نه تجربه‌ای موقت.

طبق نظرسنجی تجارت اجتماعی باین ایندیا، 85 درصد از فروشندگان در پلتفرم‌های تجارت اجتماعی، خرده‌فروشان یا تأمین‌کنندگان کوچک هستند. حضور همیشگی در بازارهای تجارت الکترونیک مانند آمازون یا فیلیپ کارت به دلیل ملاحظات هزینه برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست. در اغلب اوقات محصولاتشان به هنگام جست‌و‌جو در بالای فهرست قرار نمی‌گیرد و این یعنی برای فروش با مشکل مواجه می‌شوند. از سوی دیگر گفته می‌شود که فروشندگان کوچک 35 درصد درآمد بیشتری از طریق پلتفرم‌های تجارت اجتماعی کسب می‌کنند.

برای فروشندگانی که هیچ حضور آنلاینی ندارند، گلورود ویترین فروشگاه آنلاین را بدون کاغذبازی یا کاتالوگ محصولات فعال می‌کند. این فرایند ورود سریع به فروشندگان کوچک اجازه می‌دهد تا عملیات خود را به‌سرعت دیجیتالی کنند. علاوه بر این، گلورود حداکثر بهره‌وری یک فروشنده را تضمین می‌کند. فروشندگان در گلورود نقش دوگانه‌ای دارند، زیرا علاوه بر فروش محصولات، فروشندگان بیشتری را نیز وارد بازار می‌کنند.

کونال سینها، یکی از بنیان‌گذاران گلورود، تأکید می‌کند که این استارتاپ مانند بازاریابی چندلایه نیست و یک فروشنده هرگز نیازی به استخدام فروشنده دیگری ندارد. این به گلورود کمک می‌کند تا هزینه خرید را هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای فروشندگان کاهش دهد.

مدل گلورود بر استفاده از میکرو‌اینفلوئنسرهای موجود و کارآفرینان خانگی برای تبلیغ محصولات فروشندگان و همچنین گسترش برندآگاهی متکی است. علاوه بر این، با دور شدن از کمپین‌های بازاریابی سنتی که افراد مشهور را به عنوان اینفلوئنسر درگیر می‌کنند، بخش تجارت اجتماعی به افراد عادی این امکان را می‌دهد تا به اینفلوئنسرهای محلی تبدیل شوند و فرصتی برای کسب درآمد بیشتر داشته باشند. طبق نظرسنجی باین، بیش از 75 درصد خریداران آنلاین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند از شخصی که می‌شناسند خرید کنند. به همین دلیل است که دسترسی به فروشندگان بیشتر برای گسترش پایگاه مصرف‌کننده بسیار مهم است.

امروزه گلورود دارای 10 میلیون کاربر ثبت‌شده و 80 درصد نرخ فروش مجدد است که بر پتانسیل تجارت اجتماعی تأکید می‌کند.

نیتش پنت، بنیان‌گذار گلورود، با جمع‌بندی فرصت‌های رو به رشد این بخش، گفت: «تجارت اجتماعی راهی است که بهارات (Bharat) در این دهه انجام می‌دهد. قدرت گلورود در دستیابی به کاربران در دورترین نقاط هند برای توانمندسازی تجارت اجتماعی است؛ گامی کوچک اما مهم.»

آینده تجارت اجتماعی هند

تجارت اجتماعی در هند هنوز نوپاست. در حالی که استارتاپ‌هایی مانند گلورود از نوآوری برای یافتن راه‌های جدیدی استفاده می‌کنند که برای بازار هند مفید است، می‌توان کارهای بیشتری برای افزایش پتانسیل این بخش انجام داد.

به عنوان مثال در چین که یکی از پیشگامان تجارت اجتماعی است، استارتاپ‌ها محتوا را با تجارت ادغام می‌کنند تا تعامل را افزایش دهند. اینفلوئنسرها با استفاده از پخش زنده (live stream)، فروش بیشتری را به همراه دارند. این امر نشان‌دهنده امکانات این بخش در حال ظهور است. در هند تمرکز بر مراحل اولیه مثل تقویت اکوسیستم تجارت الکترونیک موجود قبل از نوآوری در تجارت اجتماعی است که به معنای تدارکات، پرداخت‌های دیجیتال و سایر امور جانبی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ys0s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.