تحریم تعدادی از نهادها و شرکت‌ها حوزه فناوری توسط اتحادیه اروپا / رگولاتوری تحریم شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ثریا حقی / اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ای مبنی بر این‌که «اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده بیشتری را علیه نقض حقوق بشر در ایران  اتخاذ می‌کند»، روز گذشته اعلام کرد که بر اساس تصمیم شورا، ۱۸ فرد و ۱۹ نهاد را به فهرست افرادی که در چارچوب رژیم تحریم‌های حقوق بشری موجود در ایران مشمول اقدامات محدودکننده هستند، اضافه کرده است.

در میان افراد نام برده شده در این فهرست، نام چند سازمان دولتی و اسامی برخی شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فناوری نیز در لیست تحریم شدگان به‌چشم می‌خورد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان بازوی نظارتی وزارت ارتباطات، سرشناس‌ترین آن‌هاست.

آکادمی راوین، آموزشگاه خصوصی در زمینه امنیت سایبری، شرکت سامان گستر سحاب پرداز که در ایران نامش با فیلترینگ گره خورده و یک شرکت فعال در حوزه کلان داده و هوش مصنوعی است، شرکت رادیس ویرا تجارت فعال در زمینه واردات دروبین‌های نظارتی و تجهیزات ایمنی و شرکت ایمن صنعت زمان فرا فعال در زمینه طراحی و تجهیز و تولید مدل‌های خودرهای درخواستی از جمله دیگر شرکت‌هایی‌ فعال در حوزه فناوری‌اند که نامشان در لیست تحریمی اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

در بین نام افراد تحریم‌ شده مرتبط با حوزه فناوری نیز نام دو نفر یعنی مسلم معین، رئیس فضای مجازی بسیج و عباس آذرپندار، مدیرعامل رادیس ویرا تجارت وجود دارد.

این فهرست‌ که به دنبال تصمیمات شورا در ۱۷ اکتبر، ۱۴ نوامبر و ۱۲ دسامبر، از سوی اتحادیه اروپا منتشر شده است، اکنون در مجموع برای ۱۶۴ فرد و ۳۱ نهاد ایرانی اعمال می‌شود، و شامل مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا و ممنوعیت در دسترسی به وجوه یا منابع اقتصادی برای افراد فهرست شده است.

ممنوعیت صادرات تجهیزات به ایران که ممکن است برای سرکوب داخلی استفاده شود و همچین تجهیزات نظارت بر مخابرات نیز از جمله مفاد تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران است. نام این افراد و برخی از این شرکت‌ها در لیست تحریم آمریکا هم وجود دارد

پیش از این نیز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و شرکت ابر آروان هم در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته بودند. همچنین وزیر ارتباطات در هفته‌های اول شروع اعتراض در ایران ، از سوی آمریکا به دلیل ایجاد محدودیت در اینترنت تحریم شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5jjn
منبع اتحادیه اروپا
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.