کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تعیین تکلیف استفاده از رمزارزها در تجارت

نتیجه اقدامات سازمان توسعه تجارت به‌زودی اعلام می‌شود

هنوز بستر بلاکچین از سوی سازمان توسعه تجارت برای استفاده از رمزارزها در صادرات و واردات راه‌اندازی نشده، اما طبق پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان از این سازمان، طی یک الی دو هفته آینده به نتیجه می‌رسد.

از نخستین باری که علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت به تلاش این سازمان برای استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی اشاره کرده، حدود چهار ماه می‌گذرد؛ او در 16 دی‌ماه پارسال در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرده بود که طبق مصوبه اولین جلسه کارگروه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی، با هدف تسهیل تجارت خارجی، سازوکار استفاده از رمزارز‌ها در حوزه تجارت خارجی باید نهایی شود.

پیمان‌پاک همچنین روز نوزدهم دی‌ماه گفته بود: «سامانه‌های بلاکچین مبتنی بر پایه ارز‌های مختلف، می‌توانند سازوکاری ایجاد کنند که طرفین تجاری بر اساس آن به یکدیگر تضمین متقابل بدهند و رمزارز‌ها می‌توانند وسیله‌ای برای انتقال اعتبار صادرکننده به واردکننده کالا باشند.

در حال کار روی سازوکار این سامانه هستیم که بخش بین‌المللی آن انجام شده و تا دو هفته آینده اتصال سامانه رمزارز به سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت، تعریف و ابزار آن ایجاد می‌شود.»

رئیس سازمان توسعه تجارت در تاریخ 20 بهمن‌ ۱۴۰۰ نیز در نشست هم‌اندیشی مقامات دولتی با فعالان اقتصادی، از مذاکرات این سازمان با بانک مرکزی برای جایگزینی سامانه‌های بلاکچین با «ال‌سی» در حوزه تجارت خارجی خبر داده بود.

به گفته او، هدف از اجرای این طرح، دور زدن تحریم‌هاست، اما هنوز سازوکار آن و موانعی که ممکن است سازمان توسعه تجارت در پیشبرد این هدف با آنها مواجه شود، مشخص نیست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b0xy
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.