تپسی به عنوان اولین استارتاپ تاریخ بازار سرمایه در فرابورس عرضه شد / گامی برای ورود یک صنعت به بازار سرمایه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بالاخره و بعد از گذشت دوسال عرضه اولیه تپسی از ساعت ۹ صبح امروز آغاز و در کمتر از یک ساعت به پایان رسید. ۴۷ حقوقی واجد شرایط در این عرضه اولیه شرکت کرده و بیش از ۵۸ میلیون سهم این شرکت را به قیمت ۹۳۹ تومان خریداری کردند. با این عرضه، در حال حاضر ارزش بازار این شرکت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. تعداد کل سهام تپسی بیش از یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون سهم بوده که ۵ درصد آن امروز به متقاضیان عرضه شد.

بعد از جلسه عرضه اولیه تپسی، جزئیات و فرایندهای طی‌شده در یک نشست خبری با حضور مدیرعامل تپسی، وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات، مدیران عامل سازمان بورس و شرکت فرابورس، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و همچنین جمعی از خبرنگاران و فعالان اقتصاد دیجیتال برگزار شد.

میثم فدایی، رئیس شرکت فرابورس ایران در ابتدای نشست خبری عرضه اولیه شرکت تپسی با بیان اینکه بالاخره بعد از دوسال تپسی در بازار سرمایه عرضه شد عنوان کرد: «امروز در فرابورس میزبان یک استارتاپ از نسل استارتاپ‌هایی هستیم که سبک زندگی همه ما را تغییر داده‌اند. اولین‌ها عموماً در هر حوزه‌ای با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که این مشکلات دلیل اصلی طولانی‌شدن مسیر ورود تپسی به بازار سرمایه بودند.»

او در ادامه ضمن ارائه گزارشی از عرضه اولیه تپسی عنوان کرد: «امروز ۴۷ صندوق سرمایه‌گذاری در کشف قیمت تپسی حضور داشتند که این استقبال نسبت به سایر جلسات کشف قیمت که تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نوزده الی بیست عبور نمی‌کرد بسیار جالب توجه است. همچنین جلسات متعددی نیز جهت بررسی، تحلیل و ارزش‌گذاری شرکت تپسی برگزار و این موضوع از جهات گوناگونی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت؛ که این حجم از بررسی و کنکاش نیز تقریباً بی‌سابقه بوده است.»

فدایی در انتهای سخنانش از تقاضاهایی که در خصوص عرضه دیگر استارتاپ‌ها به بازار سرمایه وجود دارد خبر داد و نسبت به حضور و عرضه آن‌ها در بازار سرمایه در ماه‌های آینده ابراز امیدواری کرد.


تبدیل تأمین مالی جمعی به ادبیات رایج استارتاپ‌ها


در ادامه این نشست خبری مجید عشقی، رئیس سازمان بورس کشور ضمن تأکید بر ابعاد بزرگ حضور اولین استارتاپ در بازار سرمایه بیان کرد: «از ابتدای حضورم در سازمان بورس علاوه بر رسیدگی به‌ موارد معمول و همیشگی در سازمان بورس به مباحث مربوط به پذیرش شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و یا دانش‌بنیان که در آن زمان مطرح‌شده بود نیز پرداخته شد. موانع و مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت و علاوه بر آن حساسیت‌هایی که بر روی این نوع شرکت‌ها وجود دارد باعث شد که بررسی‌های لازم برای ورود اولین استارتاپ به بازار سرمایه با دقت بیشتری انجام شوند.»

عشقی در ادامه با بیان اینکه عرضه تپسی شروع یک راه جدید در بازار سرمایه است و در دنیا هم این مسیر طی شده است توضیح داد: «یک زمانی شرکت‌های قدرتمند بورس‌های جهان را عموماً شرکت‌های دارایی‌محور و شرکت‌هایی برپایه فولاد و پتروشیمی تشکیل می‌دادند؛ اما در حال حاضر ده شرکت برتر دنیا لیست کوتاه‌تری از شرکت‌های دارایی‌محور را شامل می‌شوند و شرکت‌هایی جای آن‌ها را گفته‌اند که بر پایه منابع انسانی و اقتصاد دیجیتال هستند.»

رئیس سازمان بورس ادامه داد: «بررسی و پرداختن بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و تأمین مالی آن‌ها از برنامه‌هایی است که در آینده به صورت جدی‌تر پیگیری خواهند شد. سازمان بورس با تمام توان خود آماده است که هم در بحث پذیرش این نوع شرکت‌ها در سازمان بورس و هم انتشار اوراق بدهی برای آن‌ها گام‌های مؤثر و روبه جلو بردارد. موضوع تأمین مالی جمعی که از دوسال گذشته شروع شده است جای پیشرفت فوق‌العاده‌ای دارد و در آینده نقش پررنگ آن‌ها را در تأمین مالی استارتاپ‌ها و شرکت‌ها دانش‌بنیان خواهیم داشت. سازمان بورس نیز کمک می‌کند که تأمین مالی جمعی به یک ادبیات رایج در استارتاپ‌ها تبدیل شود.»

او در انتها ابراز امیدواری کرد: «امیدوارم این گامی بزرگ جهت شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیانی باشد که اقتصاد ما را متحول خواهند کرد.»


از روش‌های تکلیفی خودداری و به عقل جمعی مردم، بازار و اقتصاد دیجیتال اعتماد کنید


میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی، در ادامه نشست خبری ضمن بیان اینکه عرضه اولیه تپسی فقط ورود یک استارتاپ به بازار سرمایه نیست و در اصل به معنای ورود یک صنعت به این بازار است توضیح داد: «اقتصاد دیجیتال که امروزه موتور محرکه اقتصادهای دنیاست و میلیادرها دلار سرمایه کشورهای همسایه را تشکیل می‌دهد در ایران تا به امروز کمتر از شش درصد از GDP کشور را به خود اختصاص داده است. این آمار دی کشورهای توسعه‌یافته به یک‌سوم کل GDP نیز می‌رسد.»

او ادامه داد: «صنعت دیجیتال با تمام موانع و محدودیت‌ها تا به امروز توانسته میلیون‌ها شغل ایجاد کند و نور امیدی برای جوانان، کارآفرینان و نخبگان ایران باشد. ما برای ورود این صنعت به بورس دو سال سخت را پشت سر گذاشتیم. در این مسیر استانداردهای مناسب و ضوابط مورد نیاز شکل گرفت و به تدریج اقتصاد کشور پذیرای اقتصاد دیجیتال شد.»

او با تأکید بر اینکه ما به عنوان اولین استارتاپ حاضر در بازار سرمایه را برای هموارشدن مسیر بیشترین تلاش و حداکثر شفافیت را ارائه خواهیم کرد تصریح کرد: «موفقیت صنعت دیجیتال در بازار سرمایه نیازمند آن است که سازمان بورس به این صنعت، مردم و بازار اعتماد کند و تا حد امکان از اجرای روش‌های تکلیفی و از پیش تعیین‌شده خودداری کرده و اجازه دهد عقل جمعی مردم پذیرای این صنعت باشد.»


ورود تپسی به بازار سرمایه یک تغییر فرهنگ است


سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: «ارزش‌گذاری‌های شرکت‌هایی که دارایی‌های فیزیکی ندارند یک تغییر فرهنگ و تغییر دیدگاه است. متأسفانه سیستم اقتصاد و شبکه بانکی کشور در مقابل رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مقاومت دارد و عرضه تپسی به بازار سرمایه حرکت بزرگی در مسیر از بین بردن این‌گونه موانع در اقتصادی است که در آن زمین و سوله و ماشین‌آلات ارزش بیشتر نسبت به منابع انسانی، ایده‌ها و نوآوری‌ها دارند.»

او ضمن بیان اینکه تغییر فرهنگ و نگرش یک سیستم به‌راحتی و ممکن نیست نیازمند یک مبارزه است عنوان کرد: «بسیاری از استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف نظیر فناوری اطلاعات، بیوتکنوژی، نانو و سلول‌های بنیادی و… به زودی وارد این عرصه می‌شوند و تپسی در حال حاضر الگوی این استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه است.»

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در ادامه این نشست خبری ضمن بیان اینکه وضعیت تأمین مالی دوره تولد کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورانه در زیست‌بوم سرمایه‌گذاری کشور خوب و قابل دفاع است عنوان کرد: «در خصوص سایر مراحل رشد کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورنه در اقتصاد کشور با تنگناها و موانع زیادی مواجه هستیم. وزارت اقتصاد مصمم است که در دوره بلوغ این کسب‌وکارها نیز ما بتوانیم از ابرازهای تجهیز منابع به‌خصوص ابزاری که در بازار سرمایه وجود دارد بیش از پیش استفاده شود و امروز نقطه عطفی برای شروع این تصمیم است.»

او در ادامه عنوان کرد: «امیدواریم با توجه به کمک‌های جدیدتری که در قانون جهش دانش‌بنیان برای تجهیز منابع وجود دارد، هم ابزار تأمین مالی و هم کمک‌های دیگر حاکمیت مثل اعتبار مالیاتی که در دل این قانون به آن‌ها پرداخته شده است شاهد روزهای بهتری برای این نوع کسب‌وکارها در اقتصاد کشور باشیم.»

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات نیز در این نشست خبری ضمن بیان اینکه شرکت تپسی برای حضور در این نقطه تلاش زیادی داشت و با بروکراسی جنگید عنوان کرد: «امروز یک روز تاریخی در صنعت ICT و اقتصاد دیجیتال کشور است.»

او ضمن تشریح پیگیری‌های انجام‌شده برای ورود تپسی به بازار سرمایه توضیح داد: «در سال گذشته به دلیل اهمیت بالای این موضوع در دولت کارگروه اقتصاد دیجیتال تشکیل شد و در حال حاضر در جهت مانع‌زدایی از مسیر اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارها تلاش می‌کند. امیدواریم سهم اقتصاد دیجیتال در GDP کشور در سال آینده از شش درصد به ده درصد افزایش پیدا کند.»

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در انتهای این نشست خبری نیز ضمن بیان اینکه امروز مقدمه‌ای بر تغییر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مردم است عنوان کرد: «تاکنون امکان جذب برخی از سرمایه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر که در حوزه استارتاپ‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا سرمایه‌گذاری کرده و آن کسب‌وکار به‌به بلوغ می‌رساندند به سختی امکان‌پذیر بود؛ اما در حال حاضر این امکان برایشان فراهم شده است که با عرضه بخشی از سهام در بازار، سرمایه جذب کنند و به توسعه اقتصاد دیجیتال و اشتغال‌زایی کمک کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7qhe
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.