کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
تینکست می خواهد به رهبر بازار خدمات ارسال مرسولات شهری تبدیل شود
در گفتوگو با مهدی ابراهیمنیا، مدیرعامل تینکست، در خصوص چشمانداز و برنامههای آتی تینکست مطرح شد
رشد کسبوکارهای آنلاین و فروش غیرحضوری محصولات خصوصاً همزمان با پاندمی کرونا و خانهنشینی بسیاری از مردم، موجب شد تا نیاز گستردهای به لجستیک سبک شهری که مرسولات را در سریعترین زمان ممکن به دست مصرفکنندگان برساند، ایجاد شود. در این میان، کوریرهای شهری با افزایش ظرفیتهای عملیاتی و تنوعبخشی به خدمات خود، تلاش کردند تا دغدغه ارسال مرسولات را برای مشتریان خود به حداقل برسانند و با کسبوکار مشتریان همراهی کنند.
به گزارش روابط عمومی تینکست، این شرکت یکی از مجموعههای حمل مرسولات شهری در مجموعه هلدینگ فاخر است که اگرچه نسبت به برخی شرکتهای خواهر خود در هلدینگ مانند تیپاکس، سابقه طولانیمدت ندارد، اما بهعنوان یک شرکت با رویکرد استارتاپی توانسته است در بازار حمل مرسولات شهری خصوصاً با شیوه خدمات مبتنی بر پنجرههای زمانی، به مشتریان متنوع و بزرگی در بازار فروش آنلاین خدمات ارائه دهد. مهدی ابراهیمنیا، مدیرعامل تینکست، در گفتوگویی به بررسی چالشها و فرصتهای این صنعت پرداخته و از ویژگیها و خدمات متمایز تینکست سخن گفته است.
مهدی ابراهیمنیا، معتقد است که چالشهای شرکتهای حمل مرسولات شهری متنوع و روشهای مواجهه و پاسخگویی به آنها نیز پیچیده است. برخی از این چالشها، چالشهای مشترک بین مشتریان و شرکای کسبوکاری لجستیک آنهاست؛ مانند اینکه هزینه لجستیک داخلی برای مشتریان بالاست یا نحوه تسویهحسابها و پرداختها، نظم و تعهد در ارسال و تعیین تکلیف مرسولات مرجوعی به دغدغه اصلی کسبوکارها تبدیلشده است. تینکست و تقریباً همه شرکتهای رقیب دیگر با چالشهایی مانند زمانبندی دقیق و تحویل سریع، استفاده از فناوری و سیستمهای خودکار برای مسیریابی بهینه توزیع مرسولات و دنبال کردن پیک و مرسوله، تجربه مشتری و ارتباطات، مواجهه با تغییرات فصلی و نوسانات حجم سفارش بهویژه در زمانهای خاص مانند تعطیلات و حراجها و رقابت فشرده میان شرکتهای حمل مرسولات شهری، مواجهاند و هر یک به فراخور توان و ظرفیتهای کسبوکاری خود راهکارهایی برای آنها پیداکردهاند.
مهدی ابراهیم نیا در پاسخ به این سؤال که تینکست برای حل این چالشها تاکنون چه اقداماتی انجام داده است گفت: «تینکست در سال ۹۷ برای حل همین چالشها پا به فضای کسبوکار در اکوسیستم استارتاپی کشور گذاشت. از آن زمان تینکست با ارائه راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی توانست با توسعه دادن و اجرایی کردن ایدههای نو و طراحی سرویسهای زمانبندی شده جمعآوری و توزیع و استفاده از ابزارهای بهینهسازی مسیر سفر مرسوله، بسیاری از این چالشها را حل کند.»
او افزود: «پنل نرمافزاری تینکست بهعنوان قلب تپنده تینکست، محور اصلی کسبوکار تینکست است. در کنار آن استفاده از دانش علمی و تجربی نیروی انسانی کارآزموده در صنعت لجستیک، گوشسپاری به خواستهها و نیازهای لجستیکی مشتریان و طراحی محصولات مشتریمحور و مبتنی بر تفکر طراحی، باعث حل چالشهای توأمان شرکت و مشتریان شده است.»
مدیرعامل تینکست در خصوص ارزشهای کسبوکاری و ارزش پیشنهادی که تینکست به مشتریان ارائه میکند نیز بیان کرد: «همراهی با مشتری، به این معنا که دغدغه و نیاز او، دغدغه و نیاز تینکست باشد، انگیزهبخش خدمات لجستیکی ماست. دقیقاً به همین خاطر است که شعار خود را «تینکست، همراه لجستیک کسبوکار شما» انتخاب کردهایم. در این میان با دقت در جذب و استخدام پیک موتوری که ما در تینکست، آنها را «نکستیار» خطاب میکنیم و ارائه آموزشهای ویژه به آنان، امنیت و سرعت ارسال را بالابردهایم و با استفاده از فناوری در مدیریت نرمافزاری سفارشها، بهینهسازی عملیات و کاهش هزینههای عملیات، قیمتهای اقتصادی ارسال بسته در پنجرههای زمانی متنوع ارسال در همان روز و روز بعد را به مشتریان پیشنهاد دادهایم. خدمات زمانبندی شده جمعآوری و ارسال مرسولات، ما را از رقبایمان در این صنعت متمایز میکند.»
او ادامه داد: «از همان آغاز فعالیت تینکست، برندها و کسبوکارهای آنلاین مطرح، همکاریشان را با این شرکت آغاز کردهاند و رفتهرفته بر تعداد مشتریان تینکست هم اضافه شد. طبق اعلام همین مشتریان، ما توانستهایم با ارائه خدمات بهینه توزیع مرسولات، بیش از ۴۰ درصد در هزینههای ارسال کسبوکارها، صرفهجویی ایجاد کنیم. ضمن آنکه با گسترش ناوگان حملونقل خود و استخدام نکستیاران جدید، صدها فرصت شغلی معرفی کنیم.»
مهدی ابراهیم نیا در پاسخ به این سؤال که ازنقطهنظر جغرافیایی، حوزه فعالیت تینکست کجاست گفت: «تینکست در حال حاضر در مناطق ۲۲گانه شهر تهران با بهرهگیری از ناوگان گسترده و سه هاب منطقهای در مناطق مرکزی، جنوبی و شمال شرق تهران، خدمات خود را ارائه میکند. اگرچه برنامه توسعه جغرافیایی تینکست نیز در حال پیادهسازی است و بهزودی خدمات تینکست در برخی از مراکز استانهای مهم کشور نیز معرفی میشود.»
ابراهیم نیا در ارتباط با حجم خدمات تینکست و رکوردهای آن توضیح داد: «تینکست ناوگان بزرگی دارد و همین موضوع باعث شده که روزانه تعداد زیادی بسته را از فروشگاهها جمعآوری و به گیرندگان برساند. در این میان برخی آمارهای چشمگیر نیز به ثبت رسیده است. برای مثال ما به رکورد بیشترین توزیع مرسوله با ۱۲ هزار توزیع در یک روز رسیدهایم. با توجه به تقسیمبندی شهر تهران به پولیگونهای اختصاصی تینکست، در برخی از پولیگونهای مهم، مثل منطقه یافتآباد، برخی مناطق مرکزی و برخی مناطق شمالی تهران، از توزیع حداقل روزانه ۹۰۰ مرسوله در هرکدام از آنها نیز عبور کردهایم.»
او ادامه داد: «همانطور که گفتم، نکستیاران نقش مهمی در ارسال سریع و بهموقع مرسولات در تینکست دارند. رکورد بیشترین توزیع نکستیار در یک روز ۱۷۵ بسته بوده که در این صنعت قابلتوجه و چشمگیر است.»
مدیرعامل تینکست در خصوص اینکه این حجم از جابجایی را چه تعداد ناوگان به دوش میکشد گفت: «در تینکست ما از ناوگان جمعآوری و توزیع خودرویی و موتوری همزمان استفاده میکنیم. این ناوگان شامل بیش از ۱۸۰ دستگاه حامل است که سرعت، کیفیت و امنیت در جمعآوری و توزیع مرسولات را تضمین میکند.»
مهدی ابراهیم نیا در پاسخ به این سؤال که تینکست برای توسعه خدمات و محصولات خود در آینده برنامهای دارد بیان کرد: «رویکرد امروز تینکست، «مشتری محوری» و توجه به پاسخگویی به خواستهها و نیازهای مشتری است. همچنین طراحی خدمات بهتر، تنوعبخشی و افزایش پنجرههای زمانی، توسعه پنل نرمافزاری با ویژگیها و خدمات ویژهتر و کاربری سادهتر برای مشتریان، بهینهسازی مسیر تحویل مرسولات با استفاده از الگوریتمها و نرمافزارهای مبتنی بر نقشه و دادههای مکانی و امکان اختصاصی سازی خدمات و قیمت متناسب با نیاز مشتری از برنامههای آتی تینکست است.»
او در پایان در ارتباط با چشمانداز و مسیر آتی تینکست گفت: «تینکست در حال تبدیلشدن به رهبر بازار خدمات ارسال مرسولات شهری است. افزایش حجم ظرفیت عملیاتی، توسعه زیرساختهای فنی، گسترش جغرافیایی، شخصیسازی خدمات مبتنی بر مشتریمحوری، توسعه نیروی انسانی کارآزموده و حرفهای در بخشهای فروش، عملیات و پشتیبانی مشتریان، گسترش ناوگان حمل و بهکارگیری نکستیاران آموزشدیده و امین، بخش مهمی از مسیر آتی تینکست است که ماندگاری در بازار، ایجاد همکاریهای استراتژیک و بلندمدت با مشتریان و توسعه ظرفیت و فرصتهای صنعت توزیع مرسولات شهری را تضمین میکند.»