کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
جاباما گزارش سال ۱۴۰۲ خود را با نگاهی ویژه به شهر چابهار ارائه داد. بر اساس آمار گزارش سال جاباما، این کسبوکار نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی سهبرابری را تجربه کرده است.
جاباما در بیانیه گزارش سال ۱۴۰۲ خود بیان کرده که تا پیش از این، هدف این کسبوکار معرفی اقامتگاهها و خدمات رزرو آنها بوده، اما از سال گذشته تصمیم گرفته در کنار معرفی اقامتگاهها، در جهت توسعه اقتصاد گردشگری به معرفی جذابیتها و دیدنیهای هر شهر بپردازد؛ از این رو نیز گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما مزین به نمادهایی از فرهنگ بلوچ و عکسهایی از مردمان بلوچ است.
تفاوت افزایش نرخ قیمت هتلها و اقامتگاههای بومگردی
احمد ایزدپور، مدیرعامل جاباما در این گزارش، با اشاره به گزارش سال گذشته این کسبوکار گردشگری، از روند گردشگری در ایران گفته است. به گفته ایزدپور، اکنون شهرهای زیادی در ایران هستند که قدرت بالقوه گردشگری دارند اما فقط سه شهر ۸۰ درصد از سهم گردشگری کشور را به خود اختصاص دادهاند.
او در ادامه گفته که ۴۰ درصد از مردم ایران توانایی مالی برای سفر رفتن را ندارند و نیمی از اقامتگاههای ایران مهمان ندارند.
اقامتگاههای بومگردی معمولاً قیمت کمتری نسبت به هتلها دارند. در این گزارش اقتصاد هتلها ناکارآمد و قیمتگذاری آنها ناعادلانه بیان شده است. در گزارش جاباما با استناد به گزارش مرکز آمار ایران و با اشاره به این نکته که نرخ تورم سالانه ۴۱ درصد بوده، نرخ تورم هتلها سالانه ۵۰ درصد و در برخی ماهها بیش از ۸۰ درصد بوده است.
این در حالی است که در گزارش جاباما میزان تورم بازار اقامتگاههای غیرهتلی در ایران در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۰ درصد بوده که نشان میدهد اقامتگاهها ۱۱ درصد کمتر از تورم سالانه و ۲۰ درصد کمتر از میزان تورم هتلها افزایش قیمت داشتهاند.
در گزارش سال جاباما درباره ابعاد بازار اقامتگاههای غیرهتلی اعدادی ارائه شده است. بر اساس این گزارش، اندازه بازار اقامتگاههای ایران ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۱.۳۳ برابر رشد داشته است. اندازه سود ناخالص این بازار ۳.۱۰۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۱.۱۵ برابر رشد کرده است.
در بازار اقامتگاهی در سال گذشته بیش از هفت میلیون رزرو انجام شده که متوسط مبلغ هر رزرو 3میلیونو250 هزار تومان بوده است. تعداد اقامتگاهها در سال ۱۴۰۲، ۱۱۰ هزار اقامتگاه بوده و این عدد نشاندهنده رشد ۱.۱درصدی تعداد اقامتگاهها نسبت به سال گذشته است.
جاباما از نگاه آمار
جاباما در سال ۱۴۰۲ با هفت میلیون کاربر رشد سهبرابری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. تعداد کل میزبانان جاباما بیش از ۱۸ هزار نفر بوده و بر اساس این گزارش، رشد تعداد کل میزبانان جاباما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۲.۱ برابر بوده است. جاباما اکنون در ۷۶۹ شهر دارای اقامتگاه است و ۱۸۰ نفر کارمند دارد. بر اساس آمار گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما، تعداد کل اقامتگاههای ایران بیش از سی هزار اقامتگاه است.
جاباما در گزارش سال ۱۴۰۲ خود میزان رشد این پلتفرم در سال گذشته را نیز بیان کرده است. بر اساس این آمار، جاباما سال گذشته در تعداد کل رزروهایش رشد سهبرابری و در کل مبلغ فروش رشد ۳.۵ برابری نسبت به سال گذشته داشته است.
جاباما از سال ۱۳۹۸ شکل کاربریاش را از رزرو هتل به رزرو اقامتگاه بومگردی تغییر داد. در این گزارش اجاره ویلا از پلتفرم جاباما با ۳۹ درصد در صدر اقامتگاههای درخواستشده کاربران و اجاره آپارتمان با ۲۰ درصد تقاضا دومین گزینه انتخابی کاربران جاباما بوده است.
تجربه در جاباما
در میان محصولات جاباما محصولی با نام «تجربه» تعریف شده است. در این محصول نیازی نیست که افراد حتماً اقامتگاهی برای اجاره داشته باشند، بلکه میتوانند یک فن یا مهارت مربوط به فرهنگ بومی محل زندگی خود را به گردشگران معرفی کنند. این تجربهها شامل آشپزی و چشیدن، ماجراجویی، تور یکروزه، زندگی محلی و مانند آن میشود.
در آماری که جاباما برای محصول خود ارائه داده، تعداد تجربههای موجود در جاباما ۶۴۶ تجربه ذکر شده است. تعداد میزبانان تجربه ۱۷۲ نفر و تعداد شهرهایی که محصول تجربه جاباما را ارائه میدهند ۴۷ شهر است. استان هرمزگان هم با ۴۲ درصد رتبه نخست را در ارائه محصول تجربه در بین شهرهای ایران داشته است.