کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جاسوس‌های دوگانه جنگ رمزارزها و رگولاسیون

آیا توسعه‌دهندگان رمزارزی به همکاری با رگولاتورها تمایل دارند؟

در محافل مختلف و بین‌المللی رمزارزی به‌خوبی پیش‌بینی شده بود که سال ۲۰۲۲ شاهد توفانی از تقلاهای رگولاتوری مختلف به‌خصوص در ایالات متحده خواهد بود. حالا پس از سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ و لایحه‌ها و بحث‌های مختلف بسیار برای تصویب لایحه‌های رمزارزی از سوی صنعت رمزارزی و سیاست‌مداران، یکی از روندهای نوی این صنعت شامل همکاری بسیاری از توسعه‌دهنده‌های رمزارزی با رگولاتورها برای محدودتر کردن صنعت رمزارزی است.

یکی از جنجالی‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین نمونه‌ها، «آندره کرونژ»، ملقب به «پدرخوانده دیفای» است.‌ اوایل ماه گذشته بود که کرونژ به‌طور ناگهانی اعلام کرد که در حال خروج از صنعت رمزارزی و شرکت خود است. او در طول فعالیت خود در بخش دیفای بیش از ۲۵ اپلیکیشن طراحی کرده بود و یکی از پیشروترین توسعه‌دهندگان این حوزه به‌شمار می‌رفت.

شهرت و تأثیر او تا حدی است که بلافاصله پس از خروج او قیمت تعداد قابل توجهی از توکن‌هایی که به پروژه‌های او مربوط بودند، فرو ریخت.

حالا کرونژ به یکباره دوباره وارد صنعت رمزارزی شده، اما حتی طرفداران او نیز نمی‌توانند تمایلات جدید او را درک کنند. کرونژ که همواره ضدیت آشنایی با ساختارهای مالی متمرکز داشته،‌ می‌گوید پروژه جدید او نه در حوزه دیفای، بلکه در آن سوی طیف قرار دارد.

پروژه جدید او در راستای رگولاسیون است. معلوم نیست در طول ماه گذشته چه چیزی این تغییر شگرف را در جهت کاری کرونژ ایجاد کرده است. ماه گذشته او به‌عنوان فردی شناخته می‌شد که می‌توانست با تحقق رؤیاهایی مانند مدلاسیون‌های نوین توکنی، آینده این صنعت را بهبود بخشد.

کرونژ در پستی در بلاگ خود گفته که در حال کار روی چند پروژه جدید است که بر چندین وجه مختلف از فرایند رگولاسیون مانند اطمینان از صحت بلاکچین‌ها و تولید بلاکچین‌های ملی متمرکز است. کرونژ در بیانیه خود نوشت: «به جای جنگ بیهوده با قانون‌گذاران صرفاً به‌دلیل تلاش‌ آنها برای رگولاسیون، ‌باید با آنها ارتباط برقرار کنیم و به آنان درباره زیروبم قانون‌گذاری در چنین صنعتی آموزش دهیم.»


از مهاجم تا مدافع


کرونژ و داستان او تنها نوک یک قله وسیع است. در بسیاری از نقاط دنیا توسعه‌دهندگان رمزارزی از آینده یک رمزارز قانون‌گذاری‌شده بیمناک هستند و از حالا در تلاش‌اند تا جای خود را در نظام رگولاتوری رمزارز برای آینده رزرو کنند؛ نظامی که از نظر آنها در تبدیل اکوسیستم رمزارزی به یک محیط کنترل‌شده، موفقیت اجتناب‌ناپذیری خواهد داشت.

برخی از آنها نیز از تمایلات ستیزه‌جویانه بخش‌هایی از صنعت کریپتو در برابر قانون‌گذاران گله دارند؛ ذهنیتی که به‌خوبی در پست بلاگی کرونژ نیز دیده می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از سرسخت‌ترین مهاجمان در تیم مقابله با رگولاتورها، حالا به یکی از مدافعان تیم حریف تبدیل شده است.

او در پست خود نوشت: «احساس می‌کنم اشتباهاتی امروزه در میان رهبران رمزارزی دیده می‌شود که بارها در گذشته نظیر آنها را دیده‌ایم. به نظرم می‌آید در روزهای آخرم در شرکت‌های دیفای، همکارانم کسانی بودند که با خواندن یک مقاله ویکی‌پدیا درباره نظام مالی قرض‌محور یا دیگر بخش‌های نه‌چندان جذاب واقعیت مالی غالب در دنیا، به این نتیجه رسیدند که با چند خط کدنویسی می‌توانند نظام بهتری ایجاد کنند.»

کرونژ از توانایی رمزارزها در خلق جایگزینی بهتر مطمئن نیست. او می‌گوید این نظام به‌دلیلی وجود دارد و از فردمحوری و آزمندی رایج در میان هواداران رمزارزها نیز گله دارد.

کرونژ گویا درسی از تجربه خود گرفته است. او که یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان نظام‌های مالی غیرمتمرکز بود، می‌گوید که از کنایه‌آمیز بودن تغییر دیدگاه خود مطلع است.


قانون‌گذاری رمزارزها در برابر رمزارز قانون‌گذاری‌شده


راه‌حل بسیاری از مشکلات موجود در اکوسیستم رمزارزی، رگولاسیون بیشتر است. او گفت: «این رگولاسیون نباید تنها فرایندی برای پیشگیری، بلکه باید فرایندی برای محافظت کامل منافع باشد.» کرونژ همچنین از روندی که او «قانون‌گذاری رمزارزها» خوانده، انتقاد کرده و این امر را غیرممکن دانسته است.

در عوض او در پست خود از «رمزارز قانون‌گذاری‌شده» به‌عنوان تنها راه‌حل ممکن برای ایجاد یک اکوسیستم مالی سالم یاد کرده است. نقل قولی که به‌خوبی افراط نو او در نگرش جدیدش به فضای رمزارزی را نشان می‌دهد. کرونژ می‌گوید که منتقدان او یک روز به حرف او خواهند رسید، اما این روز به این زودی‌ها فرا نخواهد رسید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4ncg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.