کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
استارتاپ دونگی که یک پلتفرم تامین مالی جمعی است توانسته ظرف ۳۱ دقیقه برای نیروگاه برقابی باران جذب سرمایه ۱ میلیارد تومانی داشته باشد.
جذب سرمایه ۱ میلیارد تومانی
این جذب سرمایه سومین طرح موفق مجموعه دونگی است و با سود ۲۰ درصد و طول دوره یکماهه در ۳۱ دقیقه تامین شده است. وحید کریمی مدیر بازاریابی استارتاپ دونگی در خصوص شرکت سرمایهپذیر این پروژه میگوید: «نیروگاه برقابی تهران، زیتون فرآوری میکند و سوددهی بالایی دارد. سود کل پروژه ۴۰ درصد است که ۲۰ درصد از آن سهم سرمایهگذار میشود.»
کریمی میگوید این سریعترین تامین مالی شرکت دونگی است و معتقد است که احتمالا اولین بار است که پروژهای توانسته باشد به این سرعت تامین مالی کند.
مدیر بازاریابی دونگی درباره سوددهی پروژههایی که تاکنون از طریق این پلتفرم جذب سرمایه کردهاند هم اینگونه توضیح میدهد: «تمام پروژههای ما بالای ۳۰ درصد سود سالیانه داشتهاند و تنها یک پروژه ناموفق داشتیم که اتفاقا سود آن از همه کمتر بود.»
اتفاقات و فرازوفرودهای بازارهای مالی، بورس و بیش از آنها برخی تامین مالیهای غیرواقعی، حساسیتها را در خصوص فعالیتهای کرادفاندینگ زیاد کرده است. با این حال دونگی که سومین تامین سرمایه موفق را هم در کارنامه خود ثبت کرد امیدوار است که با گذشت زمان و اعتمادسازی بیشتر، تعداد بیشتری از صاحبان کسبوکار پروژههای خود را به مجموعه آنها معرفی کنند.
به گفته کریمی استارتاپ دونگی در نظر دارد با برطرف شدن محدودیتها، سقف ۲۰ میلیارد تومان را برای یک دوره تامین سرمایه در نظر بگیرد. او با اشاره به اینکه مردم با این شکل از سرمایهگذاری آشنا شده و کمکم سرمایههای خرد به سوی پلتفرمهای کرادفاندینگ سرازیر خواهد شد پیشبینی میکند که با روند رو به رشدی که این استارتاپ دارد بهزودی طرحهای بیشتری به آنها پیشنهاد شود.
او تاکید میکند طرح اول دونگی شش ماه است که سود علیالحساب خود را منظم پرداخت میکند و طرح دوم هم اولین سود خود را پرداخت کرده است. کریمی میگوید: «پروژههای ما از یک میلیارد و نهایت تا ۱۰ میلیارد است و ماهیانه دو پروژه داریم اما فعلا هم برای شرکت ما و هم برای تمام مجموعههای تامین مالی جمعی جای کار بسیار زیادی وجود دارد.»
بانک یا تامین مالی جمعی، کدام بهتر است؟
مدیر بازاریابی استارتاپ دونگی امتیاز فعالیت این شرکت نسبت به بانکها در تامین مالی شرکتهای سرمایهپذیر را سیستمی بودن فرایند میداند و میگوید: «وام گرفتن از بانک پروسهای بسیار پیچیده است چرا که هم بخش سیستمی آن ضعیف است، هم کمی سلیقهای عمل میشود و هم نظر کارشناس و نیروی انسانی در این فرایند بسیار دخیل است. کاری که ما در دونگی میکنیم کمتر سلیقهای است و بیشتر سیستمی و ما همچنین عمده کار را به عهده سرمایهگذاران میگذاریم.»
او همچنین در خصوص روند جذب سرمایهگذار در این استارتاپ میگوید: «در ابتدا ما یک اعتبارسنجی عمومی انجام میدهیم و بررسی میکنیم که شرکتی که طرح را ارائه داده اولا شخصیت حقوقی داشته باشد، مجموعه و یا هیئت مدیره آن چک برگشتی نداشته باشند، سوء پیشینه کیفری نداشته باشند و اینکه طرحی که ارائه میدهند شفاف و قابل اجرا باشد که ما بتوانیم آن را حسابرسی و سود آن را اندازهگیری کنیم.»
طولانیمدت بودن تایید پروژهها از مواردی است که روند جذب سرمایه را کمی کند میکند و کریمی با اشاره به این موضوع، درخواست تسریع آن را دارد: «زمانی که طرحی به ما پیشنهاد میشود تمام سعی خود را میکنیم که با سرعت مراحل تایید یا عدم تایید را طی کند و سپس مستندات خود را به فرابورس ارسال میکنیم. زمانی که این پروسه از دست ما خارج شد، مشخص نیست چقدر طول بکشد. به هر حال بهتر است که فرابوس و نهادهای مالی دیگر بهمرور موانع فعالیت تامینکنندگان را کمتر کنند.»
کارویا و رونق بیشتر تامین مالی جمعی
مدیر بازاریابی استارتاپ دونگی همچنین با اشاره به برنامه تلویزیونی کارویا که قرار است طرحهای دانشبنیان جدید را معرفی و از مردم دعوت کند در تامین مالی شرکتها مشارکت کنند میگوید: «اجرا شدن این برنامه زمانبندی دقیقی ندارد اما از بانکها، صندوقها و سرمایهگذاران حقوقی درخواست داریم که به عنوان سرمایهگذار در پروژههای ما شرکت کنند. فعلا تعداد طرحها پایین است و مشارکت برای سرمایهگذاران حقوقی صرفه مالی ندارد.»
بسیار عالی