جمع‌سپاری مالی و آینده‌اش…

امیررضا صادقی، مدیر سرمایه‌گذاری کارن‌کراد از راهی که آمده‌اند و مسیر پیش‌رویشان می‌گوید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کارن‌کراد یک سامانه تأمین مالی جمعی و سرمایه‌گذاری است که از سال ۱۳۹۷ با هدف سهولت در فرایند جذب سرمایه برای کسب‌وکارها شروع به فعالیت کرده و تاکنون نیز مسیر موفقیت را طی کرده است. این شرکت توانسته بیش از ۲۰ کمپین تأمین مالی جمعی را اجرا کند که مجموع مبلغ جذب‌شده برای سرمایه‌گذاری توسط آن بیش از ۵۱ میلیارد تومان بوده است.

البته به گفته امیررضا صادقی، مدیر سرمایه‌گذاری کارن‌کراد، هدف‌شان این است که ظرف یک سال بتوانند سقف تأمین مالی خود را تا ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دهند و از سقف اختصاص سرمایه ۲۵ میلیاردی به هر طرح فراتر روند. این هدف و جهشی که کارن‌کراد در دستور کار دارد، نشان می‌دهد حوزه کرادفاندینگ در کشور ما مسیر خوبی را طی می‌کند و نمایانگر یک تغییر نگاه جدی به فضای تأمین مالی در ایران است.

در گفت‌وگویی که با صادقی داشتیم، از مهم‌ترین اقدامات‌شان تاکنون و برنامه‌هایشان تا پایان سال پرسیدیم. مدیر سرمایه‌گذاری کارن‌کراد می‌گوید در یک سال گذشته تمام تمرکزشان بر مباحث زیرساختی و جذب سرمایه بوده است؛ در واقع تلاش کرده‌اند سریع‌ترین بستر برای جذب سرمایه را در کشور فراهم کنند. در ادامه گفت‌وگوی «عصر تراکنش» را با امیررضا صادقی می‌خوانید.


کارن‌کراد؛ تسهیلگر سرمایه


امیررضا صادقی، مدیر سرمایه‌گذاری کارن‌کراد ابتدا درباره رسالت کارن‌کراد صحبت می‌کند. به گفته او رسالت کارن‌کراد کمک به جذب سرمایه برای برطرف‌کردن نیازهای مالی کسب‌وکارها در سطوح و انواع مختلف است؛ در واقع این شرکت تسهیلگر سرمایه است و برای این کار دو ابزار مهم دارد؛ تأمین مالی جمعی و جذب سرمایه کلان که تمرکز اصلی کارن‌کراد بر جمع‌آوری سرمایه‌های خرد یا به عبارتی همان تأمین مالی جمعی است که افراد سرمایه‌گذار می‌توانند از مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به بالا در طرح‌های ارائه‌شده سرمایه‌گذاری کنند.

کارن‌کراد، اولین کارگزار رسمی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری تحت حمایت و نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است که به‌منظور آسان‌سازی فرایند جذب سرمایه، برای استارتاپ‌ها در تمامی حوزه‌ها تأسیس شده است. همچنین این شرکت برای اولین‌ بار در کشور، مجوز تأمین مالی جمعی مبتنی بر مشارکت را از فرابورس اخذ کرده است.

کارن‌کراد با هدف تسهیل ارتباط بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر حقیقی و حقوقی، این امکان را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند تا با ثبت‌نام در سامانه و طی مراحل ارزیابی، در صورت تأیید به تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران سامانه کارن‌کراد متصل شوند.

در واقع کارن‌کراد کسب‌وکارها را بررسی و ارزیابی می‌کند و با برگزاری رویدادهای آنلاین و حضوری در حوزه سرمایه‌گذاری به بهبود روند سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. همچنین در این سامانه، امکان دسترسی به فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است. از دیگر خدمات کارن‌کراد می‌توان به ارائه مشاوره‌های تخصصی در حوزه‌های حقوقی، مالی، کسب‌وکار، شبکه‌سازی، خدمات مشاوره عارضه‌یابی و خدمات آموزشی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی و وبینار اشاره کرد.


تجربه لذت‌بخش تأمین مالی طرح سینما


صادقی با بیان اینکه کارن‌کراد سامانه‌ای نوپا و در حال شکل‌گیری است، می‌گوید در یک سال گذشته تمام تمرکزشان بر مباحث زیرساختی و جذب سرمایه بوده است؛ در واقع تلاش کرده‌اند سریع‌ترین بستر برای جذب سرمایه را فراهم کنند. او می‌گوید: «در یک سال گذشته ۲۰ مجموعه را تأمین مالی جمعی کرده‌ایم که تقریباً ۵۱ میلیارد تومان سرمایه از ۲۲۰۰ سرمایه‌گذار که فرصت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها را داشته‌اند، جمع کرده‌ایم.

از این مجموعه‌ها دو تیم به سرانجام رسیده‌اند و سود حاصل از تجارت خود را بین سرمایه‌گذاران تقسیم کرده‌اند که در شش ماه ۵۰ و ۱۹ درصد سود اعلامی داشته‌اند. البته یک مجموعه را هم در اسفندماه ۱۴۰۰ تأمین مالی جمعی کردیم که با احتساب آن، افتخار تأمین سرمایه مالی ۲۱ مجموعه را در رزومه خود داریم. از این ۲۱ مجموعه کسب‌وکاری که تأمین مالی شده‌اند، یک مجموعه مربوط به شرکت‌های خلاق و یک مورد هم در حوزه سینما بوده و ۱۹ مورد باقی‌مانده، همگی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌اند.»

طبق گفته‌های صادقی، تمام تلاش کارن‌کراد بر این است تا در آینده‌ای کوتاه، ظرف یک سال بتوانند برای بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان طرح، منابع مالی جذب کنند که این مقدار می‌تواند به انواع متفاوتی از سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی و توجیه اقتصادی لازم را دارند، اختصاص داده شود.

بیست‌وپنجم تیرماه سال جاری طی مراسمی در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی تفاهم‌نامه همکاری میان این بنیاد، گروه پیشگامان کارآفرینی کارن و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری جهت تأمین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی امضا شد.

مجموعه کارن‌کراد ورود به حوزه تأمین مالی سینما را با فیلم سینمایی بخارست آغاز کرد که روز امضای این تفاهم‌نامه تأمین مالی آن با مشارکت حدود ۲۱۵ سرمایه‌گذار به پایان رسید. طبق گفته‌های صادقی، سینما هم صنعت جذابی است که سعی کرده‌اند با حساسیت‌های ویژه و هوشیاری به سمت تأمین مالی آن بروند و پس از بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با بنیاد فارابی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در نهایت به امضای تفاهم‌نامه رسیده‌اند.

مدیر سرمایه‌گذاری کارن‌کراد درباره ورود این شرکت به حوزه سینما از تجربه خوب‌شان و بازدهی بالای این حوزه چنین اظهار می‌کند که این حوزه به‌دلیل اینکه مورد علاقه مردم است، بازدهی بالایی دارد و افراد به سرمایه‌گذاری در این حوزه تمایل زیادی نشان می‌دهند که با گزینش فیلم‌هایی که توجیه اقتصادی داشته باشند، می‌توان سود مردم را نیز تضمین کرد: «پروژه سینمایی ما توانست مؤلفه‌های اقتصادی سودزایی، هزینه‌گری و گزارش عملکرد را به‌خوبی شفافیت‌سازی و مدیریت کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jj8r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.