کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

حرکت اول گزارش سال مالی ۱۴۰۰ را منتشر کرد / سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیارد تومانی در مرحله شتاب‌دهی

حرکت اول که بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر کسب‌وکارهای نوپای همراه اول است، گزارش سال مالی ۱۴۰۰ خود را منتشر کرد. توانمندسازی اکوسیستم در نقش سرمایه‌گذار خطرپذیر ماموریت و تبدیل شدن به بازیگر برجسته حوزه سرمایه‌گذاری خطر پذیر چشم‌انداز حرکت اول است. تمرکز اصلی این شرکت بر بازده مالی و طی کردن مسیر ارزش آفرینی با کسب‌وکار اصلی همراه اول است، حرکت اول در وهله دوم بر مشارکت کردن در توسعه و ارتقای اکوسیستم دیجیتالی کشور تمرکز کرده است.

حمل‌ونقل و گردشگری، ارتباطات و رسانه، خدمات مالی و بیمه، سلامت، فناوری‌های نوآورانه، آموزش، تجارت الکترونیک و تبلیغات حوزه‌های فعالیت حرکت اول هستند.

در سال ۱۴۰۰ بازوی‌ سه‌گانه شتاب‌دهی حرکت اول؛ هاب‌های دانشگاهی بهشتی، اصفهان و شیراز با هدف تشویق کارآفرینان و ارتقای اکوسیستم و حمایت از کسب‌وکارهای مراحل بذری در مناطق مختلف جغرافیایی کشور، جمعا ۱۳ فراخوان برگزار کردند. حاصل اجرای این فراخوان‌ها و فرایندهای شتابدهی ۲۳ استارتاپ است که قرارداد سرمایه‌گذاری آنها منعقد شده و یا در مرحله نهایی است. حدود ۹ بوت کمپ و دوره آموزشی هم برای توسعه مهارت‌های فردی نیروهای جوان به صورت حضوری و آنلاین توسط هاب‌ها برگزار شده است.

در بخش دسته‌بندی مرحله عمر استارتاپ‌های گزارش سال مالی ۱۴۰۰ حرکت اول بیان شده که طبق این دسته‌بندی سرمایه‌گذاری در مرحله ایده و کشت بر عهده هاب‌های حرکت اول، در مرحله ایده بر عهده صندوق کارآفرینان اول است. در مرحله میانی و رشد هم حرکت اول نقش سرمایه‌گذار را ایفا خواهد کرد.


عملکرد حرکت اول در سالی که گذشت


بررسی ۷۱۸ کسب‌وکار، مشارکت در افزایش سرمایه اوبار و آچاره، سرمایه‌گذاری مجدد در پینکت، عقد قرارداد با آچاره، اوبار، جایجیگا، نت باکس و..، عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پارک علم و فناوری سمنان، گیلان، خراسان رضوی، مشارکت در تولید برنامه صفر و یک، عضویت در شورای راهبردی رویداد TIM همکاری با هشت شرکت اسلامی، دریافت مجوز تأسیس صندوق کارآفرینان اول از صندوق نوآوری و شکوفایی و… نمونه‌ای از دستاوردهای حرکت اول در سال ۱۴۰۰ هستند.


۲۷۵ طرح در مرحله بررسی


آچاره و اوبار، همراه مکانیک، پینکت، جاجیگا، دیجی‌شی، آلا، هاب اصفهان، هاب شیراز، هاب بهشتی، آدرس، فرا صندوق ستارگان، نبض، بیان رایان تدبیر و نت باکس پرتفوی حرکت اول را تشکیل داده‌اند.

ارائه درخواست، غربالگری، ارزیابی اولیه، تأیید ارزیابی اولیه در کمیته سرمایه‌گذاری، تأیید ارزش‌گذاری در کمیته، تأیید ساختار معامله هیئت‌مدیره، انعقاد قرارداد و ارزیابی مفاد آیین‌نامه سرمایه‌گذاری هستند. بر اساس همین آیین‌نامه، سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۳۰ میلیارد تومان طبق مصوبه، با تا کمیته فراتر از کسب‌وکارهای اصلی همراه اول انجام می‌شود.

بر اساس آمارهای این گزارش، ۲۷۵ طرح به مرحله بررسی رسیدند و حدود ۷۵ درصد این طرح‌ها در مرحله اول رد شدند. از مهم‌ترین دلایل رد آنها به ترتیب، عدم تطابق با مرحله عمر کسب‌وکار و عدم تا قابلیت‌های طرح و عدم تطابق با حوزه‌های سرمایه‌گذاری و عدم جذابیت اندازه بازار هدف عنوان شده است. بیشترین طرح‌های‌ دریافت شده با اختلاف در حوزه تجارت الکترونیک و تبلیغات بوده است.


ارتباطات و شبکه‌سازی


حرکت اول در سال گذشته عملکرد مناسبی داشته است مبحث ارتباطات و شبکه سازی ست که بر اساس ترازیابی جهانی و بررسی فاکتورهای کلیدی یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) موفق مسیر هدفمندی طراحی کرده است.

ایجاد ارتباط با بازیگران فعال اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی از جمله عضویت در هیئت‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور، عضویت در شورای راهبری رویداد صادراتی صد تکاپو، عضویت در شورای راهبردی نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) و همچنین عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پارک‌های علم و فناوری است. از جمله اقدامات حرکت اول برای بخش شبکه‌سازی است.

تولید و انتشار محتوای منحصربه‌فرد، همکاری در ترجمه کتاب راهنمای رشد انفجاری با انتشارات نشر نوین و همچنین تولید برنامه صفر و یک از شبکه دوم سیما از دیگر دستاوردهای حرکت اول در این بخش است.


هم‌افزایی با همراه اول


یکی از اهداف حرکت اول حمایت از رشد و توسعه شرکت‌های پرتفو است، حرکت اول در همین راستا در زمینه توسعه کسب‌وکار، بازاریابی و فروش، منابع انسانی، حقوقی، مالی و استقرار سیستم‌های حسابرسی خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

علاوه بر این زیرساخت‌های لازم جهت تحقق اهداف سرمایه‌گذاری بین‌المللی حرکت اول نهایی شده؛ به عبارتی شرکت ۲۳ میلیارد تومان در مرحله شتاب‌دهی و در ۲۲ استارتاپ سرمایه گذاری کرده است.

حرکت اول اعلام کرده که در سال آتی تمرکز شرکت بر خدمات پس از سرمایه‌گذاری و تقویت مدل هم‌افزایی با گروه همراه اول به همراه شناسایی و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های متناسب با مرحله عمر و حوزه هدف در داخل و خارج کشورخواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1hqr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.