کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
از دیروز یکی از ترندهای شبکه اجتماعی لینکدین فارسی تعدیل نیروی گسترده شرکت فلایتیو بوده است. براساس اطلاعات منتشرشده، فلایتیو ۳۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کرده و خبر این اتفاق را نیمهشب به آنها اعلام کرده است. این تعدیل نیرو در حالی اتفاق افتاده که هفته گذشته «کامیار ایرانی»، مدیرعامل فلایتیو همراه با مدیران فنی، مالی، مارکتینگ و منابع انسانی این مجموعه استعفا داده بودند؛ استعفایی که حالا نیروهای تعدیلشده فلایتیو در متن مشترکی که منتشر کردهاند، دلیل آن را دخالتهای بیجای هلدینگ سرمایهگذار مطرح میکنند. در این متن آمده است: «با این استعفاهای ناگهانی، اول سکوت سنگینی بر فضای فلایتیو حاکم شد و بعد صدای اعتراضها شنیده شد و درست در ساعت سه نیمهشبی غمبار، خبر تلخ تعدیل مثل یک زلزله مهیب، این خانه شاد را برای ما ویران کرد.»
در حال حاضر هلدینگ «ارنیکا» ۷۰ درصد از سهام شرکت فلایتیو را که در حوزه گردشگری فعالیت میکند در اختیار دارد و هلدینگ سرمایهگذار این مجموعه است.
ادعای رشد فروش ۱۰۰درصدی فلایتیو بعد از خروج مدیران
از سوی دیگر، شرکت فلایتیو در بیانیهای که امروز هفتم اردیبهشتماه منتشر کرده، نوشته است: «این شرکت در راستای عدم تحقق برخی از انتظارات علمی و مطالعهشده هیئتمدیره در امور اجرایی محوله توسط تعدادی از همکاران خود در ماههای گذشته تصمیم به قطع همکاری با برخی از مدیران اجرایی گرفت. حقانیت و صحت اجرای این تصمیم سخت، ولی مهم با فروش چشمگیر ۱۰۰درصدی شرکت فقط طی چند روز از خروج و تغییر سیاستهای اجرایی این نفرات بود که همین عدد به خودی خود بیانگر دلیل این تصمیم است.»
این بیانیه از تعدیل نیروهای خود به عنوان یک تصمیم استراتژیک سخت یاد کرده و آن را لازمه رشد پویا و انقلابی فلایتیو دانسته و افزوده است: «این شرکت در شرف تجربه رشدهای چشمگیر و ورود به بازارهای جهانی و همینطور IPO است.»
فلایتیو در پایان این بیانیه ضمن بیان خودداری از هرگونه ورود به حاشیه بیان میکند: «فلایتیو در فرهنگ عمیق سازمانی خود انجام تعهدات مالی به پرسنل شریف خود را در تمام سالهای اخیر بدون کوچکترین تأخیر انجام داده و همین رفتار در ارائه خدمات شفاف و صادقانه را با همکاران و شرکای تجاری خود و بالاخص مسافران خود داشته و این فرهنگ و وظیفه عمیقاً در فلایتیو نهادینه بوده و ماندگار است.»
حمایت یا فرصتی برای برندسازی
یکی از حواشی دیگر که در ماجرای تعدیل نیروی گسترده فلایتیو رخ داد، واکنش مختلف کاربران در شبکه اجتماعی لینکدین به موضوع درخواست برخی از مدیران از نیروهای تعدیلشده فلایتیو برای ارسال رزومه و همکاری بود.
به طور طبیعی اخراج یا تعدیل یک نیرو میتواند باعث ایجاد شرایط سخت روحی و حتی مادی برای هر فردی باشد. پس از انتشار خبر تعدیل ۳۰ نفر از نیروهای فلایتیو، همراه با همدردی برخی از کاربران، موجی از درخواستها از سوی مدیران کسبوکارهای مختلف برای این افراد در فضای عمومی منتشر شد که از آنها برای ارسال رزومه و همکاری در مجموعه خودشان دعوت کرده بودند.
برخی از کاربران از این اتفاق به عنوان یک همدردی دستهجمعی یاد کرده و آن را ستایش کردند، اما برخی دیگر باور دارند با توجه به اینکه افراد بسیاری در حال حاضر، شرایطی مشابه با نیروهای تعدیلشده فلایتیو دارند، اینگونه اقدامات در فضای عمومی شبکههای اجتماعی در برخی موارد شائبهبرانگیز است و چهبسا افرادی به نیت برندسازی برای خود و مجموعهشان اقدام به ارائه چنین درخواستهایی کنند و شاید پیشنهاد آنها در حد همین درخواست برای ارسال رزومه باقی بماند.
چه تعداد از پستهای حمایتی به استخدام ختم میشود؟
سهیل عظیمی، مدیر برند کارفرمایی و تجربه همکاری دیجیکالا، در بخشی از گفتوگویی که با سایت رویداد برند کارفرمایی داشته، درباره موج بهراهافتاده درخواست رزومه از نیروهای تعدیلشده فلایتیو میگوید: «در نهایت باید بررسی کرد که چه تعداد از این پستهای حمایتی به استخدام ختم میشود. اگر امکان جذب این افراد وجود داشته باشد که اقدام بهشدت خوبی است و میتواند به افزایش برند کارفرمایی هم منجر شود، اما مشکل ممکن است جایی آشکار شود که این جمعآوری رزومهها نمادین باشد و بعدتر با آنها تماس گرفته نشود یا آنها را استخدام نکنند. در این صورت نیروی کار بار دیگر احساس نامطلوبی را تجربه میکند؛ اینکه همه سازمانها مثل هستند و بازار سالمی وجود ندارد.»
موضوع غلط بودن یک استراتژی است
بهنام نجاری، معاون منابع انسانی یا همان CHRO گروه اسنپ نیز در گفتوگوی خود با سایت رویداد برند کارفرمایی بیان میکند: «هدف شرکتهایی که برای دریافت رزومهها اعلام آمادگی کردهاند تقویت برندینگ است و آنها برخی کاندیداها و کارجویان که برای استخدام در شرکتها آمادهتر هستند را مورد ظلم قرار دادهاند. اما در نظر گرفتن این افراد به عنوان کاندیدا به خودی خود مشکلی ندارد.»
نجاری با اشاره به تجربهای که سایر برندها مانند دیجیکالا و علیبابا در زمینه تعدیل نیرو داشتهاند، اما خللی در برند کارفرمایی آنها ایجاد نشده، میگوید: «در رابطه با مورد اخیر فلایتیو موضوع کمی متفاوت است. اینکه با چنین اتفاقی در بازار بدنام شوید و مطالب منفی زیادی درباره پایبند نبودن شما به تعهداتتان نوشته شود برای کسبوکار خیلی بد است. موضوع تعدیل نیرو نیست؛ موضوع غلطبودن یک استراتژی است و تداوم این استراتژی باعث میشود باز هم شاهد چنین اتفاقاتی در سایر شرکتها یا هلدینگها باشیم.»
او اضافه میکند: «سال گذشته همین برهه بود که اعداد خارج از عرف از سمت برخی شرکتها برای جذب ارائه میشد. شاید کسی در ایران حقوق ماهانه ۱۵ هزار دلاری نداشت اما از سوی برخی شرکتها به عنوان ترفند چنین رقمهایی پیشنهاد میشد، اما همان شرکتها نتوانستند یک ماه هم آن را پرداخت کنند.»
درسهایی که باید گرفت
بهنام نجاری در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید میکند: «درسی که میتوان از این دست اتفاقات گرفت، توجه به آمادهسازی افراد است. حتی اگر شرکت میخواهد افراد را تعدیل کند، حداقل کاری که باید انجام دهد، اطلاعرسانی درباره علل این تعدیل به آنهاست.»
او با تأکید بر اینکه کسبوکار باید دلیل تعدیل را برای کارمندش بازگو کند یا به او کمک کند کار جدیدی برای خودش پیدا کند، میگوید: «این همان اقدامی است که علیبابا و دیجیکالا در آن برهه برای کاهش آسیبها انجام دادند. نمیدانم درباره اطلاعرسانیهایی یکباره در نیمهشب چه میتوان گفت؟»