رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خطر مرگ کسب‌و‌کارهای کوچک

تأثیر گرانی تعرفه خدمات پستی روی فروشگاه‌های آنلاین

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه نمی‌توان از تأثیر فروشگاه‌های اینترنتی روی جامعه چشم‌پوشی کرد. افزایش فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات آنلاین از چند نظر تأثیر مثبتی روی جامعه ما دارد. اولین موردی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، تأثیر این فروشگاه‌ها روی رفاه و راحتی مردم و عدم نیاز به حضور در سطح شهر و در نتیجه آلودگی و ترافیک کمتر است.

اما از ابتدای سال جاری شاهد افزایش چشم‌گیر تعرفه‌های اینترنت و حقوق کارگران بودیم که بدون شک روی هزینه‌های جاری فروشگاه‌های اینترنتی تأثیر زیادی داشت. اما شوک جدیدی که به‌تازگی به فروشگاه‌های آنلاین وارد شده، افزایش قابل توجه تعرفه خدمات پستی است. به‌طوری که این افزایش قیمت بسته به نوع سرویس تا سقف 110 درصد نیز از برخی دفاتر پستی استعلام شده است.

در سال گذشته نیز شاهد افزایش تعرفه‌های خدمات پستی به بهانه بهبود خدمات بودیم، اما متأسفانه تأثیر و تغییر چندانی روی کیفیت عملکرد خدمات مشاهده نشد. هنوز هم صاحبان بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی از آسیب‌دیدن بسته‌بندی مرسوله‌ها شکایت دارند و هنوز هم در صورت کوچک‌ترین مغایرت یا مشکلی در آدرس مشتری با وجود درج‌شدن شماره تماس روی مرسوله با مشتری تماس گرفته نمی‌شود.

افزایش تعرفه‌های پستی مطمئناً تأثیر زیادی روی میزان فروش فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و کوچک خواهد داشت و حتی پیش‌بینی می‌شود که حیات برخی کسب‌وکارهای کوچک را نیز با خطر مواجه خواهد کرد و مرگ کسب‌وکار‌های کوچک اینترنتی یعنی بیکاری بیشتر در جامعه و در نتیجه مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیشتر برای کشور عزیزمان.

بسیاری از محصولاتی که در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسند، جزء کالاهای لوکس نیستند و قیمت زیادی ندارند و قیمت آنها در بسیاری از موارد زیر 200 هزار تومان است. حال تصور کنید که نیاز باشد خریدار برای خرید یک محصول 100 هزار تومانی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هزینه پستی بپردازد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌کنید احتمال اینکه از خرید اینترنتی صرف‌نظر کرده و کالای مورد نیاز خود را به‌صورت حضوری تهیه کند، بسیار بیشتر می‌شود.افزایش تعرفه‌های پستی باعث می‌شود فروشگاه‌های اینترنتی گزینه ارسال رایگان را حذف کرده یا مبلغ حداقلی آن را بسیار افزایش دهند.

از طرفی بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، تولیدکننده محصولی که به فروش می‌رسانند، نیستند و کالاهای خود را از تولیدکننده‌های گوناگون تهیه می‌کنند. برای مثال فروشگاه‌هایی که محصولات کشاورزی را به فروش می‌رسانند، باید محصولات را از کشاورزان تهیه کنند.

در این موارد افزایش تعرفه‌های حمل‌ونقل از دو طرف روی قیمت تمام‌شده برای مشتری تأثیر می‌گذارد و مشتری هم باید محصول را گران‌تر بخرد و هم هزینه پستی بیشتری نسبت به قبل بپردازد. باید توجه داشته باشیم که پست یک شرکت خصوصی نیست و انتظار می‌رود با وجود بودجه‌ها و یارانه‌هایی که از دولت دریافت می‌کند، تعرفه‌های بسیار پایین‌تری نسبت به شرکت‌های خصوصی داشته باشد.

پیش از این، دلیل استفاده اکثریت فروشگاه‌های اینترنتی از خدمات شرکت پست به قیمت مناسب‌تر آن برمی‌گشت. افزایش تعرفه‌های پستی نه‌تنها فروشگاه‌های اینترنتی را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه تلاش چندساله برای توسعه فرهنگ خرید اینترنتی را به باد می‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1mkx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.