رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خلاقانه‌ترین کمپین تبلیغاتی نوروز؛ بود و نبود اسنپ!

از جاباما تا فلایتیو ، سه‌کلیک و تضمین‌چی
کمپین‌های نوروزی چطور عمل کردند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسفندماه گذشته یکی از داغ‌ترین ماه‌های چند سال اخیر برای کمپین‌های تبلیغاتی بود. بعد از مدت‌ها توقف صنعت گردشگری، کسب‌وکارهای آنلاین و نوآور این حوزه فرصت پیدا کردند تا بیلبوردهای خود را بالا ببرند و به‌دنبال پیش‌افتادن در فروش نوروزی باشند. از علی‌بابا تا سفرمارکت که هنوز هم بیلبوردهایش در اتوبان‌ها دیده می‌شود و از فلایتیو تا سه‌کلیک و هومسا، همه تلاش کردند بگویند نه‌تنها گردشگری زنده است، بلکه با پیشنهادها و بسته‌های متنوع‌تر برای سفر نوروزی ایرانی‌ها تمام‌قد ایستاده است.

در بین استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور گردشگری علی‌بابا با جایزه یک میلیارد تومانی و طراحی کمپین جالب ‌توجهی برای جاباما در دی‌ماه و ابتدای اسفندماه خودنمایی بیشتری کرد؛ کمپینی که تأکیدش روی یادآوری و نوستالژی مکان‌ها و نام‌های آشنای گردشگری کشور و ویژگی‌های آنها بود. از رشت بارونی گرفته تا جنوب‌گردی و… با تأکید بر همان شعار و نام جاباما.

اما در روزهای پایانی اسفندماه و نزدیک‌شدن به پیک خرید بلیت و رزرو اقامتگاه، سفرمارکت و فلایتیو عرض اندام بیشتری کردند. سفرمارکت با یک مزیت رقابتی جدید کمپینش را برپا کرده بود؛ الان سفر برو، بعداً پرداخت کن. قسطی‌کردن سفر برای ایرانی‌هایی که روزهای سخت اقتصادی‌ای را پشت سر می‌گذارند، احتمالاً تمهید موفقی بوده است.

هرچند باید منتظر ماند و دید آیا آماری از هر یک از این کمپین‌ها و میزان موفقیت‌شان بیرون می‌آید یا نه. اسنپ هم با بیلبوردهای «پرواز با همون قیمت که نظرته» تلاش کرد با یک صمیمیت و لحن خودمانی روی مزیت رقابتی قیمت‌ها در اسنپ‌تریپ مانور دهد؛ کاری که سه‌کلیک با شعار «این فرصت رو تور کن» و با تمرکز بر پکیج‌های سفرش سعی کرد انجام دهد.


نوستالژی قصه‌های قدیم


اما بیرون از دنیای پرتقاضای گردشگری در ایام نوروز، کمپین‌های تبلیغاتی دیگری هم در حوزه خرده‌فروشی در تهران برپا شد. از تضمین‌چی که روی فروش امن تمرکز کرده تا اسنپ که روی اسنپ‌مارکت و اسنپ‌فودش حسابی گردوخاک کرد، شهر پر شد از بیلبوردهای متنوع.

در این میان شاید بتوان موفق‌ترین کمپین تبلیغاتی اسفند و فروردین را کمپین «بود و نبود» اسنپ نامید؛ کمپینی که با قافیه‌ساختن از نام اسنپ‌فود و خاطره یکی بود و یکی نبود قصه‌گویی آشنای ایرانی‌ها تلاش کرد بار دیگر روی تنوع خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهد از یک سو و حضور همیشگی‌اش از سوی دیگر تأکید کند. ب

رای نمونه بنگرید به این کرشمه محتوایی روی یکی از بیلبوردهای این کمپین: «شیر بود…موز نبود… اسنپ فود!» یا «صبح بود… نون نبود… اسنپ‌فود»؛ کمپینی که تیزرهای تلویزیونی آن ‌هم به‌نسبت موفق عمل کرد و بازخوردها و شوخی‌ها و واکنش‌های کاربران آن ‌هم با نگاهی مثبت به این کمپین نشان داد که تیر اسنپ به هدف نشسته است.

از این رو می‌توان «بود و نبود» اسنپ را خلاقانه‌ترین کمپین نوروزی کسب‌وکارها لقب داد؛ نوروزی که تقریباً بیشتر برندهای شناخته‌شده در آن خوب و موفق عمل کردند. هرچند بودند نام‌های تازه‌واردی چون «پیله‌های عصر پرواز» که حتی در نام‌گذاری هم ضدتبلیغ بودند تا چه برسد به بیلبوردهایشان که با وجود هزینه‌های زیاد توجه چندانی به خود جلب نکردند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hsft
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.