کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
در روزهایی که شنیده میشود یک شرکت بزرگ لبنی با دریافت ۶۰ هزار دلار ارز دولتی و صرفنکردن آن برای واردات کره سر دولت را کلاه گذاشته است؛ عدهای هم در فضای مجازی کلاه بزرگی را برای سر مردم دوختهاند.
این سالها تقریباً در مقابل تمام سوءاستفادههایی که از بیتالمال میشود یا اختلاسهایی که در نهایت ما مردم هزینهاش را میدهیم، بیحس شدهایم و اگر سالی چند مرتبه خبرهایی در این زمینه نشنویم، حساس میشویم که چه خبر شده است. در این میان اگر دستگاه قضا توانست حق دولت و مردم را از اختلاسگران و کلاهبرداران بگیرد که چه خوب! نگرفت هم که کاری از دست مردم برنمیآید.
در عوض در برابر کلاهبرداران فضای مجازی که با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم سر آنها را کلاه میگذارند، ما هنوز هم میتوانیم کاری کنیم. این سالها که خلافکاران گاه با استفاده از مهندسی اجتماعی از حساب مردم پول میدزدیدند و گاه با تب بورس و سرمایهگذاری در بازار سهام کلاه آنها را برمیداشتند، در خلاء آموزش درست که بخشی از رسالت رسانههاست، رسانههای تخصصی تلاش کردند با آگاهیدادن و آموزش، مردم را از گرفتاری در دام کلاهبرداران نجات دهند. ما نیز در گروه رسانهای راه پرداخت بهعنوان بخشی از رسانههای تخصصی حوزه فناوری وظیفه خودمان میدانیم که بخشی از فضای رسانههای خود را به آگاهیبخشی به مخاطبانمان اختصاص دهیم.
در این چند سال که مردم با بازار رمزارزها آشنا شدهاند، به هیچکس توصیه نکردهایم که وارد این بازار شود؛ مگر اینکه به اندازه کافی درباره ریسکها و خطرات آن گفته باشیم. به همان اندازه که درباره نحوه ورود درست به این بازار آموزش میدهیم، وظیفه خود میدانیم درباره ریسکهای احتمالی آن نیز بگوییم.
این روزها که تب جدیدی در دنیا به نام متاورس همهگیر شده، کلاهبرداران هم بیکار ننشستهاند و با تب جدید بهروزرسانی شدهاند. در حالی که متاورس پیشینهای قدیمیتر دارد، با ورود فیسبوک با نام متا به این حوزه، مردم بیشتر درباره این دنیای جدید شنیدهاند و کنجکاو هستند که آن را تجربه کنند و گاه در این کنجکاوی گرفتار سودجویان میشوند.
چند ماه پیش یکباره حجم زیادی آگهی فروش زمین در متاورس در پلتفرمهای خریدوفروش منتشر شد. امروز در این پلتفرمها با عناوینی مانند «سرمایهگذاری در رمزارزها و متاورس» یا «سرمایهگذاری در بلاکچین و متاورس» آگهیهایی منتشر میشود که معلوم نیست هدفشان چیست.
در چنین شرایطی بیش از همه وظیفه رسانههای همگانی تلویزیون و رادیو است که بخشی از کنداکتور خود را به انتشار محتواهای حرفهای برای مطلعکردن مردم اختصاص دهند و بعد رسانههای تخصصی به این جریان کمک کنند.
متأسفانه فعلاً تلویزیون و رادیو با محافظهکاری شدید در این زمینه عمل کرده و در این شرایط ما در هفتهنامه رمزارز بهعنوان نشریه تخصصی این حوزه، بیشتر احساس مسئولیت میکنیم. امیدواریم با همکاری تمام کسبوکارهای فعال در حوزه بلاکچین و رمزارز کشور بتوانیم تأثیری مثبت در هدایت مردم به سمت مناسبترین سرمایهگذاری داشته باشیم.