درس‌های تاجر ۹۱ساله برای دنیای رمزارز

چرا وارن بافت حاضر نیست برای همه بیت‌کوین‌های عالم حتی ۲۵ دلار خرج کند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

وارن بافت، سرمایه‌گذار و تاجر معروف آمریکایی اعلام کرده اگر همه بیت‌کوین‌های دنیا را به قیمت ۲۵ دلار هم به او بدهند، باز او حاضر نخواهد بود آنها را بخرد. حرف بافت به شکل ضمنی به این معناست که او روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نمی‌کند؛ به این دلیل که آن را چیز بی‌ارزشی می‌داند.

برای کسی مثل من که در بازار رمزارزها فعالیت دارم، شاید خیلی جذاب نباشد که بشنوم این سرمایه‌گذار خبره و کارکشته بیت‌کوین را فاقد ارزش و سرمایه‌گذاری روی آن را احمقانه می‌داند، ولی واقعیت این است که من آقای بافت را به خاطر این استراتژی تحسین می‌کنم، آن ‌هم به این دلیل مهم که در بنیان‌های فکری او این یک اصل پذیرفته‌شده است که «در بازاری که نمی‌شناسی، نباید سرمایه‌گذاری کنی!» یکی از اولین نکاتی که سرمایه‌گذاران خبره رعایت می‌کنند، پایبندی به استراتژی است.

در دنیای پر از اتفاق‌ها و پیشنهادهای رنگارنگ امروز، پایبند ماندن به یک استراتژی سرمایه‌گذاری واحد، هم کار بسیار سختی است و هم بسیار حیاتی. استراتژی وارن بافت در سرمایه‌گذاری بر مبنای ارزش و جریان درآمد شرکت‌ها استوار است.


قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری


برای نمونه وقتی سهام شرکتی در بازار با قیمت 80 دلار در حال معامله است، اما بررسی‌‌ها نشان دهد که ارزش واقعی هر سهم این شرکت 100 دلار است، اینجا و پس از ارزیابی کل آن کسب‌وکار و صنعت مرتبط با آن، سرمایه‌گذاران بر مبنای ارزش، تصمیم به سرمایه‌گذاری روی این سهم می‌گیرند، اما اگر قیمت یک سهم از ارزش ذاتی آن بالاتر باشد، آن را گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نخواهند دید.

نکته مهم این است که در این استراتژی بدون دانستن ارزش ذاتی یک دارایی به هیچ عنوان نمی‌توان به سرمایه‌گذاری روی آن اقدام کرد. به عبارت روشن‌تر نمی‌توان یک دارایی را ارزش‌گذاری کرد؛ وقتی به‌طور کامل آن را نمی‌شناسیم و درکش نمی‌کنیم!

برای نمونه یک کشاورز به‌سادگی می‌تواند ارزش یک زمین کشاورزی را محاسبه کند و سرمایه‌گذاری موفقی در این زمینه داشته باشد، اما همین کشاورز اگر وارد بازار سهام شود، احتمالاً نخواهد توانست سرمایه‌گذاری معقولی در این بازار داشته باشد؛ آن ‌هم زمانی که نتواند ارزش ذاتی یک سهم را محاسبه کند. یا چطور یک متخصص بازار بورس می‌تواند ارزش حدودی توکن یک اوراکل غیرمتمرکز را در بازار رمزارزها محاسبه کند و روش سرمایه‌گذاری معقولی برای خود در این حوزه در پیش بگیرد؟


بافت مایکروسافت و تسلا را هم بی‌ارزش می‌دانست


برگردیم به ماجرای آقای بافت! وارن بافت به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خبره بازار سهام تنها زمانی روی یک سهم سرمایه‌گذاری می‌کند که آن کسب‌وکار را کاملاً درک و ارزیابی کرده باشد. به همین خاطر هم هست که سال‌ها پیش عنوان کرده بود: «من به بیل گیتس گفتم ترجیح می‌دهم روی کارخانه آدامس‌سازی سرمایه‌گذاری کنم تا روی مایکروسافت!»

بافت همیشه عنوان می‌کند که کسب‌وکار‌های بسیار زیادی وجود دارند که اصلاً دانشی در مورد آنها ندارد و صرفاً در مورد کسب‌وکار‌های اندکی دانش دارد. و از قضا همان کسب‌وکار‌های اندک هستند که برای او ایجاد سود و ثروت کرده‌اند. به همین دلیل است که او ترجیح می‌دهد روی کوکاکولا و بانک آمریکا سرمایه‌گذاری کند تا شرکتی مثل مایکروسافت که هیچ دانشی در موردش ندارد!

با همین منطق است که «چارلی مانگر»، شریک وارن بافت در شرکت برکشایر هاتاوی هم سال‌ها قبل، پیشنهاد سرمایه‌گذاری روی تسلا را رد کرده و گفته بود این ایده احمقانه است و به هیچ عنوان حاضر نیست روی آن سرمایه‌گذاری کند. درست به همین دلیل که او دانش و تجربه‌ای در زمینه خودروهای الکتریکی نداشت و ترجیح می‌داد روی چیزی سرمایه‌گذاری کند که آن را می‌شناسند.


ضرورت درک یک آینده متفاوت و نظام ارزشی آن


وارن بافت بیت‌کوین را بی‌ارزش می‌داند و حاضر نیست روی آن سرمایه‌گذاری کند؛ دقیقاً با همان استدلالی که روی مایکروسافت و تسلا سرمایه‌گذاری نکرده است. من به‌شخصه از این پایبندی به اصول و استراتژی لذت می‌برم و از آن دو نکته مهم استنباط می‌کنم.

نکته اول اینکه بیت‌کوین اصلاً سهام نیست و مفهومی کاملاً متفاوت از سهام دارد و نمی‌توان با چهارچوب‌های ذهنی متناسب با بازار سهام آن را ارزیابی کرد.

نکته دوم اینکه برای ارزیابی و ارزش‌گذاری بیت‌کوین باید با مفاهیمی همچون بلاکچین، مکانیسم‌های اجماع، اثبات کار، ماینینگ، کد نانس و… آشنایی داشت و به نظرم برای یک فرد 91ساله درک این مفاهیم کاملاً جدید و ساختارشکنانه بسیار سخت است و طبیعی است که بیت‌کوین اساساً در ذهن چنین آدمی، ایده‌ای احمقانه به نظر بیاید.

باید قبول کرد که دنیا در حال گذر و گذار است و جهان‌بینی، ارزش و باورهای نسل جوان امروزی با جهان‌بینی و نظام ارزشی و آینده محتمل از دیدگاه فردی چون وارن بافت 91ساله بسیار متفاوت است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1ljn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.