کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ستار هاشمی روز پنجشنبه یکم شهریورماه برای نخستینبار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور پیدا کرد. او در این نشست که با حضور خبرنگاران برگزار شد به موضوع اقتصاد دیجیتال پرداخت. هاشمی در این جلسه بیان کرد که در اقتصاد دیجیتال نقدشوندگی در کنار سرمایهگذاری معنا پیدا کرد.
هاشمی با اشاره به این که باید در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال بر حوزهها و صنایع مختلف تمرکز کرد، گفت: «دراینخصوص نیاز به جذب سرمایه داریم که مجموعه پستبانک به ما در این موضوع کمک خواهد کرد. از طرفی بایستی از ظرفیت بورس و سرمایهگذاری خارجی نیز استفاده کنیم.»
او در ادامه افزود: «موضوعی که شاهدش هستیم این است که آن شتابی که از اوایل دهه نود میدیدیم، ضربآهنگش به سمت کندی رفته و مهمترین دلیل آن نیز این است که سرمایهگذاری و میزان نقدشوندگی در کنار هم معنا پیدا میکنند که این ظرفیت با فعالسازی بورس تخصصی باعث خواهد شد سرمایهگذاران با اطمینان خاطر بیشتری وارد این حوزه شوند»
حفظ امنیت داده شهروندان
از دیگر موضوعاتی که هاشمی در نخستین نشست خود بهعنوان وزیر ارتباطات به آن اشاره کرد، امنیت اطلاعات شهروندان بود. او در این جلسه با اشاره به حملات سایبری گفت: «یکی از موضوعات مهم، مربوط به امنیت سامانهها و خدمات است که متأسفانه به دلیل حملات سایبری که وجود دارد، مخاطرات جدی به همراه داشته و دادههای مردم و حریم خصوصی مردم به دلیل این حملات در معرض آسیب و مخاطره قرار میگیرند. این موضوع میطلبد که همزمان با توسعه زیرساختهای ارتباطی و سامانهها بتوانیم با هماهنگی و همراهی دستگاههای متولی بهصورت جدی دنبال کنیم.»
حکمرانی داده با هوش مصنوعی
حکمرانی در خصوص سکوهای خارجی از جمله مواردی است که هاشمی پیش از انتخاب برای وزارت نیز به آن پرداخته بود و در جلسه روز پنجشنبه نیز درباره این موضوع صحبت کرد.
هاشمی در این نشست عنوان کرد: «یکی از موضوعاتی که بهصورت جدی دغدغه ماست، این است که حکمرانی ما در بحث سکوهای خارجی چه خواهد بود و چگونه مدیریت خواهد شد.»
هاشمی درباره حکمرانی سکوهای خارجی، برای دادههای داخلی اهمیت بیشتری قائل شد و بیان کرد: «باور ما این است که همه خانوادهها بهعنوان مهمترین نهاد شکلگیری جامعه و کشور، اساساً دغدغه فرزندان خود را دارند و موضوعی است که قابل انکار نیست و همه ما نسبت به فرزندانمان و خانوادههایمان بهواسطه در معرض قرارگرفتن محتواهای نامناسب دغدغه داریم و طبیعتاً این موضوع را باید با نگاه کارشناسی و با اجماع حداکثری دنبال کنیم؛ اما نکته دیگری که بهموازات ضرورت دارد به آن بپردازیم، بحث مرتبط با دادههای کشور است.»
وزیر ارتباطات در ادامه اضافه کرد: «آیا ما میتوانیم به این سؤال خیلی ساده پاسخ دهیم که چه تعداد کسبوکار در چه نواحی جغرافیایی، چه کاری را دارند انجام میدهند؟ پاسخ این سؤال میتواند خیلی راهگشا باشد برای هدایت سرمایهگذاری در حوزههای مختلف؛ بنابراین حکمرانی داده، یک موضوع مهم و جدی است که ما از ظرفیت هوش مصنوعی و کارشناسان و صاحبان فکر آن را دنبال خواهیم کرد.»