کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
در هیئت مدیره سازمان نصر تهران چه خبر است؟ گزارش بازرس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران منتشر شد
بازرس سازمان نصر تهران در گزارش خود از سال اول دوره هفتم هیئت مدیره سازمان نصر تهران اشکالات زیادی به عملکرد هیئت مدیره وارد کرده است
در آستانه مجمع عمومی عادی سازمان نصر تهران گزارش بازرس سازمان از سال اول دوره هفتم هیئت مدیره نصر تهران منتشر شد. گزارش، سعید امامی، چهره قدیمی و شناخته شده صنف فناوری اطلاعات ایران و خالق پویش تصنا (توسعه صنعت نرمافزار ایران) ایرادات متعددی به عملکرد سال اول دوره هفتم هیئت مدیره سازمان نصر تهران وارد کرده است.
گلایه بازرس سازمان نصر تهران از رفتارهای غیرحرفهای در هیئت مدیره
بازرس در بند دوم گزارش خود به مجمع نوشته است: «در اجرای وظایف مندرج در بندهای 1، 2 و 7 ماده 18 اساسنامه سازمان نصر؛ و در پی نامهنگاریهای متعدد صورت پذیرفته، نهایتا در تاریخ 7 آذرماه سال 1403 صورتهای مالی و گزارش نهایی حسابرس در وبسایت سازمان منتشر و جهت اظهارنظر رسمی برای بازرس ارسال گردید (متأسفانه بازرس نتوانست طبق بند 7 ماده 18، 5 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی اول گزارش خود را تنظیم نماید). با توجه به بررسیهای صورت پذیرفته و براساس اظهارنظر حرفهای موسسه حسابرسی ارقام نگر آریا نسبت به صورتهای مالی مذکور که بهصورت تعدیل نشده (مقبول) ارائه شده است، صورتهای مالی و اظهارنظر موسسه در خصوص آن، عینا مورد تائید اینجانب است.
در بند سوم گزارش گلایه بازرش از دو نفر از اعضای هیئت مدیره که نام نبرده است آمده: «در اجرای وظایف مندرج در بندهای 5 و 8 ماده 18 اساسنامه سازمان نصر؛ بازرس تلاش نمود که در اکثر جلسات هیئت مدیره شرکت نماید. لیکن به دلیل رفتارهای غیرحرفهای یکی دو تن از اعضای هیئت مدیره (حتی تهدید معرفی بازرس به شورای انتظامی)، بازرس تلاش نمود تا با همکاری بازرس علیالبدل و پیگیری مستمر کلیه دستور جلسات و مصوبات هیئتمدیره؛ و دریافت اطلاعات موردنیاز از دبیرخانه (که همکاری دبیر و خصوصا دبیر اجرایی سازمان با بازرس جای تشکر و قدردانی ویژه دارد) وظایف نظارتی خود را بهطور مستمر به انجام رساند.
از تثبیت ثبتنامهای اتوبوسی تا پرداخت حق عضویت اعضا توسط یک نفر
در بند چهارم گزارش بازرس سازمان نصر آمده است: «براساس بندهای آمده در فوق، یکی دیگر از وظایف بازرس، بررسی اقدامات اعضای هیئت مدیره در اجرای تکلیف قانونی محوله به آنان است که در مجمع عمومی سال قبل و به شرح زیر، به آنان تکلیف شده بود:
«مجمع به هیئتمدیره مأموریت داد تا حداکثر ظرف شش ماه نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده جهت تصمیمگیری بابت اساسنامه جدید اقدام نموده و سپس برای تصویب آن در شورای مرکزی نیز اقدام نماید. در همین مجمع پیشنهادهای ارائهشده در گزارش بازرس محترم و بودجه مربوطه را بررسی کارشناسی، بهمنظور تصویب ارائه نمایند.»
در این رابطه اعضای محترم هیئتمدیره برای اصلاح اساسنامه و بازبینی بودجه اقدام نمودند، ولی اصلاحات پیشنهادی در اساسنامه در مجمع فوقالعاده رأی نیاورد؛ اما این عزیزان در یکی از آخرین جلسات هیئتمدیره و با تکیه بر اختیاری که مجمع فوقالعاده به آنان داده بود آییننامهای را تصویب نمودند که برای جلوگیری از تخلفات معرف به ثبتنام اتوبوسی، فقط آن دسته از اشخاص حقیقی میتوانند در انتخابات دوره بعدی شرکت کنند که حداقل سه سال از عضویت آنان گذشته باشد. این یعنی ثبتنامهای اتوبوس قبلی بتوانند مجدد رأی بدهند ولی اتوبوس انتخاباتی جدید شکل نگیرد.
قابل ذکر است که طی بررسیهای بازرس هزینه حق عضویت تعداد زیادی از اعضای حقیقی در انتخابات قبلی توسط چند شخص ثالث محدود (به غیر از خود عضو) و برای تعداد زیادی از اعضای حقوقی پرداخت شده بود (پیشنهاد میگردد که این اقدام غیر صنفی که در سنوات قبل هم رایج بوده است، توسط بازرس جدید و مراجع بالادستی موردبررسی قرار گیرد که آیا اشکال قانونی دارد یا خیر) اما باوجود تائید صحت انتخابات توسط هیئت نظارت، مجمع عمومی قبلی برای رفع این اشکال، بازبینی اساسنامه را به هیئتمدیره تکلیف نمود. ولی هنوز اصلاحهای اساسنامهای صورت نپذیرفته است. لذا بازرس معتقد است که این تکلیف مجمع قبلی کماکان جاری است و بازرس جدید باید اجرای آن را مجدد پیگیری نماید
ببینید: صنف با تغییر عجولانه اساسنامه نصر تهران همراهی نکرد
عدم بررسی پیشنهادها توسط هیئت مدیره
بازرس در بند پنجم نوشته است: :در مورد تکلیف قانونی «بررسی کارشناسی پیشنهادهای بازرس، بهمنظور تصویب آن» متأسفانه تا پایان سال مالی (۱۴۰۳/۰۶/۳۱) این مورد در هیچ یک از دستور جلسات هیئتمدیره مطرح نگردید. هرچند که با تلاش تعدادی از اعضای محترم هیئتمدیره و دبیر محترم، همسو با برخی از پیشنهادهای تکلیف شده در مجمع قبلی اقدامات خیلی خوب و زیادی صورت پذیرفته که در گزارش هیئتمدیره به مجمع آمده است. لیکن بازرس معتقد است که این تکلیف کماکان جاری است و بازرس جدید باید اجرا و بررسی کارشناسی؛ و تهیه گزارشهای کارشناسانه در خصوص هریک از پیشنهادهای سیزدهگانه قبلی بازرس را مجدد پیگیری نماید.
حذف سلیقهای افراد از کمیسیون افتا
در بند ششم گزارش بازرس به حذف سلیقهای افراد از کمیسیون افتا اشاره شده است. «در اجرای وظایف مندرج در بند 3 ماده 18 اساسنامه سازمان نصر؛ متأسفانه یک مورد شکایت کتبی (حذف یک عضو از شرکت در انتخابات کمیسیون افتا به دلیل غیر مرتبط دانستن موضوع فعالیت شرکت با موضوع افتا) و چندین مورد شکایت غیررسمی و شفاهی به دست بازرس رسید که همه بیانگر برخی برخوردهای غیر حرفهای بوده است. بازرس معتقد است که در برخی از حوزهها تضاد منافع زیادی بین اعضا وجود دارد و ضروری است برای جلوگیری از دلسردی و فاصلهگیری برخی از اعضا، از سازمان نصر، حتما اقدامات مؤثری توسط هیئتمدیره و حتی شورای مرکزی و سازمانهای بالادستی صورت پذیرد.
ببینید: گفتوگوی سعید امامی بازرس سازمان نصر تهران با هفتهنامه کارنگ
افزایش حقوق پرسنل دبیرخانه سازمان نصر تهران
در بند هفتم گزارش بازرس آمده است: «قابل ذکر است که طبق بند 11 ماده 14 اساسنامه سازمان نصر؛ «تعیین حقالزحمه کارکنان نظام صنفی» جزء وظایف و اختیارات هیئتمدیره است که باوجود درخواست مکرر برخی از اعضا، در جلسات هیئتمدیره این مهم تا پایان سال مالی در جلسات هیئتمدیره طرح نشده و حتی گزارش نیز نشد؛ اما پس از پایان دوره مالی و در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۰۸ موضوع میزان افزایش حقوق پرسنل دبیرخانه سازمان به دارندگان حق امضای سازمان تفویض اختیار شد.
تقدیر از تلاشهای داوطلبانه مستمر، مؤثر و خیلی زیاد رئیس هیئتمدیره و تعداد زیادی از اعضای هیئتمدیره
بازرس در بند ۸ نوشته است: «در اجرای وظایف مندرج در بند 5 ماده 18 اساسنامه سازمان نصر؛ بازرس گزارش عملکرد سالیانه هیئتمدیره به مجمع را مورد ارزیابی قرار داد. ضمن تشکر از زحمات دبیر و همکاران محترم ایشان در دبیرخانه و خصوصا اقدام روبهجلوی مشاهدهشده در نحوه تنظیم گزارش، فعالیتهای خوب انجامشده برای تحول دبیرخانه، تلاشهای داوطلبانه مستمر، مؤثر و خیلی زیاد رئیس هیئتمدیره و تعداد زیادی از اعضای هیئتمدیره در خصوص برگزاری انواع جلسات برونسازمانی و عقد انواع تفاهمنامهها، ضمن تائید گزارش مذکور، پیشنهادهای زیر برای بهبود و توسعه کیفی فعالیتهای سازمان نصر تهران پیشنهاد میگردد تا در صورت تصویب در مجمع، بازرس دوره بعد انجام این تکالیف قانونی را مستمرا پیگیری نمایند.
پیشنهادهای بازرس
در بند نهم گزارش بازرس چهار پیشنهاد را مطرح کرده است:
پیشنهاد اول: سبک مدیریتی هیئتمدیره، تقریبا در کلیه ادوار گذشته، سبک هیئتی و حل بحران بوده است. نحوه تنظیم دستور جلسات هیئتمدیره بیانگر دو مورد است. اول ارائه گزارش جلسات از قبل پیشبینینشده صورت پذیرفته در فاصله بین دو جلسه و دوم بررسی «پیشنهادهای روزمره دریافتی از اعضا» برای طرح در جلسه. در دوره مالی سال گذشته دستور جلسهای را مشاهده نگردید که موضوع آن پرداختن به دغدغههای بلندمدت و حتی رسیدن به برخی اهداف کوتاهمدت سالیانه باشد.
لذا پیشنهاد میگردد که هیئتمدیره، اهداف مشخص و قابلاندازهگیری، یکساله و دوساله (قابل تحقق تا پایان دوره فعالیت هیئتمدیره)، مطابق با شعارهای انتخاباتی طرحشده قبلی و بر طبق مأموریت کلان آمده در گزارش هیئتمدیره به مجمع را، تعریف نماید تا امکان ارزیابی فصلی آن برای بازرس دوره بعد مهیا شود.
پیشنهاد دوم: با توجه به باور ملی دولت و حاکمیت به حمایت از صنعت نرمافزار و صنعت فاوا (برای تحقق توسعه پایدار)، بخشهای مختلف دولت و حاکمیت (همانند سازمان فناوری اطلاعات، معاونت علمی، وزارت صمت، سازمان تأمین اجتماعی و)… انواع یارانهها و حمایتهای مالی و غیرمالی را در دستورکار قرار دادهاند. لذا لازم است که اعضای محترم هیئتمدیره تلاش نمایند که اولا این حمایتها (همانند سقف بودجه وام وجوه اداره شده) افزایشیافته و تسهیلگری لازم برای توزیع عادلانه آن بین اعضا بهخوبی مدیریت شود و در ثانی با شفافسازی و گزارشدهی مرتبط به اعضا کمک نمایند تا این یارانههای حمایتی با انحصارطلبی و بهرهگیری از فرصت اطلاعاتی به رانت تبدیل نشود.
پیشنهاد سوم: یکی از دغدغههای مهم در شرکتهای بورسی سوءاستفاده اعضای هیئتمدیره یا مدیران از دسترسی زودهنگام به اطلاعات و بهرهبرداری از فرصتهای اطلاعاتی است. در سازمانهای مردمنهاد نیز همیشه این دغدغه وجود داشته و خواهد داشت. به همین دلیل در ادوار گذشته مدیرانی را داشتیم که به دلیل عضویت در هیئتمدیره جلوی استفاده شرکت خود را از اینگونه فرصتها میگرفتند و متأسفانه بهندرت افرادی هم بودهاند که از این فرصت برای توسعه کسبوکار خود بیشترین بهره رانتی را بردهاند. طبیعتا هیچکدام از دو رویکرد درست نیست. لذا تنها راهحل این است که هیئتمدیره محترم، در برگزاری جلسات با مسئولین، توسعه هرچه بیشتر صندلیهای مشورتی و تصمیمگیرنده صنفی و دیگر موارد منجر به ایجاد فرصتهای اطلاعاتی و صنفی را، با شفافسازی گسترده (فراتر از خبر)، بهرهگیری درست از ذینفعان (به عنوان مثال برای حل مشکل سختافزاری، یک مدیر نرمافزاری را نفرستند) و اطلاعرسانی حرفهای به همه اعضا برای استفاده از آن اقدام نماید.
پیشنهاد چهارم: همانطور که در صورتهای مالی و گزارش هیئتمدیره به مجمع نیز مشهود است، اکثر درآمدهای حاصل از دریافت حق عضویت اعضا، در دبیرخانه و برای انجام فعالیتهای ستادی هزینه میگردد (این امر در اکثر سنوات قبلی نیز مشهود بوده است) و اکثر اقدامات مرتبط با مأموریت سازمان بهصورت داوطلبانه و توسط اعضای محترم هیئتمدیره و کمیسیونها که شدیدا جای تشکر و قدردانی دارد، صورت میپذیرد. در همین راستا و در آخرین سال مالی هیئتمدیره دور ششم، به هنگام تنظیم بودجه عملیاتی پیشبینی گردید که حداقل 10 درصد درآمد حاصل از حق عضویت اعضا به پروژههای تحولی (توسعه بازار، جاریسازی طرحهای حمایتی، توانمندسازی اعضا، اقتصاد دیجیتال، دایرکتوری تجاری و…) اختصاص یابد؛ اما متأسفانه این سرفصل در سند بودجه به سرفصل تحول دبیرخانه و خرید سختافزار تغییر یافته است. پیشنهاد میگردد که در صورت تصویب مجمع عمومی سالیانه علاوه بر تلاش برای جذب حامیان بیرونی برای تحقق اینگونه پروژهها، درصدی از درآمد حاصل از دریافت حق عضویت (از ده درصد شروع شده و همسو با اهداف و راهبردهای مصوب هرساله افزایش یابد) به پروژههای تحولی مرتبط با توسعه و تحقق مأموریتهای اصلی سازمان نصر اختصاص یابد
سعید امامی بازرس سازمان نصر و نویسنده این گزارش از ادامه حضور در صندلی بازرس انصراف داده است.