رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دستیار لجستیک کسب‌و‌کارها\گفت‌و‌گو با علی رضایی، مدیرعامل تی‌نکست

علی رضایی می‌گوید تحولی که همه‌گیری کرونا در رشد صنعت لجستیک ایجاد کرد، همه دنیا را به تعجب واداشت

زمان مطالعه: 4 دقیقه

منیره شاه‌حسینی\ شرکت تندر پیک فاخر ایرانیان با نام تجاری تی‌نکست در اواخر سال 1396 تأسیس شد. این شرکت از شرکت‌های هلدینگ فاخر (نوین ایده فاخر ایرانیان) است و مهرداد فاخر و حسین کاشانی هم‌بنیان‌گذاران این هلدینگ هستند. فاخر، سهامدار و مدیرعامل برند پس از سال‌ها تجربه در صنعت لجستیک، با همراهی کاشانی، صاحب شرکت اکتیران تصمیم گرفتند کسب‌و‌کار جدیدی راه‌اندازی کنند.

آنها در ابتدا با همراهی شرکت مشاوره‌ای بین‌المللی دیلویت، صنعت پست لجستیک کشور را بررسی کردند. بعدها مدیران ارشد با استفاده از این مشاوره‌ها و دانش و تجربه خود، زنجیره پست لجستیک هلدینگ را با افتتاح چندین شرکت از جمله برند تی‌نکست ایجاد کردند.

در آن زمان تیپاکس همزمان پست درون‌شهری، برون‌شهری، بین‌الملل و اکسپرس هوایی را بر عهده داشت، اما هلدینگ تصمیم داشت کار را به صورت تخصصی‌تر انجام دهد. در همین زمان شرکت تی‌هاب را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأسیس و تجهیز کردند که مدعی است مجهزترین و به‌روزترین هاب سورتینگ در خاورمیانه است.

همچنین برند تی‌پیک که بعدها به تی‌نکست تغییر نام داد، تأسیس شد. تی‌نکست صرفاً کار لجستیک درون‌شهری و جمع‌آوری و ارسال و توزیع بار را برای کلیه کسب‌وکارها از جمله کسب‌و‌کارهای اینترنتی انجام می‌دهد. همچنین بعد از آن شرکت تی‌اکسپرس در زمینه حمل‌ونقل بین‌الملل افتتاح شد.

آخرین فرزند این خانواده نیز شرکت جابار است که کار لاکرهای هوشمند را در حال حاضر در سطح شهر تهران و کل کشور انجام می‌دهد. گفت‌و‌گوی پیش رو با علی رضایی است که بیش از دو سال است در کسوت مدیرعامل تی‌نکست و عضو هیئت‌مدیره شرکت تندر پیک فاخر ایرانیان با این مجموعه همکاری می‌کند.

وضعیت فعلی صنعت لجستیک ایران را چگونه می‌بینید؟

لجستیک صنعت بسیار بزرگی است که از جابه‌جایی بار توسط کشتی‌، هواپیما و کامیون‌ها گرفته تا لوله‌های نفت و گاز، تاکسی‌های داخل شهر، اتوبوس، مترو و هر عملیاتی که به حوزه حمل‌و‌نقل و زنجیره تأمین کالا مربوط باشد، در بر می‌گیرد. صنعت پست در مقایسه با کارهای عظیمی که در این صنعت انجام می‌شود، درصد بسیار کوچک اما مهم و تأثیرگذاری دارد.

به‌خصوص از زمان شروع همه‌گیری کرونا، به‌یکباره ذائقه خرید مردم و اعتمادشان به خریدهای اینترنتی، تلفنی و اینستاگرامی تغییر کرد و صنعت پست لجستیک دنیا با حجم بالایی از تقاضا از سوی مردم، فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای اینستاگرامی و اینترنتی مواجه شد. در ایران نیز تحول زیادی در این زمینه ایجاد شد و چشم‌اندازی که پیش‌بینی می‌شد سال‌ها طول بکشد صنعت لجستیک ایران به آنجا برسد، ظرف مدت زمانی کوتاه طی شد.

البته از این رشد و جهش عجیب‌وغریب، کل دنیا متعجب است. چندی پیش که در یک کنفرانس آنلاین بین‌المللی پست لجستیکی شرکت کرده بودم، مدیر شرکت پست کانادا اعلام کرد رشد مورد انتظار این شرکت در توسعه زیرساخت‌ها همه ما را شوکه کرده، زیرا آماری که انتظار داشتیم تا سال 2029 به آن دست پیدا کنیم، در سال 2022 شاهدش هستیم.

بنابراین بیراه نیست ایران نیز از این جهش بزرگ مستثنی نباشد و آنچه در ایران در رشد پست لجستیک تجربه کردیم، بی‌سابقه بوده ‌است. در واقع دوران کرونا کمک بزرگی به اعتمادسازی و رشد زیرساخت‌های صنعت پست لجستیک و اقتصاد فناوری دنیا کرد. البته در حال حاضر شرایط رشد در این صنعت مانند دوران پیک کرونا نیست و به نظر می‌رسد مقداری افت کرده، اما می‌توان گفت اکنون رشد این صنعت در شیبی متعادل قرار دارد.

البته در صنعت پست لجستیک فقط کوریرها نیستند که نقش دارند، بلکه حضور شرکت‌های آن‌دیمند (On demand) مانند الوپیک، اسنپ‌باکس و… و پلتفرم‌هایی مانند دیجی‌کالا که کار ارسال و حمل بسته‌ها را انجام می‌دهند، به گسترش این صنعت کمک بزرگی کرده و سرمایه‌گذاری در صنعت پست لجستیک را به یک فرصت مناسب و جذاب تبدیل کرده ‌است. زیرا این بخش هر قدر مکانیزه شود، به دلیل عملیاتی بودن، هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و همواره پویا و زایاست و همیشه مدیران و سرمایه‌گذاران را با چالش‌های جدید که نیاز به دانش روز دنیا دارد، مواجه می‌کند.

لطفاً درباره چالش‌های صنعت پست بیشتر توضیح دهید.

در اینکه صنعت پست صنعتی پویاست، تردیدی وجود ندارد. این صنعت از موقعی که از بدنه سنتی خود فاصله گرفته و فناوری‌های روز دنیا را به دنیای پرریسک خود وارد کرده، با چالش‌های فراگیر و کلی که بخش اعظم آن به زیرساخت‌های کشور بازمی‌گردد، دست‌وپنجه نرم می‌کند. به عنوان مثال، شرایطی همچون قطعی یا پایین بودن سرعت اینترنت، صنعت پست را با ریسک‌هایی مواجه کرده که مدیریت و هماهنگی در انجام کار را با مشکل مواجه کرده است.

هنگامی که مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت پیش می‌آید، قاعدتاً انتظار می‌رود سرویس‌گیرندگان نیز این موضوع و حتی تأخیر را بپذیرند. این‌طور نیست؟

واقعیت این است که ما به ارسال هر مرسوله به چشم امانت مردم نگاه می‌کنیم، نه ارسال بار و این نوع نگاه، بار سنگینی روی دوش ما می‌گذارد. نوع کار ما طوری‌ است که مردم به ما اطمینان می‌کنند و بار و امانت خود را به ما می‌سپارند و در مقابل آن انتظار دارند سالم و به‌موقع به دست‌شان برسد.

بنابراین وجود چالش‌های احتمالی ممکن است نیروی انسانی ما را با مشکل مواجه و ناچار کند با صرف هزینه زیاد، کم و کسری‌ها را جبران کرده و کار را انجام دهد. تی‌نکست شعار خود را دستیار هوشمند لجستیکی کسب‌وکار شما انتخاب کرده، بنابراین فاصله گرفتن از فناوری روز دنیا به دلیل قطعی اینترنت برای این شرکت محال است.

در تی‌نکست چه سرویس‌ها و خدماتی ارائه می‌شود؟

تی‌نکست سرویس‌ها و خدمات متنوعی را به مشتریان و کسب‌وکارها ارائه می‌کند. اما تی‌نکست به طور تخصصی با کسب‌و‌کارهایی که ظرفیت و توانایی ارسال کالاهای خود را ندارند، همکاری می‌کند. این خدمت می‌تواند تنها محدود به جابه‌جایی بسته پستی باشد یا زنجیره تأمین از دریافت، پردازش، بسته‌بندی و تحویل مرسوله را شامل شود. به عنوان مثال، ناشران کتاب می‌توانند فرایند بسته‌بندی و ارسال کتاب و زنجیره تأمین خود را به ما بسپارند و ما مرسوله آنها را در همان روز (Same Day) یا روز بعد (Next Day) به مشتریان آنها تحویل می‌دهیم.

خدمات دیگری همچون ارسال کالا و دریافت مبلغ از مشتری و واریز به حساب فروشندگان کسب‌و‌کار ظرف ۲۴ ساعت و سرویس جبران خسارات که شبیه به بیمه کالاهاست نیز توسط شرکت ما انجام می‌شود. همچنین سیستم ریورز لجستیک و احراز هویت برای مشتریان مانند کارگزاری‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های توزیع‌کننده سیم‌کارت نیز در حال انجام است. به‌علاوه تی‌نکست آماده ارائه سرویس‌های جدید بر اساس نیاز مشتری و به عنوان دستیار هوشمند لجستیک برای کسب‌و‌کارهاست.

تی نکست این خدمات را توسط چه تعداد نیروی انسانی انجام می‌دهد؟

شرکت تی‌نکست حدود ۱۲۰ نفر در ناوگان لجستیکی و 35 نفر در نیروی ستادی در اختیار دارد. اما تا پایان سال با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم، خانواده تی‌نکست به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسد. با اینکه اضافه کردن و نگهداری نیروهای انسانی در شرایط اقتصادی کنونی کار راحتی نیست، ولی ما نیروی انسانی خود را استخدام می‌کنیم.

انواع وسیله نقلیه، موتور، خودروی سواری، وانت، نیسان و حتی کوریر‌های پیاده نیز در اختیار داریم که به صورت پیاده، کار را انجام می‌دهند و بسته به نیاز و براساس پروژه‌هایی که در دست انجام داریم، ناوگان نیز متغیر است. در حال حاضر مناطق ۲۲ گانه تهران و شهر کرج را روزی دو بار به طور کامل پوشش می‌دهیم و تنها سرویس کوریری هستیم که بین تهران و کرج سرویس «همان روز» را ارائه می‌دهیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y2ss
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.