کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دست سرد رگولاتوری خصوصی!

کوین‌بیس بیش از ۲۵ هزار حساب روسی را بست

هفته گذشته صرافی کوین‌بیس بیش از ۲۵ هزار آدرس والت را که به باور این صرافی متعلق به افراد و نهادهای روسی درگیر با فعالیت‌های غیرقانونی هستند، مسدود کرد. طبق یک پست وبلاگی منتشره در روز پنجشنبه، «پل گروال»، مدیر ارشد حقوقی کوین‌بیس، گفت که بسیاری از حساب‌ها از طریق تحقیقات «پیشگیرانه» خود صرافی شناسایی شده‌ و به‌دنبال آن به‌طور موفق مسدود شده‌اند.

این صرافی گفته که این اقدام بخشی از واکنش گسترده‌تر کوین‌بیس در قبال حمله روسیه به اوکراین است. آدرس‌های این کیف پول‌ها در ادامه نیز با دولت ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده تا زمینه‌ساز «حمایت بیشتر از اجرای تحریم‌ها» شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «تحریم‌ها نقش حیاتی در ارتقای امنیت ملی و جلوگیری از تهاجم غیرقانونی دارند و کوین‌بیس کاملاً از این تلاش‌های مقامات دولتی حمایت می‌کند و خود را موظف به همکاری کامل می‌داند.»

این اقدام چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که «برایان آرمسترانگ»، مدیرعامل کوین‌بیس، سه‌شنبه در توییتی گفت که شرکتش فکر نمی‌کند «خطر بالایی» در زمینه استفاده الیگارش‌های روسی از رمزارز برای اجتناب از تحریم‌ها وجود داشته باشد؛ بیانیه‌ای که در تناقض با موج عظیم مسدودسازی فعلی است.


نمی‌گذاریم دورمان بزنند!


آرمسترانگ در این‌باره ادامه داد: «از آنجایی که صرافی ما مانند یک دفترکل عمومی است، تلاش برای پنهان‌کاری و انتقال حجم‌های بالا از طریق رمزارزها قابل ردیابی‌تر از پول نقد دلار آمریکا، طلا یا سایر دارایی‌ها خواهد بود.»

صرافی‌های رمزارزی بسیاری در ایالات متحده و خارج از کشور موافقت کرده‌اند که از دستورات تحریم‌ها پیروی کنند، اما از ممنوعیت عمومی روس‌ها بر اساس ملیت‌شان به‌عنوان پاسخی به درگیری‌های اوکراین و روسیه خودداری کرده‌اند.

ارتش روسیه در ۲۴ فوریه به دستور رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، پس از هفته‌ها محاصره و هشدار اطلاعاتی ایالات متحده، وارد خاک اوکراین شد. این درگیری جرقه یک بحران انسانی و محکومیت قدرت‌های غربی را برانگیخته است؛ از جمله تحریم‌های گسترده‌ای که برای فلج‌کردن اقتصاد روسیه طراحی شده است.

تحت این دستورالعمل، کوین‌بیس گفته که از طریق بررسی حساب‌ها در برابر فهرستی از افراد و نهادهای تحریم‌شده، به‌طور فعال دسترسی عوامل تحریم‌شده را در هنگام ورود به قصد ثبت‌نام مسدود می‌کند. این صرافی همچنین گفته در حال شناسایی تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها از طریق فهرست به‌روزرسانی‌شده‌ای است که از آن برای غربالگری عوامل درگیر در تهاجم روسیه استفاده می‌کند.


رمزارز؛ ذاتاً شفاف


کوین‌بیس در مقدمه بیانیه خود گفته که رمزارزها به‌طور طبیعی از رویکردهای رایج برای فرار از تحریم‌ها جلوگیری می‌کند و از این لحاظ برتری کاملی نسبت به ارزهای فیات که از طریق مؤسسات مالی سنتی شسته می‌شود، دارد. این بیانیه در ادامه به کشورهایی مانند ایران نیز اشاره می‌کند که از شرکت‌های جعلی برای استفاده از سیستم مالی و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند.

این صرافی در بخشی دیگر از بیانیه خود گفته است: «کل صنعت پول‌شویی برای پنهان‌کردن دارایی‌ها در قالب ارزهای معمولی فیات با استفاده از این تکنیک‌ها پدید آمده است. در مقابل، تراکنش‌های دارایی‌های دیجیتال و رمزارزها قابل ردیابی، دائمی و عمومی هستند و در مقایسه با سیستم مالی سنتی، توانایی کوین‌بیس برای تشخیص و جلوگیری از فرار تحریمی را افزایش می‌دهد.»

کوین‌بیس در گذشته مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته؛ به‌ویژه از سوی گروه حقوق دیجیتالElectronic Frontier Foundation که در سال ۲۰۲۰ درباره چگونگی عملکرد این صرافی در قبال دارایی‌های خصوصی کاربران خود تحقیقاتی را آغاز کرد.

کوین‌بیس در بخش پایانی بیانیه خود گفته است: «ما معتقدیم که می‌توانیم با ادامه حمایت از تلاش‌های مجریان قانون و در عین حال ترویج چهارچوب‌های سیاستی که به حریم خصوصی افراد احترام می‌گذارد، این منافع را متعادل کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zlia
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.