تا تغییر قانون اساسی پیش می‌رویم!

تلاش بیت‌کوینر‌های کالیفرنیا برای قانونی‌کردن آن در سطح ایالتی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کالیفرنیا یکی از پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین ایالات آمریکا در عرصه سیاسی است. حالا طرفداران کالیفرنیایی بیت‌کوین درصدد آن هستند تا به این رمزارز در این ایالت وضعیت قانونی ببخشند؛ امری که ممکن است برای موفقیت چاره‌ای به‌جز شکستن قانون فدرال فعلی آمریکا یا بازنویسی آن نداشته باشد.

«دنیس پورتر»، یکی از سرمایه‌گذاران موفق بیت‌کوین در کالیفرنیاست که برای پیشبرد این لایحه احتمالی کار می‌کند.


لیاقت بیت‌کوین!


او می‌گوید: «تلاش فعلی ما برای قانونی‌کردن بیت‌کوین مانند خود این رمزارز تلاشی از پایین زنجیره قدرت علیه بالای آن است. ایالت‌ها در نهایت در کنار هم در مورد آنچه در قانون اساسی می‌آید، تصمیم می‌گیرند و اگر مجبور باشیم، از قدرت وسیع کالیفرنیا در سطح ایالتی استفاده خواهیم کرد و با استفاده از ماده پنجم، دست به بازنویسی قانون اساسی خواهیم زد. بیت‌کوین لیاقت این تغییرات را دارد.»

«جردن کانینگهام»، نماینده ایالتی جمهوری‌خواه، لایحه مجمع به شماره ۲۶۹۸ را در تاریخ ۱۹ فوریه ارائه کرده است. این لایحه از آن زمان به کمیته مرکزی ارجاع شده است.

به گفته «ایان کالدرون»، رهبر سابق اکثریت مجلس ایالتی کالیفرنیا و مدیر کارگروه سیاسی ایالتی، هدف نهایی این لایحه پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان ارز قانونی در کالیفرنیاست، اما این فرایند بدون شک پیچیده و دشوار خواهد بود.

کالدرون در ادامه می‌گوید: «باید در خصوص نحوه بیان این لایحه مراقب باشیم. نام‌بردن از بیت‌کوین یا اتریوم یا هر دارایی دیجیتال به‌خصوص دیگری می‌تواند به ضرر لایحه عمل کند. هدف باید ایجاد انعطاف در ظرفیت‌ کسب‌وکارها برای پذیرش رمزارزها به‌عنوان واحد قابل معامله باشد. این حرکت تا حد زیادی نمادین است. با این حال قدم مهمی است و موفقیت در آن با توجه با اینکه تعیین واحدهای ارزش به شکل مستقل، بر عهده ایالت‌هاست، در آینده به کار خواهد آمد.»


شفافیت ارجح است


برخی کسب‌وکارها از همین حالا هم در کالیفرنیا و در سراسر ایالات متحده، بیت‌کوین یا سایر دارایی‌های دیجیتال را به‌عنوان ارز پرداختی می‌پذیرند. با این حال، ایجاد یک قانون روشن ضروری است. کالدرون می‌گوید: «من شهرستانی را می‌شناسم که می‌خواهد یک برنامه آزمایشی برای رمزارزها اجرا کند، اما نگرانی آنها این است که پس از صرف زمان، انرژی و منابع برای توسعه این برنامه آزمایشی، دولت وارد عمل شود و حاصل زحمات آنها از بین برود.»

ارائه شفافیت به کسب‌و‌کارها و دولت‌ها اجازه می‌دهد تا در چهارچوب دستورالعمل‌های نظارتی کار کنند. پورتر معتقد است این لایحه همچنین به رفع مشکلات مربوط به مالیات بر ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

پورتر می‌گوید: «بسیار مهم است که ما به جایی برسیم که یک فرد معمولی، کسی که سعی می‌کند هزینه روزمره خود را درآورد یا کسی که سعی می‌کند با استفاده از رمزارزها اجاره خود را بپردازد، بتواند این کار را بدون دغدغه مالیات یا بار حسابداری هنگفت انجام دهد.»

همراه با معرفی این لایحه، لایحه مشابه دیگری نیز به سنای کالیفرنیا ارائه شد. لایحه ۱۲۷۵ که توسط «سیدنی کاملاگر»، دموکرات ارائه شده، در صورت تصویب، به ساکنان کالیفرنیا اجازه می‌دهد تا برای خدمات دولتی با استفاده از رمزارزها هزینه‌ها را پرداخت کنند. کالدرون و تیمش از این لایحه نیز حمایت می‌کنند.

او می‌گوید: «ما مستقیماً با کاملاگر شروع به همکاری کرده‌ایم و به او کمک می‌کنیم بتواند لایحه را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند. با یک لایحه در سنا و یکی دیگر در مجلس نمایندگان، درصد موفقیت خود را به شکل چشم‌گیری بالا می‌بریم.»


کالیفرنیا اولین نیست ولی اقدامش مهم است


کالیفرنیا اولین ایالتی نیست که به فکر ایجاد ارز قانونی بیت‌کوین افتاده است. در ژانویه، «وندی راجرز»، سناتور ایالت آریزونا، لایحه‌ای را ارائه کرد که بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی در این ایالت معرفی می‌کند. برن می‌گوید: «در بهترین حالت، این روند نشانه‌ای از این است که قانون‌گذاران ایالتی چه فکری می‌کنند. تلاش کالیفرنیا در خصوص بیانیه‌ای گسترده‌تر در این راستاست، با این حال مهم‌ترین بیانیه ممکن برای ما تصویب این لایحه‌هاست.»

او می‌گوید: «تنها مشروعیتی که جنبش ما از بررسی این لایحه‌ها در چندین کمیته دولتی معتبر به دست خواهد آورد، بسیار مهم خواهد بود. اگر لایحه وارد سنا شود و به بررسی در صحن علنی نیز برسد، برای ما بسیار عالی خواهد شد. حتی اگر فرمانداری آن را وتو کند، باز هم برای ما پیروزی بزرگی خواهد بود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/57sv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.