کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
سازمان امور استخدامی کشور، بهمنماه سال گذشته نتایج پژوهش گسترده خود را در ارتباط با دورکاری در ایران منتشر کرد. در این نظرسنجی 89 دستگاه اجرایی و یک میلیون و 181 هزار و 42 نفر از کارکنان شاغل در کشور در آن مشارکت کردهاند. یکی از یافتههای قابل توجه این پژوهش، رضایت اکثر کارکنان از شرایط دورکاری بوده است.
2/89 درصد از کارکنان در ساعت کاری در دسترس بودند و گفته شده که 3/83 درصد از کارهای انجامشده از کیفیت مناسبی برخوردار بودهاند. 77 درصد از مدیران دستگاههای اجرایی از دورکاری کارکنان خود راضی بودند و 8/90 درصد از کارکنان نسبت به کار کردن در خانه اعلام رضایت کردهاند.
بر اساس یافتههای این پژوهش ملی که بازه زمانی فروردین تا آبانماه سال گذشته را در بر میگیرد، 27/88 درصد از مدیران از برگزاری جلسات به صورت ویدئوکنفرانس رضایت داشتند و کیفیت و کارایی آنها را مناسب ارزیابی کردهاند.
جزئیات زیادی از این پژوهش در دست نیست، اما به نظر میرسد که تنها شامل کارکنان بخشهای دولتی بوده است. اینکه آیا این آمارها در بخش خصوصی نیز صدق میکند یا نه، نیازمند انجام پژوهشهای بیشتری است. مخصوصا که وضعیت و شرایط کاری کارکنان بخش خصوصی با کارکنان بخش دولتی کاملا متفاوت است.
بر اساس نظرات افراد شرکتکننده در این نظرسنجی، تجهیز و فراهم آوردن بسترهای نرمافزاری و سختافزاری و حمایت دولت از این امر، میتواند به بهبود عملکرد سازمانی کارکنان کمک کند و ضروری است که آموزشهای لازم به کارکنان ارائه شود تا مهارتهای فردی و سازمانی آنها در شرایط دورکاری افزایش یابد.