دورکاری آری یا خیر؟

گزارش یک پژوهش ملی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

سازمان امور استخدامی کشور، بهمن‌ماه سال گذشته نتایج پژوهش گسترده خود را در ارتباط با دورکاری در ایران منتشر کرد. در این نظرسنجی 89 دستگاه اجرایی و یک میلیون و 181 هزار و 42 نفر از کارکنان شاغل در کشور در آن مشارکت کرده‌اند. یکی از یافته‌های قابل توجه این پژوهش، رضایت اکثر کارکنان از شرایط دورکاری بوده است.

2/89 درصد از کارکنان در ساعت کاری در دسترس بودند و گفته شده که 3/83 درصد از کارهای انجام‌شده از کیفیت مناسبی برخوردار بوده‌اند. 77 درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری کارکنان خود راضی بودند و 8/90 درصد از کارکنان نسبت به کار کردن در خانه اعلام رضایت کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش ملی که بازه زمانی فروردین تا آبان‌ماه سال گذشته را در بر می‌گیرد، 27/88 درصد از مدیران از برگزاری جلسات به‌ صورت ویدئوکنفرانس رضایت داشتند و کیفیت و کارایی آن‌ها را مناسب ارزیابی کرده‌اند.

جزئیات زیادی از این پژوهش در دست نیست، اما به ‌نظر می‌رسد که تنها شامل کارکنان بخش‌های دولتی بوده ‌است. اینکه آیا این آمارها در بخش خصوصی نیز صدق می‌کند یا نه، نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتری است. مخصوصا که وضعیت و شرایط کاری کارکنان بخش خصوصی با کارکنان بخش دولتی کاملا متفاوت است.

بر اساس نظرات افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی، تجهیز و فراهم‌ آوردن بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و حمایت دولت از این امر، می‌تواند به بهبود عملکرد سازمانی کارکنان کمک کند و ضروری است که آموزش‌های لازم به کارکنان ارائه شود تا مهارت‌های فردی و سازمانی آن‌ها در شرایط دورکاری افزایش یابد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5ghr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.