کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دوسوم ترافیک کشور از VPNها عبور می‌کند و این باعث کاهش کیفیت می‌شود

مدیرعامل شاتل موبایل در نشست خبری این مجموعه از تأثیر فیلترینگ بر فعالیت اپراتورهای ارتباطی گفت

در هفتمین سالگرد تأسیس شاتل موبایل، آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، در نشست خبری در مجتمع سازمان مدیریت صنعتی از دستاوردها، چشم‌انداز و چالش‌های پیش روی این اپراتور ارتباطی گفت. کریم‌بیگی در ابتدای جلسه تاریخچه شاتل موبایل را از سال ۱۳۹۴ تا به امروز مرور کرد. بر اساس این گزارش از مرداد سال گذشته تا امروز فاز آزمایشی Device-OTA ساخت شاتل موبایل، فاز دوم رسمی 5G  و فاز ۳ آزمایشی سیم‌کارت هوشمند راه‌اندازی شده است.

به گفته او شاتل موبایل جزو معدود MNOهای جهان است که با تمام اپراتورهای کشور مبدأ همکاری می‌کند. ازجمله دستاوردهای این مجموعه طراحی و پیاده‌سازی بیش از ۲۶ محصول و جلوگیری از خروج ارز، ایجاد سیم‌کارت هوشمند برای اولین‌بار در ایران و جهان، ارائه تنها تجربه خدمات همگرای ثابت و سیار (FMC) در کشور، اولین عرضه‌کننده سرویس آی‌پی‌ استاتیک روی سیم‌کارت‌ها و تنها اپراتور تلفن همراه دانش‌بنیان کشور است.

آرش کریم‌بیگی مهم‌ترین ارزش‌افزوده هسته شبکه مستقل شاتل موبایل را امکان استفاده از قابلیت Multi MNO و پیاده‌سازی سیم‌کارت هوشمند بیان کرد. از دیگر امکانات فنی هسته مستقل شاتل موبایل امکان مدیریت حساب و شارژ حساب کاربری و اعمال سیاست‌های مدیریتی شخصی در این موارد است. مثلاً بعضی از بسته‌های دیتا سقف معینی از حجم مصرف‌نشده خود را در صورت تمدید و بدون هزینه اضافی به بسته بعدی اضافه می‌کنند.


انتخاب قوی‌ترین شبکه


از چهار سال پیش که شاتل موبایل به دانش «مدل سیم‌کارت» و OTA و  AOTAدست یافت و توانست با ایجاد و توسعه سیم‌کارت هوشمند به تنها اپراتور تلفن همراه دانش‌بنیان تبدیل شود. این نوع سیم‌کارت به‌طور مداوم شبکه و آنتن موجود در موقعیت اجتماعی مشترک را تحلیل و باکیفیت‌ترین سیگنال را انتخاب می‌کند. این اتفاق بدون هیچ دانش فنی یا نرم‌افزار خاصی انجام می‌شود. البته این قابلیت را می‌توان مدیریت کرد. مشترک هر زمان که بخواهد می‌تواند به‌صورت دستی از بین سه اپراتور انتخاب کند یا مجدد قابلیت انتخاب هوشمند خود را فعال کند.

این محصول با ایجاد درآمد ارزی کمک می‌کند تأثیر تحریم‌ها کم شود، به اپراتورهای سیم‌کارت به‌ویژه در مناطق مرزی کمک می‌کند و علاوه‌بر آن خدمات مختلفی به بانک‌ها، سیستم‌های احراز هویتی و هر سازمانی که خدمات مرتبط را درخواست کند ارائه می‌دهد.


پوشش ۹۶.۹ درصدی جمعیت ایران


شاتل موبایل با امکان اتصال به هر سه اپراتور کشور، گسترده‌ترین شبکه موبایل را در سراسر کشور ایجاد کرده است. ۱۴۳۱ شهر، بیش از ۴۷ هزار روستا و ۸۲ هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی، ‌ریلی و آبی را پوشش داده است.

کریم‌بیگی اعلام کرد که علاوه‌بر گسترش پوشش شبکه، بخش توزیع و فروش این شرکت در دو بخش حضوری و آنلاین فعال است که شامل سه سرویس سنتر اختصاصی، ۱۶۳ نماینده رسمی و ۵۲۸۰ نماینده فروش در سراسر کشور است.

خدمات آنلاین نیز در وب شاپ و وب‌سایت شاتل موبایل و پشتیبانی ۲۴ساعته به‌صورت چندکاناله ارائه می‌شود. علاوه‌بر اینها، شانزده نرم‌افزار و وب‌سایت، خدمات بانکی اختصاصی به مشترکین شاتل موبایل ارائه می‌دهند و تمام خدمات ارتباطی به جز تغییر مالکیت از این راه‌ها قابل ‌پیگیری است.


راهکارهای سازمانی شاتل موبایل


بیشترین تأکید این نشست خبری روی خدمات راهکارهای سازمانی بود. به گفته مدیرعامل شاتل موبایل، این مجموعه اولین و تنها اپراتوری است که سیستم کنترل حساب اینترنتی مشترک سازمانی را مثل بازاریابی، پورتال پست، زیرساخت چندگانه پرداخت و خدمات مرکز داده برای مشتریان سازمانی ارائه داده است. مهم‌ترین این خدمات عبارت‌اند از: راهکار سازمانی همکاری خدمات ثابت و سیار (APN-VPN)، آی‌پی استاتیک و سیم‌کارت با برند شما. او بیان کرد: «سعی داریم برخی از این سرویس‌ها را به‌عنوان محصول تجاری آماده‌ کنیم تا با فروش آنها به اپراتورهای غیرایرانی، درآمد ارزی داشته باشیم.»


اقدامات ضدرقابتی اپراتورها مانع اجرای قانون است


کریم‌بیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری اعلام کرد: «از این به بعد مشترکین سازمانی می‌توانند سرویس پیامکی خود را داشته باشند. در این سرویس، مشترک بدون واسطه به مرکز پیامکی متصل می‌شود که ریسک امنیت را کاهش می‌دهد.»

او در این‌باره بیان کرد: «سال قبل قانون «الزام اپراتورها برای راهیابی پیامک‌های مسک» به تمام اپراتورها ابلاغ شد، اما برخی اپراتورها با رویکرد ضدرقابتی خودشان اجازه اجرای این قانون را ندادند. سرویس مسک به‌شدت می‌تواند جلوی کلاهبرداری‌ها و تقلب را بگیرد و امیدوارم با تغییرات اخیر در رگولاتوری این قانون اجرا شود.»


رشد سه‌برابری مصرف مکالمه و تعداد مشترکین از سال ۱۳۹۹


در ادامه نشست، کریم‌بیگی با استناد به نمودارهایی روند رشد مجموعه شاتل را توضیح داد. بر اساس گفته‌های او مصرف مکالمه در این هفت سال با نرخ رشد ۳۵ درصد سالانه و تعداد مشترکین نیز با نرخ ۵۶ درصد سالانه رشد داشته‌اند و هر دو از سال ۱۳۹۹ به بعد سه‌برابر شده‌اند. سرانه مصرف داده هر مشترک نیز در این هفت سال به‌طور متوسط سالانه ۴۳ درصد رشد داشته است. مصرف داده نیز روند رشد ۱۱۲درصدی داشته است.

او تأکید کرد که اگر تحریم‌های دوطرفه داخل و خارج روی مشترکین نبود، این روندها با اعداد قابل‌توجه‌تری همراه بود.

به گفته کریم‌بیگی ۸۸ نفر شامل ۴۹ خانم و ۳۹ آقا در این مجموعه مشغول به کارند که عمده آنها مدرک کارشناسی دارند و دو نفر دارای مدرک دکترا هستند. میانگین سنی این مجموعه نیز ۳۲ سال است.


عدم افزایش تعرفه داده؛ بزرگ‌ترین چالش اپراتورهای تلفن همراه


مدیرعامل شاتل موبایل به چالش‌های مختلفی در این حوزه اشاره کرد که مهم‌ترین آنها افزایش نیافتن تعرفه اینترنت از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور متناسب با نرخ تورم، چالش تام و انتقال ارز و بازار انحصاری مودم به بهانه حمایت از تولید داخل بود. به گفته او تعرفه داده تا دی‌ماه سال گذشته به مدت هفت سال ثابت مانده بود که این افزایش ۱۷درصدی نیز هیچ تناسبی با نرخ تورم و افزایش هزینه‌های اپراتورها نداشته است.

از دیگر چالش‌هایی که کریم‌بیگی بر آن تأکید می‌کند زیان ناشی از تعرفه نیم‌بها و تقلب‌هایی است که اطراف این موضوع رخ می‌دهد که به دلیل فیلترینگ و گسترش استفاده از فیلترشکن‌ها تشدید شده است. کریم‌بیگی معتقد است زمان اعمال قانون حمایت از محتوای داخلی تمام شده و این تعرفه نیم‌بها دیگر کمکی به تولیدکنندگان محتوا و اپراتورها نمی‌کند. او در این‌باره گفت: «از نظر من این کمک و فرهنگ‌سازی باید از جیب حاکمیت باشد نه از جیب اپراتورها.»


برنامه‌های پیش رو


سیم‌کارت مجازی و خدمات VolTE از برنامه‌هایی است که شاتل موبایل در حال پیگیری است. کریم‌بیگی در این‌باره گفت: «ما با دو وندور غیرایرانی درباره سیم‌کارت مجازی صحبت کرده‌ایم و نتایج را به رگولاتوری اعلام کرده‌ایم و منتظر فیدبک رگولاتوری هستیم.»

راه‌اندازی رسمی سرویس پیامک امن، فاز دوم همگرایی خدمات سیار و فاز سوم سیم‌کارت هوشمند از اهداف امسال گروه شاتل موبایل اعلام شد.


دردسر فیلترینگ برای اپراتورها


کریم‌بیگی در پاسخ به سؤال خبرنگار «کارنگ» درباره کاهش کیفیت اینترنت با وجود افزایش تعرفه‌ها و همچنین تأثیر فیلترینگ بر عملکرد اپراتورها توضیح داد: «این موضوع پیچیده است و ارائه خدمات برای اپراتور دیگر قابل‌ سرمایه‌گذاری نیست. از طرفی مشتریان نیز افزایش کیفیتی مشاهده نمی‌کنند. با وجود کاهش کیفیت، با گسترش شبکه فیبر نوری، خدماتی به سبد خدمات اپراتورهای اضافه شده و با توسعه پرشتاب پیش می‌رود، ولی درباره سرویس‌های تلفن همراه بزرگ‌ترین چالش ما فیلترینگ است. حتی اگر کیفیت اینترنت افزایش یابد، دوسوم ترافیک از VPNها عبور می‌کند و این باعث کاهش کیفیت می‌شود و بخش قابل‌ توجه تجربه مشتری تحت‌تأثیر این اتفاق است.»

او ادامه داد: «از طرفی نرم‌افزارهای [فیلترشکن] رایگان علاوه‌بر خطرات امنیتی و زامبی کردن کاربر، باعث ایجاد ترافیک تورمی می‌شوند. موضوع بعدی این است که بیشتر سرویس‌های قابل‌ استفاده مخاطبان ترافیک داخلی حساب می‌شود و در این ساختار درآمد اپراتور به ۳۴ درصد درآمد اصلی کاهش پیدا می‌کند که همین اتفاق باعث زیان مضاعف می‌شود.»

در ادامه محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیئت‌مدیره گروه فن‌آوری و اطلاعات شاتل‎، بیان کرد: «ما به‌عنوان اپراتور موظفیم بین تعرفه و کیفیت خدمات خود تعادل ایجاد کنیم، اما نکته این است که در بازار بسیار رقابتی که یازده اپراتور وجود دارند، تعرفه‌گذاری هیچ منطقی ندارد. افزایش قیمت نیز اثر تورمی هزینه‌هاست و همیشه باعث افزایش کیفیت نمی‌شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/evsl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.