رئیس‌جمهوری: با امن‌شدن فضا محدودسازی اینترنت متفاوت خواهد شد

در حالی ابراهیم رئیسی رفع محدودیت اینترنت را به امن شدن فضا موکول می‌کند که در بیش از دو ماه گذشته اختلال و محدودیت اینترنت هر روز بیشتر و پیچیده‌تر شده است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رئیس جمهوری در سخنرانی امروز خود در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو اعلام کرد که وعده‌هایش در مورد اینترنت در زمان انتخابات را به یاد دارد و لازم نیست کسی به او یادآوری کند.

ابراهیم رئیسی دلیل بسته شدن و محدودیت اینترنت اخلالی است که دشمن در این فضا ایجاد کرده است. او در این مورد گفت: «دشمن در این فضا اخلال و ناامنی ایجاد کرد و می‌خواست این بستر را بستر اخلال و ناامنی و اغتشاش در کشور قرار بدهد. یک محدودسازی شده و حتما بدانید در وضعیت امن شرایط متفاوت خواهد شد.»

او از خواستش از وزیر ارتباطات برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی در این شرایط گفت و اعلام کرد: «به وزیر گفتم برای کسب‌وکارها، مردم و  مخصوصا مراکز علمی و فرهنگی کاری کنید که بر بستر پلتفرم داخلی فعالیت انجام شود. تا وقتی بشود فضا را امن کرد.»

او گفت هیچ عاقلی از فضایی (فضای مجازی) که ضربه بخورد و مردم را روبه‌روی هم قرار دهد و باعث بهم‌ریختگی شود را باز نمی‌گذارد. به گفته او حتی در کشورهای دیگر هم با کوچکترین ناامنی اینترنت قطع می‌شود.

او تاکید کرد که در این بستر دشتمن ناامنی ایجاد می‌کند و تاکید کرد اگر ناامنی ایجاد نشود وضعیت حتما متفاوت خواهد شد.


محدودیت‌هایی که تشدید می‌شود


در حالی ابراهیم رئیسی رفع محدودیت اینترنت را به امن شدن فضا موکول می‌کند که در بیش از دو ماه گذشته با قطع و تشدید اختلال در اینترنت بسیاری از مردم و کسب‌وکارها با دشواری فروانی روبه‌رو شده‌اند.

همچنین این محدودیت‌ها در این مدت هر روز بیشتر و به باور کارشناسان پیچیده‌تر می‌شود. برای نمونه روز گذشته (15 آذر) از ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر محدودیت‌های جدیدی روی سیستم فیلترینگ کشور گذاشته شد. کارشناسانی که به دلیل بازداشت فعالان حوزه فناوری اطلاعات حاضر به اظهار نظر در این زمینه نیستند، به صورت غیررسمی اعلام می‌کنند که از دیروز اکثر پروتکل‌های مربوط به VPN بسته و محدودیت‌ها روی پروتکل امنیتی SSL نیز بیشتر شده است.

در همین زمینه زمینه ابتدای هفته جاری استارتاپ ابر دراک در گزارشی از افزایش اختلال‌های اینترنتی در هفته گذشته خبر داد. در این گزارش تاکید شده بود که علاوه بر افزایش اختلال اینترنت بین شهری و درون شهری در ساعاتی از روز، هفته گذشته بسیاری از پورت‌ها فیلتر شده‌اند و حتی فیلترینگ در سطح شماره پورت هم در حال انجام است.


کسب‌وکارهایی که از دست می‌روند


در حدود 80 روز گذشته بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل محدودیت اینترنت و فیلترینگ اکثر پلتفرم‌ها، روبه تعطیلی و تعدیل نیرو رفته‌اند. برخی شرکت‌ها به دلیل فیلتر اینستاگرام بخش‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ خود را نیز تعطیل کرده‌ و با نیروهایشان در این بخش‌ها نیز خداحافظی کرده‌اند.

برای نمونه در همین زمینه بزرگترین هلدینگ فعال در حوزه محتوا یعنی صباایده هفته گذشته بخش‌های از سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ خود را به دلیل ادامه فیلتر اینستاگرام تعطیل کرد. به گزارش وب‌سایت آی‌تی‌ایران این هلدینگ سرویس‌های تیک آبی که مرداد سال جاری راه‌اندازی شد و شورند که هر دو زیر مجموعه شرکت صباویژن در این هلدینگ بودند را تعطیل کرد.

بسته شدن پلتفرم پلازیو، ترندشو، انجام میدم، موبواستودیو، ابهام در ادامه فعالیت بلد و تعدیل ده‌ها نیرو در این نقشه و مسیریاب داخلی و …. از دیگر اثرات محدودیت بیش از دوماه اینترنت در کشور است.

کاهش میزان استفاده از پهنای باند و کاهش درآمد بیش از 50 درصدی اپراتورهای ارتباطی نیز از دیگر اثرات محدودیت‌های اینترنت است که رئیس جمهوری می‌گوید به خاطر ایجاد شرایط ناامن در کشور ایجاد شده است.

همچنین رئیس جمهوری در حالی صحبت از استفاده از پلتفرم‌های داخلی در شرایط محدودیت اینترنت توسط کسب‌وکارها و مردم می‌کند که به باور کسب‌وکارها پلتفرم‌های داخلی توان رقابت با پلتفرم‌های خارجی را ندارند و از طرف دیگر مشکل اعتماد کاربران به این پلتفرم‌های داخلی سبب شده که مردم هم چندان به سمت استفاده از پلتفرم‌های خارجی با وجود فیلترینگ بروند.

در همین زمینه اخیرا شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ و نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران اعلام کرده بود: «در شرایطی که بخش قابل توجهی از کاربران حاضر به استفاده و نصب اپلیکیشن‌های داخلی نیستند، انتقال کسب‌وکارهای آنلاین به این اپلیکیشن‌ها فایده‌ای ندارد.»

با این حال آمار مرکز ملی فضای مجازی اخیرا اعلام کرده که در حال‌ حاضر بیش از یک میلیون کسب‌وکار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند. با این حال جزییات این آمار و نحوه و نام فعالیت کسب‌وکارها روی این پلتفرم‌های داخلی منتشر نشده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3xs4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.