ردپای بلاکچین در زنجیره تأمین

درباره کسب‌و‌کار «وی‌چین»

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حالی که اغلب اوقات نام بلاکچین با ارزهای دیجیتال گره خورده، اما استفاده‌های دیگری نیز از آن می‌شود. به عنوان مثال، بلاکچین در جهت شفافیت و سهولت در زنجیره تأمین کاربرد دارد.

صنعت لجستیک با چالش‌های متعددی همچون جمع‌آوری داده‌های اشتباه، نامطمئن و غیرشفاف مواجه است. اغلب، داده‌ها با کیفیت یا کمیت پایین (یا حتی کاملاً اشتباه) ارائه می‌شود و تمام ذی‌نفعان نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.
پلتفرم مبتنی بر بلاکچین «وی‌چین» (VeChain) با نمادVET، به دنبال بهبود فرایندهای مدیریت زنجیره تأمین با عملکردهای تخصصی است. کاربرد اصلی آن برای تعیین اصالت و کیفیت محصولات خریداری‌شده با تکیه بر دفترحساب توزیع‌شده غیرقابل دستکاری است.

نحوه کار وی‌چین این‌گونه‌ است که هر محصولی در شبکه یک شناسه یکتا دارد که VID نامیده می‌شود و می‌تواند برای شناسایی و رهگیری محصول و تاریخچه مالکیت آن استفاده شود. می‌توان این شناسه را توسط یک کدQR یا برچسب RFID به محصول الصاق کرد و سپس در هر مرحله از زنجیره تأمین (تولید مواد اولیه، انبارداری، انتقال و پخش توسط کانال‌های توزیع) از تجهیزات متصل به اینترنت استفاده کرد و محصول را ردیابی و مشاهده کرد.

استفاده از حسگرها کمک می‌کند تا بتوان تمام اطلاعات مربوط به محصول را به طور مداوم کنترل کرد. این اطلاعات به صورت وجود مشکلات می‌توانند به ذی‌نفعان مربوطه اطلاع داده شوند. مثلاً اگر یک دارو خارج از محدوده دمای لازم نگهداری شود یا یک عامل بیماری‌زا در محصولات غذایی کشف شود، از تولیدکنندگان گرفته تا مشتریان از آن مطلع می‌شوند و به این ترتیب امکان تشخیص زودهنگام مشکل و کنترل کیفیت فراهم می‌شود. این اطلاعات به کسب‌وکارها حتی امکان مذاکره بهتر با شرکت‌های بیمه‌گذار را می‌دهد.

خرده‌فروشی والمارت شعبه چین، هم‌اکنون برای رهگیری ۲۳ گروه از محصولات از این پلتفرم استفاده می‌کند و این اطلاعات را در اختیار مشتریان نهایی هم قرار می‌دهد. همچنین خودروساز چینی BYD و گروه BMW از وی‌چین برای تأیید اصالت کارکرد و سوابق خودروها در بازار ثانویه و همچنین ثبت ردپای کربنی خودروها و اهدای امتیاز به رانندگان استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hyog
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.