کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
رقابت بر سرخوان خردهفروشی
دیجیکالا پادشاه فروش آنلاین کشور است و افق کوروش امپراتوری فروشگاههای زنجیرهای را دارد؛ آمارهای تازهمنتشرشده این دو را با یکدیگر مقایسه کردهایم
خردهفروشیهای آنلاین با سرعتی حیرتانگیز در حال گسترشند برخی مثل دیجیکالا که یکی از موفقترین خردهفروشیهای آنلاین کشور محسوب میشود، یک سر و گردن از بقیه بالاتر ایستادهاند و برخی نیز که مثل افق کوروش هم به صورت آنلاین و هم آفلاین فعالیت میکنند، روی دور پیشرفت هستند. این گزارش مقایسهای میان گروه دیجیکالا و فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش است.
بازار دو میلیارد دلاری خردهفروشی آنلاین
بر اساس گزارشهای رسمی، ارزش حقیقی تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۹ رقمی در حدود ۱۵۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان معادل حدود ۲۵/۰ درصد جیدیپی کشور بدون احتساب نفت است، یعنی رقمی برابر ۶۳ میلیارد دلار. بر اساس برآوردها، تعداد خردهفروشیهایی که بر بستر شبکههای اجتماعی در کشور فعالیت دارند، عددی در حدود ۸۰۰ هزار فروشگاه است.
دادههای رسمی وجود ندارد اما تخمین زده میشود که این تعداد خردهفروشی آنلاین سهمی ۲/۳ درصدی از بازار تجارت الکترونیک کشور به ارزش دو میلیارد دلار داشته باشند. در چنین بازار پرتقاضایی، دیجیکالا و افق کوروش مثل بسیاری از فروشگاههای دیگر سعیشان بر این است که نیازهای مشتریان را پاسخ دهند و به نظر میرسد هر دو شرکت بنا به آمار و ارقامی که درباره خودشان منتشر کردهاند، در این کار به موفقیتی نسبی رسیدهاند.
فروش و ارزش بازار دو پلتفرم
گروه دیجیکالا ۱۳ زیرمجموعه دارد. این شرکت میگوید در سال ۹۹ ارزش خالص کالاهای فروخته شدهاش ۱۵۱ درصد رشد داشته است. این شرکت متوسط رشد سالانه فروش در هشت سال گذشته را ۱۰۷ درصد اعلام کرده است.
از آنسو افق کوروش اولین فروشگاه زنجیرهای کشور است که در بین صد شرکت برتر در جایگاه ۳۵ ایستاده است. افق کوروش در بازار سرمایه ۲۱ هزار و۹۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده و آنطور که مدیرعامل این شرکت در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه گفته، فروش خالص شرکت در سال ۹۹ با رشدی ۶۷ درصدی از ۹۱۱ میلیارد تومان به ۱۵۲۶ میلیارد تومان رسیده است.
همچنین سود خالصش از ۵/۵۱ میلیارد تومان به ۸/۱۶۰ میلیارد تومان افزایش داشته که حاکی از رشدی ۲۱۲ درصدی در این بخش است. میزان سرمایه افق کوروش نیز در سال ۹۹ پنج برابر شده و مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
تعداد سفارشهای روزانه دیجیکالا…
بر اساس گزارش دیجیکالا، تا پایان سال گذشته ۱۵۲ هزار و ۴۰۶ کسبوکار بهعنوان فروشنده با این مجموعه همکاری میکردهاند. تعداد روزانه سفارشهای دیجیکالا مشخص نیست اما این گروه در بخشی از گزارش خود به یکی از روزهای پاییزی سال گذشته اشاره کرده که در آن ۵/۱ میلیون سفارش دریافت کرده است.
روزی که احتمالا رکورد این فروشگاه بوده که روی آن تاکید شده است. افق کوروش اما دقیق گفته روزانه ۷۰۰ هزار فاکتور صادر میکند و سفارشها از ۲۷۰۰ فروشگاه که یکسوم آنها نمایندگی افق کوروش را دارند، به دست مشتری میرسد. هنوز حدس زدن اینکه کدام برند در تعداد سفارش روزانه پیش است کمی سخت است…
لجستیک و حملونقل
تحویل بهموقع سفارش (OTD) یکی از شاخصهای مهم رضایتمندی مشتریان است. دیجیکالا گفته تأمین و ارسال کالاها در ۹۵ درصد مواقع دقیق و سر وقت بوده است. همچنین بیش از ۱۳ هزار فروشنده نیز به صورت مستقل از لجستیک دیجیکالا، کالای خود را به دست خریداران میرسانند.
شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش نیز مدعی است خریدهای اینترنتی را با لجستیکی متشکل از ۶۰۰ ماشین حمل بار، در کمتر از یک ساعت به مشتریان تحویل میدهد. این فروشگاه روزانه بیش از ۴۰ هزار سفارش را به مشتریان خود تحویل میدهد.