رمزارزها قانونی می‌‌شوند؟

انقلاب رمزارزی برزیل

زمان مطالعه: 2 دقیقه

وقتی نایب بوکله، رئیس‌جمهور کشور کوچک و دورافتاده السالوادور، این کشور را به اولین کشوری تبدیل کرد که بیت‌کوین در آن وضعیت قانونی دارد، بسیاری در طبقات سیاسی بین‌المللی روی خوشی به او نشان ندادند. از آن زمان هم تعداد کشورهایی که جا پای او گذاشته‌اند، بسیار کم بوده و هیچ‌کدام هم از اقتصادهای برتر جهان نبوده‌اند.

حالا اما به نظر می‌رسد که برزیل در اقدامی نامنتظره در آستانه تبدیل‌شدن به اولین اقتصاد پیشرو در جهان است که رمزارزها را به شکلی قانونی می‌کند. این در حالی است که سیاست‌ها و شخصیت جنجالی «ژایر بولسونارو» همواره ضدیتی قوی با رمزارزها داشته و در پی محدودسازی استفاده از آنها در کشور برزیل بوده است. با این حال گویا دو حزب کارگر و سوسیال‌دموکرات توانسته‌اند با همکاری هم دست به تنظیم لایحه‌ای بزنند که در سنای این کشور بررسی شود.

مجلس سنای برزیل قرار است در مورد این لایحه رأی دهد که هدف آن تنظیم قوانین خاص و مشروعیت‌بخشیدن به دارایی‌های دیجیتال و رمزارزها در بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین است. این لایحه که با کد 3825/2019 شناخته می‌شود، پس از تأیید کمیته امور اقتصادی کشور در روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس سنای برزیل به رأی‌گیری گذاشته می‌شود و دستورالعمل‌های نظارتی خاصی را برای بازار دارایی دیجیتال برزیل، از جمله پیاده‌سازی یک سیستم صدور مجوز مبادله پیشنهاد می‌کند.

این لایحه که توسط سناتور «فلاویو آرنس» ارائه شده، به‌طور خاص به‌دنبال قانون‌گذاری بر خدمات مربوط به عملیات انجام‌شده با رمزارز در پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی است. این اولین‌بار است که چنین لایحه‌ای در آمریکای جنوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این لایحه آمده است: «نظارت و بازرسی دارایی‌های دیجیتال بر عهده بانک مرکزی کشور و همچنین کمیسیون بورس و اوراق بهادار برزیل (CVM) که معادل SEC آمریکاست، خواهد بود.»

به گفته موافقان، هدف این لایحه، تنظیم جرائم مرتبط با رمزارزها و تحت نظر قرار دادن بازار غیرقابل تنظیم زیر نظر ناظران مالی در تلاش برای مدیریت و نظارت بر صنعت نوپاست. این دستورالعمل‌ها تعاریف دقیقی از آنچه ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی، مانند صرافی‌ها و آنچه رمزارز را تشکیل می‌دهد، ارائه می‌کند؛ از جمله اقداماتی برای مبارزه با پول‌شویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی و همچنین مجازات‌هایی برای «متقلبانه» یا «مدیریت بی‌ملاحظه» مبادلات رمزارزها در قانون پیشنهادی در نظر گرفته شده‌اند.

این لایحه پس از تصویب بالقوه در مجلس سنا، باید توسط مجلس سُفلی و مجلس نمایندگان برزیل؛ متشکل از نمایندگان تمام ایالت‌های برزیل و منطقه فدرال نیز به تصویب برسد. پس از این دو تصویب، سرنوشت این لایحه در دستان «ژایر بولسونارو»، رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود که می‌تواند این لایحه را تأیید یا وتو کند.

«رافائل بزرا»، مدیر نظارت شورای کنترل فعالیت‌های مالی برزیل در یک پیام ویدئویی گفت: «جهان منتظر کشورهای عقب‌مانده نمی‌ماند. مهم است که در آینده نزدیک خود را در حوزه رمزارزی در میان آنها قرار ندهیم. هرچند تعداد کشورهایی که به رمزارزها رسمیت بخشیده‌اند کم است، اما عموم کشورهای پیشرو به‌طور مستمر در حال تحقیق و توسعه برای به‌کارگیری رمزارزها به شکل کنترل‌شده‌تری هستند. برزیل،‌ به‌عنوان اقتصادی پیشرو، نمی‌تواند عقب‌ماندن و ضررهای بالقوه آن را در زمینه رمزارزی متحمل شود.»

در عین حال، بسیاری هستند که می‌گویند عبارت «قانونی‌کردن» تنها بخشی از تلاش دولت برزیل برای جلوگیری از فرار مالیاتی با استفاده از رمزارزها و کنترل بیشتر بر این فضاست. ادبیات مورد استفاده در این لایحه به‌وفور به این تمایلات اشاره دارد و بسیاری به سوابق و اظهارنظرهای جنجالی ژایر بولسونارو اشاره می‌کنند تا بدبینی‌های خود درباره این لایحه را ابراز کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/12gj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.