کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مدتهاست رانندگی برای اوبر و لیفت به عنوان راهی عالی برای کسب درآمد اضافی تبلیغ میشود. گروه فناوری خودران آرگو آی همراه با فورد و لیفت، ماه گذشته اعلام کردند آزمایش زمستانی این خودرو را امسال در میامی و آستین با هزار وسیله نقلیه خودران با نام مستعار «روبوتاکسی» آغاز خواهند کرد. این مرحله ادامه آزمایش کروزرهای خودران فورد در میامی است که از سال ۲۰۱۸ شروع شده است.
نتایج این آزمایشها در فلوریدا که دارای بیشترین تراکم رانندگان در کشور است، فوریت بیشتری خواهد داشت. اوبر اعلام کرده بود که پیش از همهگیری کووید ۱۹ تقریبا ۱۰۰ هزار راننده در فلوریدا کار میکردهاند؛ معادل تقریبا یک کارگر از هر ۱۰۰ کارگر در این ایالت. لیفت از بیان تعداد رانندگان خود در فلوریدا خودداری کرده است. در حالی که کارشناسان بر این باورند بعید است صددرصد ناوگان خودرورانی خودمختار شود، شروع آزمایشها نشان میدهد روبوتاکسی سریعتر از آنچه تصور میشد رشد خواهد کرد. اسد حسین، تحلیلگر ارشد گروه دادههای سرمایهگذاری پیچبوک که در صنعت اتومبیلهای خودران فعال است، گفته تا سال ۲۰۳۰ اوبر و لیفت خودران رایج میشود. حسین گفته است: «ارزش افزوده بزرگ در اینجا بینیازی پرداخت هزینه کار یک راننده است. شما هزینه حملونقل را کاهش میدهید، اما از طرف دیگر آنچه برای رانندگان اتفاق میافتد یک سؤال مهم است.»
این صنعت در جواب ترس از تصاحب مشاغل توسط رباتها گفته است مشاغلی که حذف میشوند، احتمالا با مشاغل جدیدی که اتومبیلهای خودران ایجاد میکنند، جبران میشود، مانند مدیریت ناوگان برای سرویس، نگهداری وسایل نقلیه، نیاز مستمر به سنجش ایمنی و ترسیم نقشه شهرهای جدید.