کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ما روزنامهنگاران و خبرنگاران معمولاً یکی از بیشترین تبریکهایی که در روز خبرنگار دریافت میکنیم از سوی مدیران و کارشناسان روابط عمومی است.
اما امسال که به روز روابط عمومی رسیدیم، این سؤال برایم مطرح شد که چند بار این روز را به دوستانمان در روابط عمومی تبریک گفتهایم.
نوک پیکان هر نهاد و کسبوکاری در ارتباط با رسانه را روابط عمومیها شکل میدهند. شاید از دید ما روابط عمومی کار پیچیده و سختی نیست و شاید بسیاری از شرکتها وقتی که هیچ مشکلی ندارند این جایگاه را درک نمیکنند، ولی هنگامی که با مشکلی مواجه میشوند اولین نقطه تماس، روابط عمومی است.
برای یک رسانه کسبوکاری مانند «کارنگ»، شاید حضور فردی در روابط عمومی که بتواند تعامل دوسویه برقرار کند یک موهبت است.
باید مطرح کنم که نه کار رسانه بیایراد است و نه کار روابط عمومی، اما درک این دو حوزه از یکدیگر میتواند نقطهعطفی رقم بزند که هر دو طرف خروجی مطلوبی داشته باشند.
اما در روابط عمومی امروزی دیگر نمیتوان موضوع این حوزه را به رسانه محدود کرد. روابط عمومی در عمل چهره یک برند را میسازد. شاید شما بتوانید بسیاری از برندهای بزرگ و کوچک را با مدیر روابط عمومی که در آن فعالیت میکند مورد سنجش قرار دهید. حضور برخی افراد میتواند نگاه اذهان نسبت به یک شرکت کوچک را تغییر دهد و در طرف مقابل، یک فرد نادرست در جایگاه نادرست ممکن است برند یک شرکت بزرگ را نابود کند.
جای تأسف است که همین امروز بسیاری هستند که جایگاه روابط عمومی را در شرکت و نهاد خود تشریفاتی قلمداد میکنند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که روابط عمومی مناسب، هویت یک برند را میسازد.
در این بین برخی واحد روابط عمومی را با واحد تبلیغات و حتی منشی دفتر مدیرعامل یکی میدانند. اما روابط عمومی واحد تبلیغات نیست؛ روابط عمومی یک نیاز است که باید به صورت هنرمندانه مدیریت شود.
در بسیاری نقاط، کار رسانه و روابط عمومی شبیه یکدیگر است و در مواردی همپوشانی جدی وجود دارد، اما در نقاطی دیگر با یکدیگر دچار چالشهایی از نوع نگاه به یک موضوع میشوند. روابط عمومی وظیفه دارد منافع نهاد و شرکت متبوع خود را دنبال کند و در مواقعی این موضوع لزوماً همراه و همسو با سیاستهای رسانه نباشد. این نقطه دقیقاً همان جایی است که حتی ممکن است با دوستان خود نیز دچار چالش شویم. در طول سالها کار رسانه در موارد متعددی با دوستان خود دچار چالش شدهایم و همین بالا و پایینها برخی روابط دوستانه را دچار مشکل کرده، ولی در اکثر مواقع این هنر روابط عمومی است که رابطه را پایدار نگه داشته است.
فردی که وارد روابط عمومی میشود باید مجموعهای از هنرها را کنار هم قرار دهد تا بتواند در کار خود موفق شود؛ بتواند رابطه منطقی با کارفرمای خود شکل دهد و به منافع خود در خارج از مجموعه با مهارت هرچه تمامتر دست پیدا کند و همین موضوع مجموعهای از انعطافپذیری و مهارت نرم را در کنار خود میطلبد.
روز روابط عمومی را به تمامی دوستان و همراهانی که در این سالها با یکدیگر همراهی و همکاری کردیم تبریک میگویم.