کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
رویداد جذب سرمایه در حوزه بازی و سرگرمی، در قالب سیویکمین دوره از سلسله رویداد دوشنبههای استارتاپی، در تاریخ 12مهر توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و به همت کارن کراد، برگزار شد.
هدف از برگزاری این رویداد کاهش چالشهای جذب سرمایه برای کسبوکارها و همچنین ارتباطدهی تیمهای استارتاپی و طرحهای سرمایهپذیر و سرمایهگذاران فعال در زیستبوم استارتاپی بود که به دو صورت حضوری و آنلاین اجرا شد.
در این رویداد، 90 کاربر آنلاین شامل سرمایهگذاران، شتابدهندهها، رسانهها و فعالان و علاقمندان زیستبوم نوآوری و جمعی از سرمایهگذاران به صورت حضوری شرکت داشتند.
نسرین صلحخواه، کارشناس توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، در خصوص اهمیت برگزاری این رویدادها و ارتباطدهی دو طرف این اکوسیستم گفت: « همه استارتاپها برای توسعه خود و عملیاتی کردن برنامههایشان، نیازمند جذب منابع هستند و برای جذب این منابع، باید ایده خوب، تیم توانمند و همه ویژگیهایشان را به صورت جذاب به سرمایهگذاران ارائه کنند. بنابراین جذب سرمایه، نیازمند ارائه جذاب به سرمایهگذار و بستری برای این ارائه است.»
صلحخواه در ادامه به شکلگیری رویداد دوشنبه استارتاپی پرداخت و بیان کرد: «دوشنبههای استارتاپی، یک رویداد نیست، بلکه یک فرایند برای توانمندسازی است. این فرایند از دو ماه قبل از رویداد آغاز میشود، پس از انتشار فراخوان، تیمها غربال میشوند و برای آنها، کارگاههای توانمندسازی برگزار میگردد. موضوع این کارگاهها، نحوه ارائه به سرمایهگذار، نکات حقوقی و نحوه تعامل با سرمایهگذار است. در ادامه این فرایند، جهت عملیاتی کردن مباحث مطرحشده در این کارگاهها، جلسات پیشارائه و منتورینگ انجام میشود.»
او همچنین گفت گفت: « بخش مهمی که در بحث جذب سرمایه وجود دار، بستر مناسب برای ارائه است. بستر مناسب برای ارائه به سرمایهگذار، همان شبکهای از سرمایهگذاران مشتاق و علاقمند به سرمایهگذاری است که توسط این رویدادها، با طرحها و استارتاپها آشنا میشوند.»
سید مهدی سادات حیاتشاهی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق درباره حوزه بازی و سرگرمی گفت که این حوزه از دسته کسبوکارهای بسیار جذاب است اما در حوزه اقتصاد چندان مورد توجه نبوده است: او افزود: «این حوزه به مراتب با زیرکی توانسته که جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا کند. ما در کشور خودمان، 200 شرکت فعال در حوزه بازی، سرگرمی و اسباببازی داریم؛ این تعداد شرکتهای ثبتشده است.
سادات در ادامه بررسی روند رشد حوزه بازی و مشکلات پیش روی آن گفت: «تعداد زیادی مجموعه در قالب تیم در این حوزه فعالیت میکنند که هنوز شکل حقوقی نگرفتهاند. با توجه به این تعداد و همچنین قیمتگذاریها در خارج از کشور، ظرفیتهای خوبی برای توسعه این شرکتها و زمینهسازی برای صادرات در حوزه بازی و سرگرمی، فراهم است.»
علی شیرکرمی، مدیر اجرائی و هماهنگی شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباببازی درباره فعالیت این سازمان گفت: «شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباببازی، از سال 1380 شروع به فعالیت کرده است و هدف آن، حمایت از طرحهای این حوزه است. این شورا رویدادهای حمایت ه مبرگزار میکند تا از این طریق بتواند از ایدههای نو و خلاقانه حمایت کند و در توسعه و تولید، نقش داشته باشد.
در ادامه این رویداد، 6 استارتاپ فعال در حوزه بازی و سرگرمی، به ارائه طرحهای نوآورانه و فناورانه خود به منظور جذب سرمایه پرداختند که به شرح زیر است:
ارائه استودیو بازیسازی قلنج
استودیو قلنج فعالیت خود را از سال ۹8 آغاز کرده است و هدف این تیم تولید بازیهای باکیفیت برای بازار بینالملل است. این مجموعه تاکنون چهار بازی با نامهای ریسک، کلنجار، جاخالی و شلمرود افسانهای تولید کرده است که مجموعا در حدود 70 هزار کاربر به خود اختصاص داده است.
این تیم، متقاضی سرمایهای به مبلغ ۱/۵ میلیارد تومان است.
ارائه رسانه پرداز آمیتیس
محصول این تیم، بازی خلیج عدن است. این عنوان یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص تحت پلتفرم Android و iOS است که روی بازارهای تلفن همراه منتشر خواهد شد و کاربران و علاقمندان به این عنوان و این سبک از بازیها به صورت آنلاین میتوانند با یکدیگر رقابت کنند. همچنین مسابقات ملی این بازی در انجمن بازیهای الکترونیک تعریف خواهد شد که عاملی برای هک رشد پروژه خواهد بود.
سرمایه مورد نیاز این شرکت دانشبنیان، مبلغ ۳/۳ میلیارد تومان است.
ارائه مرکز بازیهای اشتراکی بازیگوشی
محصول این مجموعه، پلتفرم ارائهدهنده بازیهای تحت وب (html5) است. کاربران با ورود به وبسایت بازی گوشی بدون پرداخت اشتراک و بدون نیاز به نصب بازیهای دیگر میتواند همه بازیها را انجام دهند. در این پلتفرم سعی شده است مجموعهای از بازیها در ژانرهای متفاوت مانند کلمات، کوییز، آرکید و… ارائه شود. همچنین این بازیها قابلیت شخصیسازی متناسب با نیاز سازمانهای مختلف را دارند.
سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ 5میلیارد تومان است.
رایموند هنر پویان
این محصول یک بازی آنلاین اول شخص اکشن است که برای پلتفرم تلفنهای همراه هوشمند طراحی شده و بر بستر موتور بازیسازی آنریل 4 توسعه یافته است. به طور کلی کاربران این محصول شامل سه دستهاند: کاربرانی که از بازیهای رایج و معمولی در بازار خسته شده و دنبال تجربه بهتر و عمیقتری هستند، کاربرانی که به صورت حرفهای بازیهای موبایلی را دنبال میکنند و موبایل کنسول همراه این کاربران است و دسته سوم، کاربرانی که به بازیهای کنسولی و پیسی علاقمند هستند و دوست دارند در موبایل هم بتوانند تجربه مشابه کنسول را داشته باشند.
سرمایه درخواستی شرکت دانشبنیان رایموند هنر پویان، مبلغ 6 میلیارد تومان است.
ارائه قهرمان کوچولو
این مجموعه که به صورت آنلاین در رویداد حاضر بود، با طراحی صحنهها و گرافیک ویژه و متناسب با ویژگیهای کودکان اتیستیک، سناریو اختصاصی، کدنویسی پیشرفته، شبکهسازی قدرتمند و بازاریابی، حرفهای شروع به فعالیت کرده است. همچنین بررسی سایر نیازهای خانوادههای دارای کودکان اوتیسم و تامین سایر خدمات از جمله ارزیابی و امتیازدهی به کلینیکهای توانبخشی، معرفی متخصصین، استعدادیابی کودکان، ایجاد پرونده الکترونیک، فروش اسباببازی و سایر کالاهای مورد نیاز افراد این طیف، آموزش خانوادهها و… از جمله برنامههای این تیم است. این مجموعه بستر نرمافزاری طراحی کرده است که با تعیین مسیر قهرمانی بسته به نیاز کودک یا انتخاب والد یا مربی برای قرارگیری انواع محتواهای مرتبط با اتیسم برای کودک مناسب است.
این تیم متقاضی 500 میلیون تومان سرمایه است.
ارائه پایا هیدرولیک جم
محصول این مجموعه، شبیهساز ترن هوایی به نام توفان است. دو کاربر پس از نشستن در کابین و نصب عینکهای واقعیت مجازی بر روی چشمان و بستن محافظ، آماده یک سفر هیجانانگیز میشوند. این دستگاه شامل دو عدد عینک واقعیت مجازی و دارای ابعاد 370 سانتیمتر طول و 250 سانتیمتر عرض و 285 سانتیمتر ارتفاع است. این محصول قابل استفاده در تمامی مکانهای تفریحی سرپوشیده و روباز اعم از پاساژها و مجموعههای تفریحی و شهربازیها و… است.
سرمایه مورد نیاز این شرکت دانشبنیان، 7 میلیارد تومان است.
استارتاپها پس از ارائه محصولات و خدمات خود به سرمایهگذاران، صندوقهای پژوهش و فناوری، صندوقهای جسورانه و صاحبان صنایع در جلسه پرسشوپاسخ شرکت کردند و به سوالات کاربران آنلاین و حاضران، پاسخ دادند. پس از ارائه تیمها و برگزاری جلسه پرسشوپاسخ، مجموعههای علاقهمند به سرمایهگذاری با استارتاپها ارتباط برقرار میکنند و به این صورت فرایند سرمایهگذاری طی میشود.
در صورتیکه یکی از عاملان سرمایهگذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، پس از ارزیابی و تایید طرح و مدل کسبوکار، تصمیم به سرمایهگذاری جسورانه روی آن طرح بگیرد، صندوق نوآوری و شکوفایی میتواند تا ۸۰درصد سرمایه جسورانه مورد نیاز آن استارتآپ یا طرح سرمایهپذیر را تامین کند.