کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
قرض، وام، اعتبار و مفاهیمی از این دست در کشور ما شاید عمری به درازنای تاریخ داشته باشند و قرنهاست که افراد در ایل، روستا، شهر و بازار بهواسطه اعتباری که برآمده از شناخت دیگران از نحوه زیست آنها و تعهدپذیریشان بوده این امکان را داشتهاند تا پول، کالا یا خدماتی را به وقت نیاز برای مدتی در اختیار داشته باشند و دوباره برگردانند. امکانی که در دهههای اخیر با بههمخوردن مناسبات اقتصادی، طبقاتی و… دیگر فقط میتوانست بخش اندکی از نیازهای جامعه را پوشش دهد. البته رسم گرو گذاشتن چیزی باارزش در ازای دریافت پول و همچنین ضمانت شدن توسط دیگران نیز ازجمله روشهای قابل استفاده در این زمینه بوده است.
با افزایش جمعیت، گسترش زندگی شهرنشینی و بزرگ شدن اقتصاد جهان، در یکی دو قرن گذشته صنعت بانکداری، در کنار روال قدیمی، شکلهای جدیدی از وام را به وجود آورد و بانکها نیز براساس امکاناتی که سیستم بروکراسی مدرن در اختیار آنها قرار میداد اقدام به دادن وام میکردند که این روش مزایا و معایب خاص خود را داشته و البته همچنان دارد. سیستم بانکی برای اعتماد به افراد در راستای کاهش نرخ نکول بیشتر تمرکز خود را روی دریافت وثیقه و ضمانت افراد گذاشته بود و کمتر سبک زندگی انسانها در اعتماد بانکها نقش داشت.
با اینهمه، در یکی دو دهه اخیر، فناوری دیجیتال، جهان را با تغییراتی قابل توجه همراه کرده؛ تغییراتی که موجب ایجاد نیازهای جدیدی شده و البته همین فناوری برای این نیازها راهحلهایی از جنس فناوری اطلاعات ارائه داده و میدهد. لندتک یکی از این راهحلهاست؛ راهحلی که به کمک افراد میآید تا مجبور نباشند برای تهیه کالاها و خدمات لازم تا زمان تأمین هزینه صبر کنند و البته گیرودار کاغذبازیهای بانکها را هم ندارد؛ راهحلی که در اوضاع بد فعلی کمک میکند تا چرخهای زنگزده اقتصاد کمی تکان بخورند و تولید رونق بگیرد. لندتک میتواند دوباره اعتبار افراد را علاوهبر روشهایی که بانکها به کار میبرند، از طریق بررسی سبک زندگی افراد و جزئیاتی از این دست مشخص کند؛ این موضوع حتی به بهبود رفتارهای اجتماعی افراد در جامعه منجر میشود و همچنین نوعی عدالت اجتماعی را در جامعه رقم میزند؛ بهنحوی که گرفتن تسهیلات خرد برای بخش بزرگتری از جامعه امکانپذیر باشد.
البته لندتک را نباید صرفاً یک فناوری در نظر گرفت. لندتک، در صورت توسعه، قرار است موجب شکلگیری سبکی از زندگی شود که میتوان آن را «زندگی اعتباری» نامید. این فناوری هم مانند دیگر فناوریها، در کنار مزایایی که دارد، ممکن است چالشهایی جدی و گاه حتی خطرناک برای جامعه به همراه داشته باشد. انباشت بدهی فراتر از توان بازپرداخت به دلیل نبود سواد مالی، نمونهای از این چالشهاست که علاوه بر زندگی افراد، کسبوکارها را نیز با مشکلات جدی مواجه میکند.
کارخانه نوآوری رسانه راهکار با توجه به اهمیتی که لندتک برای جامعه امروز پیدا کرده و نیاز به شکل گرفتن اکوسیستم این حوزه، امسال تصمیم به برگزاری رویداد لندتک ایران گرفته است؛ رویدادی که قرار است در آن فعالان این حوزه با قرار گرفتن زیر یک سقف و گفتوگو درباره محورهای مختلف و شبکهسازی، جنبههای مثبت لندتک را توسعه دهند و راهکارهایی برای کاهش جنبههای منفی آن بیابند.
با توجه به اهمیتی که ارتباط میان بازیگران این حوزه در زمینههای مختلف، بهویژه در روشهای اعتبارسنجی، دارد، امیدواریم برگزاری این رویداد تولدی باشد برای اکوسیستمی که قرار است در میان این سختیها زندگی را برای مردم ایران قدری راحتتر کند.