کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رگولاتور کالیفرنیا در پی احقاق حقوق رانندگان است

اوبر و لیفت و یک حکم فلج‌کننده در کالیفرنیا

اوبر و لیفت چند هفته فرصت دارند تا از حکم رگولاتور ایالت کالیفرنیا مبنی بر اینکه رانندگان آنها در این ایالت باید به عنوان کارمند طبقه‌بندی شوند نه پیمانکاران مستقل، پیروی کنند. بر اساس قانون کار ای. بی. فایو ایالت، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا حکم داد که رانندگان اوبر و لیفت را کارمند می‌داند. این نهاد مسئول نظارت بر «شرکت‌های شبکه حمل‌ونقل» در ایالت است.

شرکت‌ها تا اول ژوئیه فرصت دارند تا اطلاعات مربوط به غرامت و طبقه‌بندی کارکنان را به ایالت ارائه دهند. اگر آنها ضرب‌الاجل را از دست دهند، کمیسیون می‌تواند مجوز فعالیت آنها را در کالیفرنیا لغو کند.

این حکم می‌تواند اوبر و لیفت را در این ایالت فلج کند. یک مطالعه از تجزیه و تحلیل گروه تحقیقاتی برکلی نشان داد که طبقه‌بندی رانندگان اشتراکی به عنوان کارمندان تمام‌وقت باعث کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی تعداد رانندگانی است که در حال حاضر در آن ایالت کار می‌کنند.

مدت‌هاست که اوبر و لیفت مدعی شده‌اند رانندگان آنها شرایط لازم را برای طبقه‌بندی به عنوان کارمندان تمام‌وقت ندارند. در حالی که هر دو شرکت در ابتدا از انطباق با ای. بی. فایو خودداری کردند، اوبر بعداً تغییرات جزئی در پلتفرم خود ایجاد کرد تا رانندگان به مزایای بیشتری مانند مرخصی استعلاجی با حقوق دسترسی داشته باشند.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «اوبر همچنان به مزایا و حمایت‌های گسترده از رانندگان متعهد است. اگر تنظیم‌کننده‌های کالیفرنیا شرکت‌های اشتراک‌گذاری را مجبور به تغییر مدل کسب‌وکار خود کنند، بر توانایی ما برای ارائه خدمات قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه تأثیر می‌گذارند.»

این حکم تیر دیگری در نبرد بر سر قانون کار بحث‌برانگیز ای. بی. فایو کالیفرنیاست. قانون اقتصاد گیگ الزام می‌کند که شرکت‌ها بسیاری از پیمانکاران مستقل را به عنوان کارکنان تمام‌وقت واجد شرایط برای مزایای بهداشتی، تضمین حداقل دستمزد، غرامت کارگران و تعدادی دیگر از حمایت‌های کار دسته‌بندی کنند.

نبرد قانون و اقتصاد گیگ
دانیل ایوز از ودبوش سکیورتیز گفت که قانون ای. بی. فایو اقتصاد گیگ کالیفرنیا روی سودآوری آتی سهام لیفت و اوبر اثرگذار است. ایوز گفت: «این یک ضربه بزرگ برای اوبر و لیفت است، در حالی که درگیر بیماری همه‌گیر قرن هستند. ما معتقدیم اگر این موضوع اجرا شود، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار هزینه سالانه به اوبر اضافه خواهد شد.»

اوبر و لیفت قصد دارند حدود ۱۱۰ میلیون دلار هزینه کنند تا طی ماه‌های آتی با رأی‌گیری ای. بی. فایو را سرنگون کنند. قانون محافظت از راننده و خدمات مبتنی بر برنامه، از حق رانندگان و پیک‌ها برای کار به عنوان پیمانکاران مستقل محافظت می‌کند. همچنین شرکت‌های حمل‌ونقل و تحویل را ملزم می‌کند مزایای جدیدی از جمله سلامتی و مرخصی استعلاجی با حقوق ارائه دهند.

استیسی ولز، سخنگوی طرح رأی‌گیری، گفت: «اجباری کردن یک مدل اشتغال منجر به حذف ۹۰۰ هزار شغل در زمانی می‌شود که چهار میلیون کالیفرنیایی بیکار هستند و ما رکورد 5/15 درصدی بیکاری را داریم. این دیوانگی است. تصمیم کمیسیون نمونه دیگری از این است که چرا باید این مصوبه رأی‌گیری را تصویب کنیم؛ تا یک بار برای همیشه به رانندگان سرویس و پیک‌های مبتنی بر اپلیکیشن مسیر روشنی نشان داده شود که به نفع اکثریت قاطع است.»

سهام لیفت و اوبر سقوط کرد
سهام لیفت در هفته گذشته 5/8 درصد کاهش یافته است و سهام اوبر بیش از 16 درصد سقوط کرده است، زیرا ترس از شیوع مجدد کووید 19 به طور کلی بازارها را تحت فشار قرار داده است. سهام اوبر در اوایل هفته گذشته پس از یک تلاش ناموفق برای ادغام با سرویس تحویل غذای «گراب هاب» ضربه خورده بود. سهام این شرکت پس از اعلام قرارداد 3/7 میلیارد دلاری گراب هاب با رقیب اروپایی، «جاست ایت تیک اوی» تقریباً 5 درصد سقوط کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1kas
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.