رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زمستــان سخـت

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کریسمس عجیبی برای تارگت، والمارت، آمازون و سایر خرده‌فروشان در راه است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌ها موجودی بسیار زیادی دارند و استقبال مصرف‌کنندگان کافی نیست. این یک مشکل بزرگ در فصل خرید کریسمس است.

غول‌هایی مانند «بست بای» و «بد بث اند بیاند» درگیر انبارهای پر و کاهش فروش هستند. در همین حال، طبق آخرین گزارش‌های درآمدی، خرده‌فروش‌هایی مانند آمازون و «دلار جنرال» در تابستان امسال حتی در شرایطی که وال‌استریت از شرکت‌ها درخواست می‌کند تا پر کردن انبارهای خود را متوقف کنند، شاهد افزایش ارزش موجودی بوده‌اند.


رکود در فروش


شرکت‌ها برای حفظ سطح موجودی در برابر مصارف غیرعادی مصرف‌کنندگان در سال‌های 2020 و 2021 تلاش کردند، اما سرانجام این جنون خرده‌فروشی در اوایل سال جاری کاهش یافت. در بیانیه‌های مربوط به درآمد سه ماهه اول، این کسب‌وکارها اعتراف کرده‌اند که طوری به جمع‌آوری موجودی‌های خود ادامه داده‌اند که انگار افزایش خرید مصرف‌کننده در همه‌گیری، بدون وقفه ادامه خواهد داشت. اخیراً خرده‌فروشان بزرگ با تاکتیک‌های گران‌قیمتی مانند لغو سفارش‌ها، کاهش قیمت یا بازگرداندن کالاهای کم‌فروش به انبار، به دنبال کاهش موجودی بوده‌اند.

با این حال ثابت شده است که توقف کامل انباشت موجودی برای خرده‌فروشان دشوار است. بسیاری از خرده‌فروشان برتر در درآمدهای سه‌ماهه دوم امسال خود گزارش دادند که موجودی کالاهای خود را نسبت به سه ماه قبل از آن افزایش داده‌اند.

خرده‌فروشان سرشار از موجودی، چه توانسته باشند انبار کردن موجودی‌ها را نسبت به سه‌ماهه دوم کاهش دهند یا فروشگاه‌ها را پرتر کنند، همچنان با رشد متوسط یا منفی فروش دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. کنترل کردن وضعیت این‌چنینی موجودی‌ها بسیار سخت است، زیرا سفارش‌ها از ماه‌ها قبل به تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان داده می‌شود. در حالی که برخی از خرده‌فروشان کوچک‌تر به دلیل جنون خرده‌فروشی در سال‌های 2020 و 2021 هنوز با کمبود موجودی مواجه هستند، فروشگاه‌های بزرگ توانسته‌اند سفارش‌های خود را ماه‌های پیش، درست در زمانی که تقاضای مصرف‌کننده کاهش یافت، دریافت کنند.


اثر شلاق چرمی


علاوه بر آن، اثر «شلاق چرمی» تنها باعث تسریع بحران موجودی فعلی می‌شود. در ادامه نحوه عملکرد آن توضیح داده می‌شود. فرض کنید شما مدیر یک فروشگاه در متروی ایندیاناپولیس به نام «ریچلز امیزینگ استاف» هستید؛ یک مجموعه خرده‌فروشی با فروش خوب. شما تخمین می‌زنید که در یک ماه آینده 10 نفر یک سرخ‌کن را خریداری خواهند کرد، اما برای اطمینان تصمیم می‌گیرید 20 سرخ‌کن از توزیع‌کننده خود بخرید.

با توجه به دو سال گذشته، این یک رفتار درست است که تعداد بیشتری از آنچه شما پیش‌بینی می‌کردید سرخ‌کن‌ خریده شود و اگر این‌چنین نشد، می‌توانید برای فصل تعطیلات، مقداری از آنها را ذخیره کنید. بنابراین توزیع‌کننده سفارش خود را برای 20 سرخ‌کن دریافت می‌کند.

توزیع‌کننده به همان دلیلی که خرده‌فروش سفارش خود را افزایش داده، تصمیم می‌گیرد 40 سرخ‌کن سفارش دهد. شاید او هنگام این کار، سال 2021 را به یاد می‌آورد؛ زمانی که مجبور شد هزینه حمل‌و‌نقل هوایی گران‌قیمت را برای تأمین کالاها بپردازد.

بنابراین توزیع‌کننده می‌خواهد سفارش انبوه را زودتر انجام دهد تا مطمئن شود همه چیزهایی را که ممکن است برای سال آینده به آن نیاز داشته باشد، در اختیار خواهد داشت. در نهایت این سفارش برای 40 سرخ‌کن به سازنده می‌رسد. او تصمیم می‌گیرد 80 سرخ‌کن تولید کند؛ چرا که نه؟ کسب‌و‌کار داغ است و تولید مملو از پول نقد. این‌گونه پیش‌بینی تقاضا فقط برای 10 سرخ‌کن، به 80 سرخ‌کن می‌‌رسد.

این مثال ممکن است به نشان‌دادن اینکه چرا در حال حاضر واقعاً می‌توانید یک سرخ‌کن لوکس را با 50 درصد تخفیف در بد بث اند بیاند بخرید، کمک کند. در سه ماهه دوم سال 2022، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بد بث اند بیاند 5/12 درصد موجودی بیشتری داشت، اما طبق پرونده‌های مالی، فروش 25 درصد کاهش یافت.


فصل اوج در راه است؟


مطمئناً زمان بسیار چالش‌برانگیزی برای برنامه‌ریزی سفارش‌ها به‌عنوان یک خرده‌فروش است. فیل لوی، اقتصاددان ارشد در فلکسپورت، به سردرگمی در مورد افزایش نرخ وام مسکن به‌عنوان یکی از عوامل پیچیده اشاره کرده است. اگر انتظار داریم نرخ‌های وام مسکن برای مصرف‌کننده مناسب باقی بماند، خرده‌فروشی مانند «ویفیریا پاتری بارن» باید به سفارش کاناپه‌ها و تخت‌های بیشتر برای انبارهای خود ادامه دهد.

با این حال، حتی تیزبین‌ترین پیش‌بینی‌کنندگان نیز از چیزی مطمئن نیستند. اوایل پاییز از نظر تئوری، «فصل اوج» برای خرده‌فروشان بزرگ است. کانتینرهای پر از وسیله معمولاً در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به بنادر ایالات متحده می‌روند تا در نوامبر و اوایل دسامبر به فروش بروند.

لوی می‌گوید: «با این حال حتی مشخص نیست که مردم در فعالیت‌های معمول فصل اوج شرکت خواهند کرد یا خیر. یکی از نشانه‌هایی که می‌گوید خرده‌فروشان ترسیده‌اند، در بنادر لانگ بیچ و لس‌آنجلس قابل مشاهده است که در چند سال گذشته غرق در دوچرخه‌های ورزشی، تلویزیون و… بودند. در زمانی که آنها باید شاهد واردات ثابت برای استقبال از فصل خرید در تعطیلات باشند، این بنادر شاهد کمترین تعداد محموله‌های وارداتی دریایی از ژوئن 2020 هستند.»


هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست


سقوط نرخ جابه‌جایی کامیون یکی دیگر از شاخص‌های نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای کالاهاست. بر اساس شاخص ملی بار کامیون فرایت ویوز، نرخ‌ها بدون احتساب قیمت گازوئیل از ابتدای سال حدود 37 درصد کاهش یافته است. آمیت مهروترا از دویچه بانک در یادداشتی در 31 اوت نوشت که این کاهش سرعت حمل‌و‌نقل در واقع به تمایل خرده‌فروشان برای داشتن کالاهای کمتر در انبارهایشان مرتبط است.

جان دیوید رینی، مدیر مالی والمارت در بیانه‌ای مربوط به درآمد سه‌ماهه دوم سال 2022 گفت که این غول خرده‌فروشی در فصل خرید تعطیلات 2022 موقعیت خوبی دارد. کریستینا هنینگتون، مدیر ارشد رشد تارگت نیز گفته رشد دلچسب این شرکت در زمینه اسباب‌بازی و سرگرمی نشانه امیدوارکننده‌ای برای تعطیلات است. اکتبر و نوامبر پرفروش‌ترین ماه‌های شما هستند.

با توجه به اینکه هیچ ایده‌ای ندارید که مشتریان شما چه زمانی می‌خواهند اسباب‌بازی بخرند، گزینه‌های شما این است که سفارش‌ها را اوایل زمان ماه‌های پرفروش یا اواخر آن انجام دهید. لوی می‌گوید: «اگر خیلی زود سفارش دهید، باید اجناس‌تان را برای ماه‌ها ذخیره کنید. حتی وضعیت می‌تواند ناامیدکننده‌تر شود؛ شما در موقعیتی قرار دارید که باید آنچه را که در فروشگاه‌ها نیاز دارید، پیش‌تر از حد معمول پیش‌بینی کنید.

از آنجا که اتفاق نظر کمی در مورد آنچه در اقتصاد اتفاق می‌افتد وجود دارد، چنین پیش‌بینی‌هایی دشوار است.» لوی معتقد است: «شما می‌توانید به دلیل اشتباه در هر قسمت به‌شدت جریمه شوید. اگر تقاضا را دست‌کم بگیرید، نمی‌توانید فروش را برآورده کنید. اگر تقاضا را بیش از حد برآورد کنید، دچار مشکل می‌شوید. هیچ ساحل امنی وجود ندارد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vlfx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.