رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ساترا VODها را تهدید کرد

ماجرای نامه رئیس کل ساترا به رئیس سازمان صداوسیما

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نامه‌ای از سوی رئیس کل ساترا به رئیس سازمان صدا و سیما اخیرا منتشر شده که از تصویب اقدامات بازدارنده علیه پلتفرم‌های نمایش خانگی متخلف خبر می‌دهد. آنطور که در این نامه آمده جرائمی همچون فیلتر، عدم خدمات‌دهی دیتاسنتر و لغو ای‌نماد برای پلتفرم‌های متخلف دیده شده است. سازمان تنظیم مقررات صوت و فراگیر معتقد است پلتفرم‌های نمایش خانگی اخیراً از دستورات این سازمان سرباز زده و حتی اقدام به پخش سریالی بدون مجوز این سازمان کرده‌اند.

سعید مقیسه، رئیس ساترا با ارسال نامه‌ای به پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، از تصویب اقدامات بازدارنده در برابر تخلفات پلتفرم‌های نمایش خانگی خبر داد. در بخشی از این نامه آمده است: «پیرو مصوبه شورای فضای مجازی صداوسیما در خصوص برخورد بازدارنده با تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، خصوصاً پلتفرم‌های مؤثر، اقداماتی در دستور اجرا قرار گرفته و جهت استحضار تقدیم می‌شود.»

یکی از بندهای این مصوبه، حاوی تعیین ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای تمکین از قانون و مقررات ساترا و توقف اقدامات متخلفانه و ارسال رونوشت نامه فوق به مقام دادستان کل کشور، دادسرای فرهنگ و رسانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، پلیس امنیت اخلاقی و سایر مراجع ذیربط است.

همچنین نامه تعلیق مجوز یکی از VODها صادر شده و با دادستانی برای فیلتر دامنه مذکور نامه‌نگاری شده است. طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه و دادسرای جرایم رایانه‌ای، ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت‌رسانی در دیتاسنترها و ارسال نامه به وزارت صمت به منظور لغو نشان اینماد از جمله دیگر اقدامات دیده‌شده علیه پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی است. ساترا همچنین با هرگونه تبلیغ VODها در فضای تبلیغات شهری، شبکه‌های ماهواره‌ای و … نیز مخالفت کرده است.

این سازمان همچنین خواستار رایزنی با نمایندگان کمیسیون فرهنگی به منظور پیش‌بینی نطق پیش از دستور و ایراد تذکر در مجلس شده است. یکی دیگر از اقدامات بازدارنده دیده‌شده براساس این نامه نیز عدم پذیرش طرح‌های جدید تولید برنامه در شورای صدور مجوز تولید (الماس) است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wl0k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.