کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاران بیش از حد مشتاق!

سرمایه‌گذاران بیش از حد مشتاق چه ضرر ی برای اکوسیستم رمزارز دارند؟

در طول تمام هشت، نه سالی که در خصوص رمزارزها نوشته‌ام، از ورود یک گروه به حوزه رمزارزها ترس داشته‌ام و آن هم «سرمایه‌گذاران بیش از حد مشتاق» هستند؛ گروهی که معتقدم چه سود کنند، چه ضرر، برای اکوسیستم رمزارز در کلان چیزی جز ضرر در طولانی‌مدت ندارند! اما چرا از ورود این گروه به حوزه رمزارزها استقبال نمی‌کنم؟

قبل از پاسخ به این سؤال باید تأکید کنم که رمزارزها اصولاً با اهداف مهمی از جمله تمرکززدایی، افزایش شفافیت، ایجاد راهکارهای پرداخت بین‌المللی و اهدافی از این قبیل ایجاد شدند و به‌مرور با نزدیک‌شدن‌شان به این اهداف، ارزش آنها نیز بالا رفت و در بسیاری از موارد شاهد رشد و صعود یکباره بسیاری از این رمزارزها بودیم که ثروت‌های میلیونی یا میلیاردی را برای بسیاری به ارمغان آوردند.

اما در همین روند، شاید با نسبت‌های خیلی بیشتر و قوی‌تر شاهد زمین‌خوردن و نابودن‌شدن ارزش بسیاری از همین رمزارزها بودیم که از دست رفتن سرمایه سرمایه‌گذاران‌شان را حاصل شد.

باید بگویم در هر دو سناریوی بالا، حاصل چیزی جز به ضرر ماهیت این اکوسیستم نخواهد بود. این گروه که از آنها با عنوان سرمایه‌گذاران بیش از حد مشتاق یاد می‌کنم، اصولاً با هیجان زیاد وارد این حوزه می‌شوند و همین امر باعث می‌شود در ورودشان رفتارهای پرخطر و پرریسکی داشته باشند و اغلب در بسیاری از آنها شاهد هستیم که دار و ندارشان را وارد این حوزه کرده‌اند؛ از پس‌انداز دوران بازنشستگی گرفته تا فروش ماشین زیر پا یا خانه مسکونی‌شان. در سناریوی اول، عمده این گروه بعد از مدتی کوتاه یا بلند با ضررهای سنگین از این فضا خارج می‌شوند و دار و ندارشان را به باد می‌دهند.

اما ضربه اصلی‌تر این گروه آنجایی است که بعد از دود کردن سرمایه‌شان در یک رفتار هیجانی، فضای رمزارز را کلاهبرداری یا حتی دزدی می‌دانند و خودشان را که بدون توجه به هیچ توصیه‌ای با چشمان بسته وارد این حوزه شده‌اند، در جایگاه مظلوم یا فریب‌خورده!

اما در سناریوی دوم شاهد رشد چند ده و چند صد و در مواردی معدود چند هزار برابری سرمایه‌شان هستیم. حاصل چیست؟ ثروتی که بدون دانش و فقط بر پایه ریسک دیوانه‌وار به دست آمده. با این حال تا اینجای کار هم مشکلی نیست و نوش جان‌شان، اما مسئله اصلی از اینجا شروع می‌شود که این گروه عمدتاً به نمایش ثروت‌شان که از این حوزه حاصل شده، می‌پردازند که ویتالیک بوترین، خالق اتریوم آن را «نمایش بی‌شرمانه ثروت!» می‌نامد.

این رفتار نیز در طولانی‌مدت به نفع این فضا نیست و بسیاری را با آرزوهای واهی در صف همین سرمایه‌گذاران بیش از حد مشتاق قرار می‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/s1lb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.