سرمایه‌گذاری مایکروسافت در یک استارتاپ بازیافت زباله / تفکیک خودکار زباله با هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

استارتاپ ای‌ام‌پی ربوتیکس (AMP Robotics) که در زمینه تفکیک زباله برای بازیافت با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، از تمدید دوره مالی سری C خود خبر داده که در آن سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری آب‌و‌هوای مایکروسافت به ۹۹ میلیون دلار رسیده است. این رقم در مقایسه با ۹۱ میلیون دلاری است که در نوامبر گذشته در زمان بسته‌شدن دوره اول مالی این مجموعه جمع‌آوری شده بود. با این سرمایه‌گذاری جدید که به مشارکت سایر سرمایه‌گذاران افزوده شده، کل مبلغ جذب‌شده توسط AMP به ۱۷۸ میلیون دلار می‌رسد.


ایده بازیافت زباله به کمک کامپیوتر


استارتاپ AMP در سال ۲۰۱۴ توسط «ماتانیا هوروویتز» راه‌اندازی شده است. او در طول تحصیلات خود به قدرت بینایی کامپیوتر پی برد و شروع به کاوش در زمینه‌های مختلفی کرد که این فناوری می‌تواند در آنها مفید باشد. در این میان هوروویتز متوجه شد صنعت بازیافت فرصت جذابی برای فعالیت رباتیک است، زیرا همگرایی یادگیری ماشین و ربات‌ پتانسیل اتوماسیون کارهایی را ارائه می‌دهد که از لحاظ تاریخی پرهزینه، زمان‌بر و متناقض بوده‌اند.


بازیافت؛ یک صنعت پرسود و چالش‌برانگیز


بر اساس گزارش مؤسسه صنایع بازیافت ضایعات، صنعت بازیافت نزدیک به ۱۱۷ میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده کمک می‌‌کند. این صنعت سالانه می‌تواند ۱۳۰ میلیون تن محصول باارزش را فرآوری ‌کند. با وجود اهمیت اقتصادی آن، بسیاری از پلاستیک‌ها به محل‌های دفن زباله ختم می‌شوند که نشان‌دهنده تلفات قابل توجهی است. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۹، تقریباً ۸۶ درصد از ۴۴ میلیون تن زباله پلاستیکی مدیریت‌شده در این کشور همراه دیگر زباله‌ها دفن می‌شوند و فقط پنج درصد از آنها مورد بازیافت قرار می‌گیرند.


سیستم تفکیک خودکار زباله‌ها


راه‌حل اصلی ارائه‌شده توسط AMP، یک سیستم تفکیک به نام AMP Cortex است که این امکان را فراهم می‌آورد تا پلاستیک‌ها، مقواها، کاغذها، قوطی‌ها و انواع دیگر بسته‌بندی‌ها با روشی خودکار دسته‌بندی، انتخاب و بازیابی شوند. این سیستم می‌تواند بین ۸۰ تا ۱۲۰ انتخاب و برداشت در دقیقه را از میان زباله‌ها با دقت بسیار بالا انجام دهد. این استارتاپ تاکنون تقریباً ۲۷۵ ربات خود را در بیش از ۱۰۰ مرکز بازیافت مستقر کرده و تاکنون به کمک هوش مصنوعی بیش از ۷۵ میلیارد شیء را تفکیک کرده است.


گسترش افق‌ها و چشم‌اندازها


AMP با سرمایه‌ای که جذب کرده، می‌تواند فعالیت خود را توسعه دهد و فناوری‌هایی را به کار گیرد که به این استارتاپ اجازه خواهد داد زیرساخت‌های بازیافت موجود را با فناوری خود منطبق کند. همچنین این شرکت ‌می‌تواند زیرساخت‌های جدید مبتنی بر اتوماسیون هوش مصنوعی را گسترش دهد.

AMP قصد دارد علاوه بر ارائه نرم‌افزار و زیرساخت‌های رباتیک به مشتریان خود، مواد قابل بازیافت مانند ترکیبات شیمیایی و پلیمرهای سفارشی را نیز برای خریداران نهایی به بازار عرضه ‌کند.


تأثیر مثبت بازیافت خودکار


سرمایه‌گذاری مایکروسافت در AMP نشان‌دهنده علاقه روزافزون به کاربرد هوش مصنوعی در زمینه بازیافت است. پذیرش فناوری‌های رباتیک پیشرفته می‌تواند در زمینه حل چالش‌های صنعتی سنتی مانند کار فشرده، هزینه‌های بالا و فرایندهای تفکیک ناسازگار کمک کند. این استارتاپ با بهبود کارایی تفکیک و افزایش نرخ بازیافت به کاهش میزان زباله‌هایی که دفن می‌شوند، ترویج حفاظت از منابع طبیعی و کاهش آلودگی زیست‌محیطی کمک می‌کند.

علاوه بر این، تفکیک خودکار مواد قابل بازیافت، از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. طبق برآورد هوروویتز، تفکیک و بازیافت پلاستیک در ایالات متحده، بالقوه بین دو تا چهار میلیارد دلار درآمد سالانه به همراه دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/feza
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.