کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
سرویس اعتباری اسنپ با مدل «الان بخر، بعداً پرداخت کن» (Buy Now, Pay Later) که به اختصار BNPL نامیده میشود، در اسنپ راهاندازی شده و تاکنون در دسترس بیش از یک میلیون نفر از کاربران اسنپ قرار گرفته است. کاربران اسنپ، با استفاده از این روش پرداخت، میتوانند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را بلافاصله خرید و دریافت کنند و مبلغ آن را در پایان ماه بازگردانند.
مسیر توسعه مدل الان بخر، بعدا پرداخت کن در دنیا و ایران
اسنپپی فعالیت خود را بهعنوان بازوی مالی گروه اسنپ و با هدف ایجاد فراگیری مالی (Financial Inclusion)، از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد و سرویس اعتباری از محصولات مهم این مجموعه است. مجید حسامی، مدیر ارشد اجرایی اسنپپی، در معرفی سرویس اعتباری میگوید: «اسنپپی تلاش میکند همگام با شرکتهای برتر حوزه فناوریهای مالی (فینتک) در دنیا، محصولات و خدمات نوین مورد نیاز زندگی دیجیتال را به کاربران اسنپ ارائه دهد.
در خصوص سرویس BNPL، علاوه بر استقبال چشمگیر از این محصول در سراسر دنیا، توجه به این واقعیت که کارتهای اعتباری هنوز وارد سیستم پرداخت مالی ایران نشدهاند، ضرورت ارائه این سرویس را برای کاربران ایرانی بیش از پیش روشن میکند. همین موضوع به انگیزه اصلی ما برای راهاندازی سرویس اعتباری اسنپ تبدیل شد و از حدود ۱۰ ماه پیش این سرویس را بهصورت آزمایشی راهاندازی کردیم.»
در سطح بینالمللی، علاوه بر فینتکهای شناختهشدهای چون کلارنا، افترپی و افرم که کسبوکار خود را بر BNPL بنا کردهاند، اکنون شرکتهای بزرگی از جمله اپل، آمازون و پیپال نیز به مدل «الان بخر، بعداً پرداخت کن» (BNPL) روی آوردهاند. بر اساس مطالعات انجامشده، در چند سال اخیر این مدل از بین تمامی شیوههای سنتی و نوین پرداخت در دنیا بالاترین میزان رشد استفاده را در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا و هند داشته و برخی متخصصان از این روش با عنوان «انقلاب بعدی صنعت مالی» یاد میکنند.
نیازمندیهای استفاده از سرویس اعتباری اسنپ
به گفته مدیر ارشد اجرایی اسنپپی، در حال حاضر سرویس اعتباری اسنپ برای بیش از یک میلیون نفر از کاربران اسنپ فعال است. این کاربران، با اعتبار مشخصی که در ابتدای ماه به آنها تخصیص داده میشود، میتوانند از خدمات گروه اسنپ استفاده و هزینه آن را آخر همان ماه پرداخت کنند. فعالسازی این سرویس و دریافت تسهیلات آن تنها با چند کلیک و بدون اخذ وثیقه، ضامن و مدرک و صرفاً با استناد بر اعتبار کاربران نزد اسنپ انجام میشود و اعتبار تخصیص دادهشده بلافاصله قابل استفاده است. اکنون سرویس اعتباری اسنپ بهعنوان یک شیوه پرداخت سریع، راحت و امن با استقبال کاربران اسنپ مواجه شده و تجربه جدیدی در حوزه دریافت اعتبار و پرداخت رقم زده است.
زمان فعال شدن سرویس اعتباری برای سایر کاربران
حسامی درباره زمان فعالشدن سرویس اعتباری برای سایر کاربران اسنپ توضیح میدهد: «با توجه به بیسابقهبودن این سرویس در ایران، تخمین جوانب فعالکردن آن برای تمام کاربران با چالشهایی همراه است. با این حال، بهسرعت در حال توسعه این محصول هستیم و در کنار ارائه ویژگیهای جذاب برای کاربران فعلی، هر ماه این سرویس را برای تعداد قابل ملاحظهای از کاربران اسنپ فعال میکنیم. برآورد ما این است که تعداد کاربران فعال در این سرویس، تا پایان سال سهبرابر افزایش یابد.»