رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سقوط ترا؛ بهانه جدید انگلیسی‌ها

استفاده از سقوط UST به‌عنوان یک بهانه رگولاتوری محدود به آمریکا نیست

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بسیاری از دنبال‌کنندگان بازار که شاید با تحلیل‌های فاندامنتال به تبادل ارزها می‌پردازند، انتظار داشتند که نتایج سقوط فاجعه‌بار استیبل‌کوین UST تاکنون از بین برود، اما نه‌تنها این موضوع در ایالات متحده که از ابتدا در خصوص چنین استیبل‌کوین‌هایی دغدغه داشته، با جدیت تمام دنبال می‌شود، ‌بلکه حالا در پادشاهی بریتانیا نیز شاهد استفاده از این سقوط به‌عنوان نمونه‌ای برای لزوم رگولیشن هستیم، اما در بریتانیا بیش از آنکه نگرانی در مورد نحوه اتفاق‌افتادن این سقوط فجیع باشد، رگولاتورها بیشتر به‌دنبال جلوگیری کامل از رویدادی مشابه با استیبل‌کوین‌هایی هستند که ارزهای ملی آنها را نمایندگی می‌کنند.

دولت بریتانیا حتی تا حدی پیش رفت که روز سه‌شنبه به انتشار یک بیانیه مشاوره‌ای پرداخت. در این گزارش آمده: «از زمان تعهد ابتدایی ما به قانون‌‌گذاری بر برخی استیبل‌کوین‌ها، حوادثی که در بازار دارایی‌های دیجیتال اتفاق افتاده،‌ بیش از پیش نیاز به رگولیشن مستمر بر این حوزه را خاطرنشان می‌کند.

واضح است که در بخش‌های خاصی از این بازار، امنیت مالی و شفافیت مالی وجود ندارد.» گویا هدف اولیه دولت بریتانیا در این راستا ارائه اختیار‌ات خاصی به دو نهاد مالی اصلی این کشور، یعنی بانک انگلستان و مرجع راهبرد امور مالی انگلستان یا همان FCA است.

در خصوص FCA، دولت قصد دارد در خصوص برخی لایحه‌های رگولاتوری که در خصوص استیبل‌کوین‌ها تصویب شده، اما هنوز اجرا نمی‌شوند، چراغ سبز نشان دهد. این اختیارات شامل قانون‌گذاری خودمختار بر پول‌های الکترونیک و اطمینان از امنیت مالی مصرف‌کنندگان در بازار رمزارزها می‌شود.

در صورت اجرای این روند، ‌بانک انگلستان هم دست خالی نخواهد ماند. بر اساس گزارش‌ها بانک انگلستان قابلیت نظارت رگولاتوری بر تمام فرمت‌های پرداخت دیجیتال را خواهد داشت. در بخش دیگری از بیانیه دولت بریتانیا آمده: «بانک انگلستان بر تمام شیوه‌های تراکنش مالی دیجیتال که ارزش بنیادین داشته باشند، ناظر خواهد بود.

هر سامانه تراکنش مالی که توانایی مختل‌کردن، تأثیر گذاشتن، بی‌ثبات‌کردن و حتی بهبود وضعیت مالی کشور را دارا باشد، بنیادین محسوب خواهد شد و تحت نظارت بانک انگلستان قرار خواهد گرفت.»

در مورد UST، مشخص نیست که آیا یک نظام نظارتی می‌توانست از سقوط آن جلوگیری کند یا نه. ماهیت این استیبل‌کوین که از طریق الگوریتم کار می‌کرد، آن را به یک آزمایش مالی در ابعاد جهانی تبدیل کرده بود که اساساً یک ساختار مالی غیرمتمرکز محسوب می‌شد.

حتی در محافل طرفدار رمزارزها نیز شک و شبهه در خصوص توانایی کارکرد موفق یک استیبل‌کوین الگوریتمی وجود داشت. حالا که ایجاد یک استیبل‌کوین بدون پشتوانه دارایی و وثیقه اضافی با شکست مطلق مواجه شده، می‌توان از هم‌اکنون تمام تلاش‌های قبلی برای ایجاد یک استیبل‌کوین را که صرفاً با یک چرخه الگوریتمی حفظ می‌شد، شکست‌خورده تلقی کرد.

استیبل‌کوین‌ها هنوز یک روش پرداخت قانونی در بریتانیا نیستند. با این حال پیشنهادها و لایحه‌هایی برای قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال در تقابل و توازن با روند رگولاتوری در حال انجام است. ایجاد مقررات مربوط به استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز احتمالاً همچنان چالشی بزرگ برای قانون‌گذاران خواهد بود.

رگولاتور‌های بریتانیایی تنها کسانی نیستند که با نگرانی‌های مربوط به فروپاشی Terra دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خارج از بریتانیا، «روهیت چوپرا»، مدیر دفتر حمایت مالی از مصرف‌کننده ایالات متحده اخیراً در مصاحبه‌ای از اهمیت بالای مالی سقوط UST سخن گفت.

به گفته او این سقوط به‌خوبی نشان می‌دهد که استیبل‌کوین‌ها ممکن است هرگز جایگزین موثقی برای دلار و دیگر ارزهای فیات نامدار دنیا نباشند. در اتحادیه اروپا نیز سقوط ترا نادیده گرفته نشده و قانون‌گذاران این اتحادیه نیز به‌دنبال اتخاذ تدابیر قانونی گسترده در خصوص استیبل‌کوین‌ها هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zym7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.