کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
دنیا بهسرعت دیجیتالی میشود و به نظر میرسد که بشر از مطالعه اثرات این دیجیتالی شدن جا مانده و از جوانب غیرانسانی فناوری میترسد. ولی پل هادسون، مدیرعامل شرکت چندملیتی داروسازی سانوفی، معتقد است که دیجیتالی شدن سلامت، آن را بیش از گذشته انسانمحور کرده است.
هادسون نوشته است که اگرچه انسانها نمیخواهند نیازهای بهداشتیشان را رباتها برآورده کنند، ولی با شروع پاندمی، جهان به سوی فناوریهای دیجیتال چرخیده و قابلیتهای شگفتانگیز آن را کشف کرده است.
حتی در ارتباطات مجازی عنصر انسانی بهداشت و درمان حفظ شده است. زیرا با کمک فناوری پزشکان و بیماران توانستند برای مراقبتهای اولیه مشورت کنند و هراس مراجعه به مطب پزشکان جای خود را به برنامهریزی ویزیت در خانه داد.
هادسون به نظرسنجی گستردهای در فیسبوک اشاره کرده و نوشته است که ارزش دیگر دیجیتالی شدن، مدیریت وقت بیمارانی بود که ساعاتی از روز را به رفتوآمد و انتظار در مطب میگذراندند. آنها علاوه بر مدیریت وقت، با استفاده از ابزارهای تشخیصی آگاهتر شدهاند، بیش از گذشته در تصمیمات درمانی شرکت میکنند و پرسشهای دقیقتری از پزشک میپرسند.
یکی از انسانیترین ارزشها، شکلگیری شبکههای جدید و ارتباط حمایتی بیماران با هم است. فناوری این امکان را فراهم کرد تا بیماران علاوه بر حمایتهای عاطفی بتوانند تجربیات شخصی و روشهای درمانی را به اشتراک بگذارند و آگاهتر شوند.
بر پایه نظرسنجی مذکور، فناوری، تجربه بیمار از مشاوره و آزمایش در خانه را افزایش داده و میانگین سطح رضایتمندی را بالاتر برده است. سرانجام اینکه کووید 19 نشان داد که یافتن راهحلهایی که سلامت عمومی را ارتقا دهد، اولویت اول است و فناوری فارغ از قومیت، ملیت، جنسیت، درآمد و جغرافیا میتواند سلامت و آگاهی عمومی را ارتقا دهد.