کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فرهنگی امینالضرب اتاق بازرگانی تهران برگزار و در آن از برگزیدگان این جشنواره در حوزه رسانه تقدیر شد.
محمود نجفیعرب، رئیس، شهاب جوانمردی نائب رئیس و فرزین فردیس عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران و همچنین علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیسجمهور از جمله سخنرانان این مراسم بودند. در این مراسم از فعالان رسانهای برگزیدگان جشنواره فرهنگی امینالضرب تقدیر شد. رئیس اتاق بازرگانی در این مراسم عنوان کرد که براساس برآوردها سهم بخش خصوصی از اقتصاد ایران کمتر از ۱۲ درصد است.
سهم اندک بخش خصوصی در اقتصاد ایران
محمود نجفیعرب در صحبتهای خود ضمن تقدیر از خبرنگاران، بر نقشی که رسانهها در آگاهسازی جامعه و ایجاد درک درست از اقتصاد دارند، تأکید کرد.
او در بخش دیگری از صحبتهایش به تکالیفی که اتاق بازرگانی دارد پرداخت و گفت: «ما وظیفه داریم صدای بخش خصوصی را به دستگاه حاکمیت جهت تصمیمسازیها و تصمیمگیریها و مواردی که بهویژه به بخش خصوصی برمیگردد، برسانیم و کمک کنیم سهم بخش خصوصی در اقتصاد افزایش یابد.»
نجفیعرب با اشاره به قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران همزمان با شروع انقلاب اسلامی، این سیاست را عامل تضعیف سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران دانست.
به گفته او، ملی کردن صنایع کشور در آن زمان باعث شد سهم ۶۰ الی ۷۰ درصدی بخش خصوصی در اقتصاد ایران به حدود ۵ الی ۶ درصد کاهش یابد.
او در ادامه با تأکید بر این موضع که آمار شفاف و دقیقی از سهم بخشخصوصی در اقتصاد ایران وجود ندارد، اعلام کرد که براساس برآوردهای انجام شده سهم بخش خصوصی از اقتصاد حدوداً ۱۰ الی ۱۲ درصد است.
او با این توضیح که در برنامه هفتم توسعه بر واگذاری شرکتهای تحت مدیریت دولت و خصولتیها به بخشخصوصی تاکید شدهاست، یادآور شد که مسیر انتقال این واگذاریها قطعا پرپیچوخم و دشوار خواهد بود، همچنان که تنها در یک نمونه، برآورد میشود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به 450 شرکت در اختیار دارد که انتقال مالکیت و مدیریت این بنگاهها به بخشخصوصی، فرآیندی بسیار زمانبر و پرچالش خواهد بود.
رئیس اتاق تهران در ادامه صحبتهای خود به موضوع قیمتگذاری دستوری پرداخت و ضمن بیان اینکه براساس گزارشها بخش زیادی از مردم همچنان ترجیح میدهند دولت کار قیمتگذاری را انجام دهد، خاطرنشان کرد: «در این زمینه اتاق بازرگانی وظیفه خود میداند که مردم را نسبت به عواقب اقتصاد دستوری که کیفیت زندگی آنان را نشانه گرفته، با استدلالهای اقتصادی آگاه کند و در این مسیر نیز از رسانهها و فعالان این عرصه انتظار و توقع دارد که پل ارتباطی میان اتاق و جامعه باشند.»
سه جایزه به جشنواره امینالضرب سال آینده افزوده شد
فرزین فردیس، عضو هیئترییسه اتاق تهران، دفاع از منافع فعالان اقتصادی، شبکهسازی میان اعضا و توانمندسازی بخشخصوصی را بهعنوان سه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی نام برد.
او همچنین از قیمتگذاری دستوری، چندنرخی بودن ارز و ناترازی انرژی بهعنوان سه مشکل برجسته اقتصادی کشور نام برد و افزود: «با تصمیم هیئت سیاستگذاری جشنواره فرهنگی امینالضرب، مقرر شده است که سه جایزه نیز به محتوا و تولیدات رسانهای که به مسئله آسیبهای ناشی از این سه چالش اساسی اقتصاد ایران میپردازد، در جشنواره سال آینده اعطا شود.»
اهمیت آینده کسبوکارها
شهاب جوانمردی، نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن تأکید روی اهمیت توجه به آینده کسبوکارها، گفت: «پیچیدگیهای حاکم بر محیط پیرامونی، منجر به آن شده که به جامعهای کوتاهمدت تبدیل شویم و در بسیاری از مواقع منافع بلندمدت را هدر دهیم.»
او ضمن بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران علاوه بر تبیین یک برنامه راهبردی، توجه به آینده کسبوکار در ایران را نیز در دستورکار قرار داده این پیشنهاد را مطرح کرد که برای دوره آتی جشنواره فرهنگی امینالضرب، جوایزی نیز به تحلیلها و محتوای رسانهای با موضوع آینده کسبوکار در کشور تخصیص یابد.
بدون تعامل با دنیا توسعه امکانپذیر نیست
علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیسجمهور نیز در این مراسم و در سخنانی، پویایی در جامعه را منوط به وجود و حضور رسانههایی عنوان کرد که پیوند و اتصالات اجتماعی را با نقدهای سازنده، ایجاد کنند و با اشاره به اینکه در غالب جوامع رشدیافته در جهان، نظام ارتباطی مبتنی بر رسانهها، کارساز بودهاست، افزود: «بدون آنکه رسانهها را تقویت و حمایت کرده باشیم که نقش دیدهبانی را به خوبی ایفا کنند، جامعه به سلامت و رفاه اجتماعی نخواهد رسید.»
او در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد که بدون طبقه متوسط صنعتی نمیتوان به رشد و توسعه دست یافت.
او همچنین گفت: «هیچ کشوری بدون تعامل با دنیا، به توسعه و رفاه دست پیدا نکردهاست.»
در پایان این نشست بعد از قرائت بیانیه هیئت داوران (شامل محمدمهدی فرقانی، حسن نمکدوست و فرهت فردنیا) مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره انجام شد.
بخش یادداشت و سرمقاله
رتبه اول: عباس عینعلی (تریبون نیوز)
رتبه دوم: الهه صالحی (ایران اکونومی)
رتبه سوم (مشترک): امیر داداشی (تجارت نیوز) و صمد حسننیا (تسنیم)
بخش مصاحبه
رتبه اول: سبحان یحیایی (بازاروما)
رتبه دوم: محبوبه فکوری (اقتصاد آنلاین)
بخش گزارش خبری و تحلیلی
رتبه اول: فرزانه طهرانی (هممیهن)
رتبه دوم: سمانه سمیع (پیوست)
رتبه سوم: مریم فکری (خبر آنلاین)
بخش گزارش توصیفی
رتبه اول: علی ایوبی (هممیهن)
رتبه دوم: مهفام سلیمانبیگی (شرق)
بخش ویدئوژرنال
رتبه اول: رضا صفاری (صدا و سیما)
رتبه دوم: فرحان پورسلیم (تجارت نیوز)
بخش پادکست
رتبه اول: محمدهادی شیرانی (کارکست)
رتبه دوم: مهدی ناجی (سکه)
رتبه سوم: علی مسعودی (رادیو اقتصاد)
بخش کتاب
رتبه اول: شیوا خادمی (خاک کارخانه)
رتبه دوم: پروانه شفاعی (از تبار لیلیام)
بخش نشریه تشکلهای اقتصادی
رتبه اول: علی لشگری (ماهنامه صنعت کفش)