سوپراستارهای ضدرمزارزی بایدن!

عواقب بلندمدت رگولاسیون به سبک آمریکا برای سرمایه‌گذاران رمزارزی چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ایالات متحده آمریکا در زمینه رگولاسیون و قانون‌گذاری در حوزه رمزارزی نه پیشروترین کشور است و نه توانسته تاکنون قوانین معناداری را به تصویب برساند. با وجود چندین مورد پیگیری قضایی مؤثر در خصوص جرائمی که در آنها از رمزارزها استفاده شده بود، آمریکا هنوز نتوانسته خود را به‌عنوان یک کشور نمونه در زمینه رگولاسیون مطرح کند.

با وجود این موارد،‌ آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا که هم در زمینه ماینینگ و هم در زمینه سرمایه کلی موجود در بازار رمزارزی درصد بالایی را به خود اختصاص داده،‌ همواره در میان رسانه‌های رمزارزی و غیررمزارزی در محور توجه بوده است. در صورت ایجاد قوانین منفی از سوی این کشور قیمت ارزها پایین خواهد رفت و در صورت محسوس‌شدن نشانه‌های حمایتی هم قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

بحثی نیست که از زمان ظهور تاکنون، نگرش دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، به رمزارزها به‌طور نسبی منفی بوده است. این نگرش منفی و تلاش‌ نهادهای مالی مختلف دولت او زمینه‌ساز ظهور چهره‌هایی شده که این روزها به‌عنوان سوپراستارهای ضدرمزارزی در سراسر جهان مشهورند؛ چهره‌هایی مانند «جروم پاول»، رئیس فدرال‌رزرو، «جنت یلن»، وزیر خزانه‌داری و البته «گری گنسلر»، رئیس SEC.

با وجود اشراف این گروه بر دولت فعلی آمریکا،‌ موضوع رمزارزها نیز مانند تمامی موضوعات جاری دیگر در دولت آمریکا یک موضوع به‌شدت مورد بحث و بدون قطعیت است. در خصوص رمزارزها حتی دوگانگی حزبی سیاست‌های آمریکا نیز که عموماً در تمامی مسائل میان دو حزب تفرقه‌انداز است، دیده نمی‌شود.

در بسیاری از موارد سناتورهایی که از حزب مخالف هم‌اند، ‌با هم در خصوص رمزارزها موافق‌اند. به عبارتی عدم تبعیت رمزارزها از الگوی دوحزبی سیاست‌های آمریکا بیش از پیش عموم را گیج کرده است. در این بین، سیگنال‌هایی که به‌طور مستمر از سوی واشنگتن به سرمایه‌گذاران رمزارزی ارسال می‌شود، همواره متناقض و بدون شفافیت است.

اما این تمام مشکلات رگولاسیون به سبک آمریکایی نیست. «سم‌ بنکمن‌فرید»، بنیان‌گذار و مدیر صرافی رمزارزی اف‌تی‌ایکس به‌تازگی در مصاحبه‌ای به‌طور مفصل درباره اینکه چطور از نظر او رمزارزها به حوزه‌ای جدید برای قدرت‌ربایی در سیاست‌ آمریکا تبدیل شده‌، سخن گفت.

در این مطلب قصد داریم درک کنیم در چنین سیستم پرآشوب و متناقضی،‌ سرمایه‌گذاران رمزارزی چه برداشت‌هایی می‌توانند داشته باشد و در بلندمدت اثرات چنین سیستم رگولاتوری پرهرج‌ومرجی در اقتصاد شماره 1 دنیا بر آینده رمزارزها چگونه خواهد بود.


جرائم رمزارزی و فرار مالیاتی


این جرائم از بدو ورود دولت بایدن به قدرت،‌ یکی از حوزه‌هایی بود که بیشترین تمرکز را به خود جلب کرده و شاید بتوان آن را در میان اندک حوزه‌هایی دانست که هیستریای رگولاتوری آمریکا درباره آن توجیه شده باشد.

بر اساس قانون جدید و بالقوه‌ای که توسط قانون‌گذاران سنای آمریکا در نظر گرفته شده، شرکت‌هایی که معاملات ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند، ملزم خواهند بود اطلاعات مالیاتی مربوط به آن معاملات را از فصل مالیاتی سال ۲۰۲۴ به اداره مالیاتی این کشور (IRS) گزارش کنند؛ قانونی که در خصوص کارگزاران سرمایه‌گذاری‌های سنتی مانند سهام و بورس هم صادق است.

«شهان چاندراسکار»، رئیس استراتژی مالیاتی در استارتاپ مالی CoinTracker می‌گوید: «این لایحه عموماً برای سرمایه‌گذار قابل پسند است، زیرا انطباق مالیات رمزارزی را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کند. این امر به این دلیل است که در صورت تصویب این لایحه، صرافی‌ها باید فرم‌های مالیاتی خود را با فرمت 1099-B که شکل مبداء مالیاتی کشور است و در خصوص مالیات فیات نیز استفاده می‌شود، پر کنند.

این بدان معناست که هر صرافی سوابقی از رویدادهای مشمول مالیات خود را روی پلتفرم مالیاتی دولت ارائه می‌دهد. از این طریق اطلاعات مهمی مانند ارزش بیت‌کوین هنگام خرید آن و زمانی که آن را به دلار آمریکا فروخته‌اند هم به‌طور الزامی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

محاسبات مالیاتی در آمریکا توسط خود شهروند انجام می‌شود و اجرایی‌شدن چنین قانونی فقط می‌تواند به نفع سرمایه‌گذار باشد. هرچند مشمولیت کلی رمزارزها از سال ۲۰۲۴ به شیوه تصویبی در آمریکا خیلی هم جالب نیست.

چاندراسکار می‌گوید: «این تغییر به‌طور قابل ‌توجهی سختی تشکیل پرونده مالیاتی ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهد.»
در صورت پیاده‌سازی چنین سیستمی به‌عنوان الگوی رگولاسیون رمزارزها در زمینه مالیات و جرائم رمزارزی در کشورهای دیگر،‌ کار دولت‌ها در پیگیری جرائم و کار مردم برای پرداخت مالیات آسان‌تر می‌شود؛ بنابراین با وجود دلچسب‌نبودن کلی روند مالیاتی تحمیل‌شده بر رمزارزها،‌ پیاده‌سازی آن به این سبک برای سرمایه‌گذاران چندان هم بد نخواهد بود.


استیبل‌کوین‌ها


استیبل‌کوین‌ها که از اول هم نگرانی دولت آمریکا را شدیداً برانگیخته بودند، حالا پس از فروپاشی ارز UST ترا، به داغ‌ترین موضوع مورد بحث‌ رگولاتورها تبدیل شده‌اند. دولت بایدن در گزارشی که در یکم نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، به تشریح قوانین پیشنهادی خاصی پرداخت که در صورت تصویب می‌تواند تغییرات شگرفی را برای استیبل‌کوین‌ها به ارمغان آورد. قانون پیشنهادی به‌طور مؤثر صادرکنندگان استیبل‌کوین را به‌عنوان بانک‌ها طبقه‌بندی می‌کند و آنها را تحت نظارتی مشابه با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

استیبل‌کوین‌ها معمولاً توسط معامله‌گران پیشرفته‌تر برای کاهش کارمزد معاملات ارز دیجیتال به کریپتو استفاده می‌شوند، اما گزارش دولت بایدن دغدغه‌های فراتری دارد و در عوض به پتانسیل استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتال اصلی‌تر در آینده اشاره می‌کند.

رمزارزها با وجود محبوبیت فراگیرشان به‌ بخشی از جریان اصلی مالی جهان تبدیل نشده‌اند؛ بنابراین هر قانون جدید بالقوه‌ای در حوزه استیبل‌کوین‌ها تأثیر شگرفی بر عملکرد سرمایه‌گذاران خواهد داشت. سرمایه‌گذاران احتمالاً نیازی به تغییر فوری در سبدهای رمزارزی خود بر اساس چنین قانونی نخواهند داشت؛ زیرا استیبل‌کوین‌ها به اندازه ارزهای دیجیتال بی‌ثبات‌تر مانند بیت‌کوین، ذخیره‌ای نیستند که دارای ارزش بالای بالقوه باشد.

در بین دغدغه‌های اصلی دولت آمریکا در خصوص رمزارزها و شیوه‌های مختلف قانون‌گذاری برای آنها، احتمالاً استیبل‌کوین‌ها از این نظر خاص هستند که تأثیرات اعمال‌شده بر آنها توسط دولت آمریکا بیشتر بر مردم خارج از آمریکا تأثیر خواهد گذاشت تا آمریکایی‌ها.

دلیل این امر هم بی‌نیازی نسبی مردم و کسب‌وکارها از استیبل‌کوینی است که رمزارز ملی خود آنها را پشتیبانی می‌کند. عموماً سرمایه‌گذاران رمزارزی خارج از آمریکا که دسترسی کمتری به دلار دارند، باید نگران تغییرات قانونی در خصوص ارزهایی مانند تتر باشند.


ای‌تی‌اف‌ها


ای‌تی‌اف یا صندوق قابل معاوضه گونه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که امکان پیروی از بازده یک شاخص معین را فراهم می‌آورد و سهام آنها همانند سهام شرکت‌های عمومی، در بورس و اوراق بهادار قابل معامله است. ای‌تی‌اف‌های رمزارز هنوز در ایالات متحده موجود نیست، اما ممکن است به‌زودی راهی برای سرمایه‌گذاران ارائه شود تا بدون نیاز به خرید مستقیم از یک صرافی رمزارزی، وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوند.

این صندوق‌ها برای کسانی که می‌خواهند بدون دست‌و‌پنجه نرم‌کردن مستقیم با رمزارزها یا صرافی‌های آنلاین و از طریق کارگزاران سنتی به معامله رمزارزی بپردازند، ایده‌آل است. پتانسیل رمزارزها در قالب چنین صندوق‌هایی برای سوددهی، حتی بالاتر از ای‌تی‌اف‌‌های سنتی است، اما از طرفی پتانسیل ضرر آنها هم بالاست.

از طرفی سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری خود در رمزارزی مانند بیت‌کوین‌ را در گرو ارائه ای‌تی‌اف‌ها می‌بینند، شاید باید درباره ورود به چنین بازاری باز‌نگری کنند. این روزها تعیین ماهیت رمزارزهایی مانند بیت‌کوین به‌عنوان اوراق بهادار یا توکن‌های دارای ارزش مالیاتی به یکی از بزرگ‌ترین بحث‌های رگولاتوری با محوریت گری گنسلر و SEC آمریکا تبدیل شده است.

صرف‌نظر از ارائه یا عدم ارائه چنین ای‌تی‌اف‌هایی در آمریکا، نتیجه این بحث داغ بدون شک در روند رشد بازار رمزارزها نتیجه مستقیمی ایفا خواهد کرد و شاید حتی نتیجه آن به‌عنوان یک الگوی جهانی در خصوص تعیین نقش رمزارزها در اقتصاد کشورها به کار گرفته شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5i9n
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.